Hej,

För tre veckor sedan blev jag äntligen klar med fräsningen av min tomt. Har fräst upp allt till ett djup av ca 30cm, men dagen efter jag blev klar så kom regnet.

Nu har det regnat oavbrutet (nästa iaf) i tre veckor och det har ju satt sina spår i trädgården. All den fina luftiga jorden har blivit till ren "dynga" så att säga. Det går ju inte gå i trädgården utan att sjunka djupt ner.

Hur ska jag göra nu? Tanken var att jag skulle så gräs om en vecka, men det verkar vara en omöjlighet att köra med en galler vält eller räfsa trädgården. :'(

Några bra tipps så jag får gräsfröna i gjorden i år? :-X

Fin luftig jord skriver du så måste det vara matjord utan så mycket lera? Då tycker man vattnet skall sjunka undan om det är bra dränerat.
Är det lera inblandat hade jag fräst ner lite sand och torvmull som jag gjorde,

Nu när det är skyfall så tar den 4 månader gamla gräsmattan utan problem emot massor av vatten utan att det blir lerigt eller pölar.

Visst är det finaste matjord, och att vattenet rinner undan. Gytja var kanske en överdrift. Men blött är det ju, och det regnar VARJE dag.

Frågan är vad jag ska göra när jag inte kan gå där ute. Man sjunker ju ner.

Kan man bara gå ut och räffsa o jämna ändå, trots att man sjunker (det finns ju stövlar). Och kan man köra över allt med gallervält ändå?

Samma problem här.. Fast det ligger jämt och fint och gräset är sått för en vecka sedan när vi hade ett par fina dagar..
Nu är jorden rätt mätt på vatten när det regnar från 4 tiden på eftermiddan i ett sträck fram till 1-2 på natten varje dag.. till sist tar jorden knappt imot vattnet mer och lite pölar har börjat o bildas.

Själv tänker jag bara låta det vara för det går inte att hantera.. börjar man räfsa i de blir de bara kladdigt som attans och klumpigt. Räfsan/krattan tar man ett tag med sen får man rensa den från jord.. suck..

Hoppas bara att en del frö ligger kvar där det är tänkt och snart börjar ta sig. Ruttnar väl bort...

Gör några små diken för att få bort vattnet, går ju att så igen det till våren, hellre detta än att allt blir förstört.

Ta det lugnt och låt det torka lite först. Är det för blött rutnar bara gräsfröna istället för att slå rot

Bara sitta inne och vänta. Kanske se någon gammal film som suger :)

mats_o skrev:
Ta det lugnt och låt det torka lite först. Är det för blött rutnar bara gräsfröna istället för att slå rot
Jo sant men för att det ska kunna torka lite måste det sluta regna och det gör de ju inte.. regnar i X-antal timmar varje gång så det har ingen chans att torka upp..
Man har lite svårt att styra över vädergudarna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.