Hej!

Har en taklampa i vardagsrummet som började med att blinka oregelbundet och man fick prova rätt mycket fram och tillbaka för att få den att lysa- nu har den lagt av helt.

Har provat att sätta i en helt ny armatur som inte heller fungerar så gissar att felet ligger i strömbrytaren(?)

När jag slår på dimmern och mäter med voltmätare mot lampan så ger den utslag så verkar ju gå fram ström?

Några tips på hur jag kan felsöka och om det verkar vara strömbrytare, får man byta själv?
 
  • Väggmonterad vit dimmerströmbrytare i ett vardagsrum, potentiellt kopplad till en blinkande taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med synliga ledningar och dekoration, en glödlampa hänger löst från hållaren, antydande på en möjlig elinstallation eller strömbrytarproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa i vardagsrum med exponerade kablar och dekorerat fäste i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte en dimmer du har?
 
D Dilato skrev:
Är det inte en dimmer du har?
Jo, sorry är förmodligen otydlig i mina benämningar. Det är en dimmer.
 
A adiel skrev:
Jo, sorry är förmodligen otydlig i mina benämningar. Det är en dimmer.
Dimmer går sönder, så att du behöver en ny är nog en rimlig gissning.
 
D Dilato skrev:
Dimmer går sönder, så att du behöver en ny är nog en rimlig gissning.
Tack- får prova det. Efter googling så tolkar jag det som att det är okej att göra själv då det redan sitter en dimmer där.
 
D Dilato skrev:
Dimmer går sönder, så att du behöver en ny är nog en rimlig gissning.
Ser ut att vara en Elko 315 GLE. Kan jag köpa vilken typ av dimmer som helst?
 
du skriver att du testat med en annan lampa. Du har koll på att man kan sätta kontakten på 3 olika sätt i ett sådant gammalt kronuttag. Och bara ett av sätten fungerar?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Något känns knasigt. Om voltmätare visar på spänning borde det inte vara fel på din dimmer.

Mäter du 230V?
Eller mäter du med en sådan där beröringsfri penna?
 
H hempularen skrev:
du skriver att du testat med en annan lampa. Du har koll på att man kan sätta kontakten på 3 olika sätt i ett sådant gammalt kronuttag. Och bara ett av sätten fungerar?
Det kände jag inte till… Provade alla alternativ nu och inget fungerade
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Något känns knasigt. Om voltmätare visar på spänning borde det inte vara fel på din dimmer.

Mäter du 230V?
Eller mäter du med en sådan där beröringsfri penna?
Mäter med en beröringsfri penna mot lampsladden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Något känns knasigt. Om voltmätare visar på spänning borde det inte vara fel på din dimmer.

Mäter du 230V?
Eller mäter du med en sådan där beröringsfri penna?
Skulle kunna vara pennan som spökar, ger inte längre något utslag… Har köpt en dimmer så provar att byta 👍
 
Fairlane
Pennan kan du inte lita på.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Pennan kan du inte lita på.
Ny dimmer löste problemet, stort tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.