Vi har bott i vårt hus i 7 år, källaren var "nyfixad" när vi flyttade in. Vi har inga problem med fukt i väggarna, men ner mot golvet har nu färgen börjat flagna bort. Det är inget dramatiskt som skett, började komma bubblor efter ngt år och så har färgen gradvis skavts av. Nu vill jag fixa iordning det, har förstått att det målats med felaktig färg, men måste man slipa bort färgen på hela väggen eller skulle det kunna räcka att ta den biten som flagnat + lite till och måla om med silikat?

• 1786790359695650569945429722289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17867904129551039224916712663251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju börja så och se hur det fungerar. Hur ser det förresten ut med dräneringen på utsidan? Nu gissar jag dock att det rör sig om fukt som sugs upp av grundsulan vilket sällan löses med dränering.

• Gilla
EmGr
  • Laddar…
Det låter behändigt och bra! Dräneringen är gammal men välfungerande, det är bara 15 cm mot golvet som är påverkat, och det kommer nog som du säger från grunden. När vi mäter i väggarna är det tiptop.

Jag skulle också gissa på att det är fukt från grundsulan som vandrar upp och gör så att färgen flagnar närmast golvet.

En möjlig enkel lösning är att slipa/fräsa bort färgen 20cm från golvet och måla en sockel/list med silikatfärg.
En snabb och enkel lösning som kan fungera

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.