Borterst i mitt garage, byggt direkt på asfalterad uppfart någon gång på 70-talet finns en snickarbod som är isolerad. I dagarna tog jag tag i att bryta upp golvet där eftersom det sviktat alarmerande under lång tid. Det visade sig som befarat vara helt förstört och superäckligt reglarna var helt murkna och direkt på asfalten låg gul gullfiberisolering med plast på toppen. Isoleringen var helt dyngsur (kondens möjligen?) asfalten under var däremot inte blöt konstigt nog. Till min fråga: Hur gör jag detta bra och billigt?
Skulle det funka att regla med tryckimpregnerade reglar, platonmatta (under reglarna?) och sedan isolering (vilken sort? Cellplast? Stenull?) och inte borde det väl vara plast på det sedan???
Hur hade ni gjort?

• Bild på ett öppet golv i en snickarbod med synliga, murkna reglar och blöt gul isolering. Plastöverdrag och verktyg synliga i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att byta grund i en befintlig byggnad är ju ingen helt trivial uppgift. Har du fler bilder på hur det är byggt? Viktigast är att allt kommer upp från asfalten. Är golvet byggt efter byggnaden så att väggarna står på en stabil grund? Eftersom det är plan asfalt under behövs kanske inte så mycket luft. Några markstenar kanske räcker. Sedan reglar som man fäster lister att lägga en trossbottenskiva på. Därefter isolering och golv. Men om asfalten är plan och allt finns inne i garaget så att det inte kommer in vatten kanske du kan lägga platonmatta och cellplast på asfalten och sedan spånskivor.

A Avemo skrev:
Att byta grund i en befintlig byggnad är ju ingen helt trivial uppgift. Har du fler bilder på hur det är byggt? Viktigast är att allt kommer upp från asfalten. Är golvet byggt efter byggnaden så att väggarna står på en stabil grund? Eftersom det är plan asfalt under behövs kanske inte så mycket luft. Några markstenar kanske räcker. Sedan reglar som man fäster lister att lägga en trossbottenskiva på. Därefter isolering och golv. Men om asfalten är plan och allt finns inne i garaget så att det inte kommer in vatten kanske du kan lägga platonmatta och cellplast på asfalten och sedan spånskivor.

• Närbild på ett golv bygge med träbalk, isolering av mineralull och plastfolie, en svart sko syns i nedre vänstra hörnet.
    Skapa konto
  • Upplyft golv med synlig isolering och plastfolie, pågående renovering.
    Skapa konto
  • Ruttet trä omgiven av isolering och plast i en byggnadskonstruktion, vilket indikerar potentiell fuktskada eller angrepp av skadedjur.
    Skapa konto
Ska ta fler bilder i morgon - har tömt hela utrymmet nu.

C Cefl skrev:
Ska ta fler bilder i morgon - har tömt hela utrymmet nu.
Trodde jag. Sen började varmvattenberedaren läcka och så gick två dagar till att tömma tvättstugan och byta den. Det rullar på…. Man törs ju knappt säga det men nästa vecka hoppas jag vara på golvet igen.

Att i källare regla upp och isolera ovanpå den gjutna betongplattan brukar anses vara en riskkonstruktion som skall undvikas och avlägsnas när man hittar den. Det lär inte bli bättre för att det är asfalt i ett garage. Men så ruttet som det är på bilderna har jag svårt att tro att det bara är kondens eller fukt från marken. Kan det rinna in vatten i garaget? Kan snö som smälter av en bil som ställts in i garaget göra att vatten rinner in under rummet? Lite ovanligt också att ha asfalt inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.