Visa bilaga 348004 Visa bilaga 348005 Visa bilaga 348006 Har en Allaway centraldammsugare vars motor börjar, eller har, gett upp. Ingen ork och luktar elbrand. Misstänker att den fått i sig för mycket finkornig skit/damm. Går det att fixa själv? Tänkte att en elmotor kan väl inte ”skära” som en bensinmotor, får man isär och gör rent så kanske det funkar? Eller? Då är frågan, hur kommer jag in i motorn? Se bifogade bilder. Klämmorna är en början antar jag? Nån som kan elmotorer?

Har du tur är det bara kolen som är slut eller dåligt fjäderbelastade. Har du otur är det lagren och då kan ju även motorn gått varm med några trasiga lindningar.

Det ser ju ut som om kåpan går att ta av med klämmorna och då borde du komma åt kolen. Kolla att de är rörliga så att fjädern orkar putta ut dem mot rotorn. Kolla också att de inte är slut - ingen koppar ska synas i änden mot rotorn.

Kolla att rotorn snurrar lätt. Om inte kolen trycker emot så ska det gå gå väldigt lätt. Annars är lagren slut.

I mitt fall var det lagren som blivit damm-fyllda och därefter några lindningar som gått. Så det blev en ny centraldammsugare för mig. Måste säga att den höll extremt lång tid med tanke på att jag då och då sugit upp slipdamm - aj, aj.

Om du köper en ny, se till att du köper en där damm-luften inte strömmar genom motorn utan förbi den. Och sug aldrig slipdamm med den sen.

• Gilla
larshede
  • Laddar…
Gammal tråd, men det finns ständigt nya bekymrade användare, som undrar över liknande frågor.

Det gjorde jag i oktober 2023. Se mitt svar i annan tråd, länk nedan, för ytterligare info.

Om din Allaway centralenhet är lika lätt att byta ut som min 30 år gamla från finska Puzer, tycker jag du ska beställa en ny, även om din skulle vara mycket yngre. Men köp då utomlands. Min nya Puzer Oiva kostar i Sverige 6 500 kr plus frakt (hösten 2023). Jag köpte min i tillverkningslandet Finland för 359 Euro + 14 Euro i frakt. Efter tre dagar fanns den att hämta hos mitt Postnord-ombud. Någon installation var det knappast fråga om. Man drar bara ur två kontakter (AC och lågspänning), lyfter av den gamla centralenheten och hänger dit den nya. Sedan ansluter man de båda kontakterna och kan börja dammsuga direkt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverhettad-motor-centraldammsugare.496870/#post-5495249

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.