Hejsan på er alla! Detta är mitt första inlägg men det blir definitivt inte det sista..

Jag har köpt ett gammalt hus på Rhodos (Grekland) och dem förra ägarna lämnade kvar en hel del verktyg och maskiner som absolut sett bättre dagar, men som den Snålänning man är vill jag undvika köpa nytt om så möjligt. Till poängen: dags för skruvstädet idag.

Det vart helt fastrostat på en bänk, lyckades skruva loss det och efter några timmars bad i vitvinsvinäger gick rosten loss och jag kunde skruva "in" det, Men det går inte skruva "ut" så £÷_×/×£=¥÷!!!! nog att jag plockade isär det. Jag vet att det är långt från från färdigt men det känns som något saknas.... tankar?

• Rostig metallskruv, fjäder och del av ett skruvstäd på sliten träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt skruvstäd fastskruvat på en gammal träbänk, delvis rengjort från rost, med synliga slitage och färgrester.
    Skapa konto
  • Närbild av ett rostigt skruvstäd som håller på att renoveras, med en hand som håller det över en träbänk.
    Skapa konto
  • Rostigt skruvstäd på träbänk, med delar isärtagna efter rostbehandling.
    Skapa konto
C
På bilderna saknas nåt som håller fast skruven i den rörliga käften.
Misstänker att skruven först skall träs genom hålet i den rörliga käften, sen skall fjädern och brickan sitta på insidan, och sedan saknas en låspinne som skall sitta i hålet i skruven som håller fjädern tryckt mot insidan av den rörliga käften.
På med mer rostlösare, stålborsta och olja sedan in skruven och glidytorna så blir det nog fint!

• Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
På bilderna saknas nåt som håller fast skruven i den rörliga käften.
Misstänker att skruven först skall träs genom hålet i den rörliga käften, sen skall fjädern och brickan sitta på insidan, och sedan saknas en låspinne som skall sitta i hålet i skruven som håller fjädern tryckt mot insidan av den rörliga käften.
På med mer rostlösare, stålborsta och olja sedan in skruven och glidytorna så blir det nog fint!
Låspinnen har jag, la den vid sidan av så den inte försvann. men det vart allt som fanns där när jag fick isär allt. Nån aning om vad jag Kan använda för att hålla fast skruven?

C
johan1917 johan1917 skrev:
Låspinnen har jag, la den vid sidan av så den inte försvann. men det vart allt som fanns där när jag fick isär allt. Nån aning om vad jag Kan använda för att hålla fast skruven?
Ha ha, ok du vill bara testa att vi var med 😀
Min uppfattning är alltså att det är låspinnen som håller fast skruven. Med fjädern imellan för att ta ut glappet.
Annars ser det inte ut att saknas nåt.

• Gilla
johan1917 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. Återkommer när allt är gjort så gott jag kan!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.