Jag pratar alltså om mina privata filer (läs: fungerande budgetlösning önskas).
Totalt rör det sig kanske om 300 GB, men sånt växer ju stadigt. Alla filer ligger idag på en openfiler-server i källaren och av och till kopierar jag över rubbet till en extern USB-disk som står vid sidan av den linuxdator jag huvudsakligen använder. Detta funkar bra som skydd mot HD-krasch, men hjälper föga vid brand eller stöld.
Bilder bränner vi av och till på DVD som lagras hos svärföräldrarna, men DVD-er känns inte som nåt hållbart arkivmedia och eftersom svärföräldrarna bor 50 mil bort så blir det rätt glest mellom säkerhetskopieringen, för att inte tala om återläsningstiden...

Internetlinan är på 4Mbit ned och omkring 400Kbit upp.

Vad skulle ni rekommendera? Vad använder ni själva? Hur mycket pengar spenderar ni på era privata backup/recoverylösning?

Min backupstrategi består av flera nivåer.

Daglig backup av rubbet på samtliga datorer i nätverket sköter min Windows Home Server.

Servern kör sedan inkrementell backup av sig själv mot en 1 TB nätverksdisk varje natt.

Kritiska filer typ hemsidor och bokföring backas upp varje natt mot extern site via internet (upp till 1 GB, ingår gratis i mitt fiberabonnemang)

Komplett backup på 1 TB extern hårddisk för extern förvaring gör jag kanske en gång om året.

Den totala kostnaden för backuplösningen blev ca 1500 kr för de två 1 TB diskarna.

För att kunna svara på din fråga så är det viktigt att veta följande.

1. Vad är din budget.
2. hur många generationer vill du ha?
3. hur länge vill du lagra dem.
4. hur mycket data förädras dagligen?

Jag vill också vara med och leka (få svar på frågan):

1. Jag vill att det ska vara BILLIGT
2. Generationer?
3. Varje gång en ny backup tas, typ en gång i veckan eller så, så kan ju den gamla raderas.
4. Inte mycket. Några wordfiler, lite kort ev.

jag kör rsync från windows datorerna till linuxservern 4 ggr per timma om de är igång och sedan rsync av den till farsan 30 mil här ifrån.

och så kör jag rsync av hans windows maskin till min lokala linux server.

båda har då offsite backup, smidigt och kostar gratis

En fil kan bli korrupt på disken utan man märker det och har man bara en kopia på backupen och den är korrupt så ajdå.

Därför använder man gärna generationer av filen så att man kan få tag i en äldre som förhoppningsvis är ok.

mandg skrev:
För att kunna svara på din fråga så är det viktigt att veta följande.

1. Vad är din budget.
2. hur många generationer vill du ha?
3. hur länge vill du lagra dem.
4. hur mycket data förädras dagligen?
1. Man har alltid olika svar på den frågan beroende på om den ställs före eller strax efter katastrofen, men säg 2000 bara för att ha ett tal att gå vidare med.

2. Beror på typ av data. Filmer som jag rippat för att inte ungarna ska ödelägga original-DVD-en räcker med en generation. Musik- och programsamlingen likaså. Fotografierna bör nog vara två generationer, det är trots allt familiealbumet vi talar om och av och till kan man nog göra misstag när man piffar upp bilderna. Övrigt data tar förhållandevis lite plats så där kan vi säga att det ska vara nog med generationer för att kunna få tillbaka en fil som den såg ut för en månad sen.

3. Vi pratar nog tekniskt sett om arkivering snarare än backup, men rent generellt ska de lagras länge nog för att kraven i punkt 2 alltid ska vara uppfyllda.

4. Mycket varierande. När jag tömmer kameran (RAW-format) eller rippar en ny DVD läggs det till flera GB, men normalt rör det sig om några få MB.

5. Hur lång ska återläsningstiden vara? (punkten stod inte med, så den lade jag till själv)
För vanliga dokument, räcker det med att de är tillbaka nästa dag. Bilder, film och annat skrymmande kan få ta upp till tre dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.