Svårt att se på bilderna, men har du förfrästa spär för smygarna i fönsterkarmen? Då dunkar man ju bara dit sina smygar och sätter kilar/distanser bakom så att det blir i våg/lod. De här är faktiskt ganska smidiga att använda http://www.jula.se/kilsats-100-pack-349002

• Gilla
Sebastian Fricke
  • Laddar…
Inget spår fräst i fönstren. Antar att det heter smyg som jag håller på med. Det är alltså det so ska täcka betongytan från fönsterkarm ut till väggen i rummet, visst är det smygen?

ta o mät o åk till byggmarknaden o be dem såga till fönsterfoder/smyg i MFD o montera dessa, sätt klossar mot betongen så du får rätt distans för att få MDF rak o fin (lite mellarnrum mellan betong o MDF gör inget)

Ska du ha en fönsterbräda/blombänk, så skulle jag börja med den nederst, sedan sidorna, sist toppsmygen. Vissa sätter endast smyg och väljer en smyg vars smala långsida är vacker nog att vara det enda som "syns" innifrån rummet. Andra, mig själv inkl. väljer att alltid lägga fönsterfoder utanpå smygen. MDF är som sagt ett bra material för smygar, finns både färdigmålade och obehandlad för egen målning.

Jag köper alltid hyllplan typ dessa: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-09040.aspx
och kapar till och monterar som både fönsterbänk och smygar, väldigt smidigt med folierad yta som är lätt att hålla ren.

Finns i 300, 400 och 600mm djup.

IMG_0233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

smart o enkel lösning, plus att man slipper måla :)

Daniel78 skrev:
Jag köper alltid hyllplan typ dessa: [länk]
och kapar till och monterar som både fönsterbänk och smygar, väldigt smidigt med folierad yta som är lätt att hålla ren.

Finns i 300, 400 och 600mm djup.

[bild]
Jag är ledsen att säga det, men vita hyllplan till fönsterbänk och smyg tycker jag ser för billigt ut.
De är för blanka och har för skarpa hörn. Men visst är det smidigt och billigt.

verktygsgurun skrev:
Jag är ledsen att säga det, men vita hyllplan till fönsterbänk och smyg tycker jag ser för billigt ut.
De är för blanka och har för skarpa hörn. Men visst är det smidigt och billigt.
Så speciellt blanka är dom inte, och billigt vette tusan, kostar lite mer än att gipsa smygarna :)

Smidigt ifall man kan måtta rätt, eftersom det inte går att spackla som med gips så gäller det att kapa rätt direkt, och sedan är det ju lite mer jobb att limma dit dom och få dom i spänn än att skruva/spika upp gips/trä.

Skarpa hörn vill vi ha, och vi vill inte (kan inte) ha några lösa fönsterbänkar eftersom jag byggt väggarna mellan 400 och 600mm tjocka så den här lösningen funkar finfint, och dessutom inga penselsträck överallt, vi båda hatar att måla :)

Det bästa av allt är att ytorna är så pass hårda så katterna bryr sig inte ens om att försöka vässa klorna på dom, till skillnad mot alla gamla fönster i hela huset där dom varit och vässat klorna för fullt :(

hur har du gjort för att fästa dem, utan att man ser skruvskallarna?

Smidigast är att använda bra setlim. Ett tips är att, förutom setlim, även skicka på några klickar smältlim. Det torkar snabbt o håller smygen på plats tills att setlimet satt smygen ordentligt.

sir_daniel skrev:
hur har du gjort för att fästa dem, utan att man ser skruvskallarna?
Sättlim, sedan använder jag ett par snabbtvingar och lite regelbitar för att hålla dom på plats tills limmet torkat.

Såhär gjorde jag.
Hyllplan och fönsterbräda från Hornbach.

• 004 (17).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar sätta hyllplan längst ner som sticker ut extra, sen sidorna och toppen kapar jag ut av vitlackade MDF skivor, klyver till alla 4 rätt, och skruvar ihop alltihopa liggandes på golvet, sen se till att allt e klossat så det är sugpassning.

Sen är det bara ställa dit fyrkanten, sitter hyffsat bra av sig själv, sen när man spikar dit foder så spikar man både i vägg och MDF skivor så sitter det mycket bra! :D ser kanoners ut också!

• Gilla
Gusten8
  • Laddar…
det finns ju speciella clips som man slår in i karmen på fönstret. Sen är smygen spårfrästa på insidan så man trycker dom bara mot fönstret så klickar dom fast. Jag körde med mdf som jag körde ett spår i på insidan med klyvsågen sen dess aklips som är bra för då sitter det bra mot fönstret...speciellt om man har ojämnt på sidan runt fönstret....
//
M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.