Efter att ha sett en ekorre hoppa in i ett hål i den slutna takfoten, var det läge att ta tag i den. Rev ner plyfan som satt och möttes mycket riktigt av en risig situation. Denna del av huset är från -93. Taket är, så vitt jag kan se konstruerat på följande sätt: plåt, papp, råspont, isolering, gles, gips. Öppet i nock, så ingen vind.

Tänkte konvertera takfoten till en öppen variant. Min tanke är att sätta upp en panelbräda till, med armerat insektsnät ovanför. Frågorna är följande:

1. Man bör ju ventilera en takfot. Här är, förutom de hål som finns i den svarta boarden, väggen sluten hela vägen upp. Hur gör jag för att få till bra ventilation av taket? Bara tar bort 5 cm närmast råsponten ocn sätter nät istället?
1. Det har givetvis bott/bor något djur, antagligen en ekorre. Vilket är det enklaste sättet att vräka den oönskade hyresgästen?
2. Behöver jag vara rädd för att hyresgästen pajat något i taket? Jag förstår att det bästa såklart är att det inte finns möss i väggar och tak, men så vitt jag vet kan även nybyggda hus ha möss i isoleringen så det kan omöjligen vara katastrofalt. Jag kan tänka mig att det finns lite grenar, ekollon och liknande i taket, men det borde väl inte vara något problem?

Renoverat takfot med synliga träbjälkar och rör där plyfan har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad takfot med synlig råspont och isolering där ekorre gjort hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna upp i takfoten ca 5 cm om du kan och sätt ett kopparnät som täcker asvaborden koppar gillar inte möss eller ekorre

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.