2 620 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur fixa snygg övergång mellan gipsen och balken vid uttagen vägg.
Vi har i samband med renoveringen av vårt kök tagit ut en vägg och stöttat upp denna med limträbalk och några stolpar. Dessa skall troligen vara synliga sedan och målas vita. Problemet är att få till någon snygg övergång mellan gipset och stoplarna/balken vid sidorna. Ser likadant ut ungefär på andra sidan. Bry er inte om väven, jag hade tänk lägga renoveringstapet över den.
Hur hade ni gjort? <se bild>
Hur hade ni gjort? <se bild>
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är inte kvartslist lite "mark of the amateur"?
Jag tycker det är svårt att se från bilden, men jag tycker det ser ut som att stolpen och regeln ligger på samma djup. Då är det enligt min ytterst amatörmässiga åsikt svårt att få det bra. Om du vill ha synligt (målat) trä är det kanske en lösning att klä in dem med planhyvlat efter att ha gipsat dit det passar?
Jag tycker det är svårt att se från bilden, men jag tycker det ser ut som att stolpen och regeln ligger på samma djup. Då är det enligt min ytterst amatörmässiga åsikt svårt att få det bra. Om du vill ha synligt (målat) trä är det kanske en lösning att klä in dem med planhyvlat efter att ha gipsat dit det passar?
Jag hade satt någon klenare regel i mellanrummet och sedan skurit till gipsbitar och försökt få till en sömlös övergång kant i kant med pelaren. Skall du sedan ändå sätta renoveringstapet låter du denna gå ut till pelaren. Ev. glipor får du ju spackla. Att hålla på med lister och liknande tror jag bara blir plottrigt.
Tack för svar - men jag tycker att det verkar lite märkligt. Ska gipset bara sluta helt abrupt där utan kant eller skydd? vad händer om man stöter i gipsen, då går den ju sönder? Eller missuppfattade jag dig?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixa snyggt innerhörn på befintliga gipsskivor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får man snygga övergångar på fasaden där färgen skiljer sig.
Fasad -
Hur fixa snyggt mellan golv och karm?
Golv -
Hur fixa man övergång mellan två flytandegolv utan att skruva.
Golv -
Snygg övergång från CC 60 till cc 40?
Vatten & Avlopp