Hej,
Behöver forumets hjälp.
Har 5st golvvärmeslingor i vårt hus.
-1st fungerar, där det sitter en oreglerad pastaskruv för manuell justering av golvvärmen (fullt öppen)
-4st fungerar inte där jag har elektroniska termostater (se bild) som styrs via 3st trådbundna mottagare på planet för golvvärme.
Nu har jag justerat alla inställningar och laborerat i en vecka men kan inte på något sätt få det att fungera. Oavsett om jag tar bort termostaterna från utgående så flödar det ingen värme ( som jag förstår det har jag ett NO-system ”normally Open”) och då borde jag väl få ut värme på alla slingor om nu en slinga fungerar?
Har ni idéer på vad som kan vara fel/trasigt?
Tacksam för all hjälp innan vintern kommer
Behöver forumets hjälp.
Har 5st golvvärmeslingor i vårt hus.
-1st fungerar, där det sitter en oreglerad pastaskruv för manuell justering av golvvärmen (fullt öppen)
-4st fungerar inte där jag har elektroniska termostater (se bild) som styrs via 3st trådbundna mottagare på planet för golvvärme.
Nu har jag justerat alla inställningar och laborerat i en vecka men kan inte på något sätt få det att fungera. Oavsett om jag tar bort termostaterna från utgående så flödar det ingen värme ( som jag förstår det har jag ett NO-system ”normally Open”) och då borde jag väl få ut värme på alla slingor om nu en slinga fungerar?
Har ni idéer på vad som kan vara fel/trasigt?
Tacksam för all hjälp innan vintern kommer
Kan vara luft eller att pumpen drar ner på farten för att motstånd blir. Ställ vredet i läge C3 stäng alla slingor utom en. Efter någon timma, stänger du den och öppna nästa, o.s.v då kan ev luft åka med, när farten på pumpen maxas. Sen kan du kanske ha pumpen på C 2. Du ska även ha en slinga helt öppen, lämpligt då den som går till bad/dusch, så pumpen inte går mot stopp, inget bra.
Stort tack Jonas,J jonaserik skrev:Kan vara luft eller att pumpen drar ner på farten för att motstånd blir. Ställ vredet i läge C3 stäng alla slingor utom en. Efter någon timma, stänger du den och öppna nästa, o.s.v då kan ev luft åka med, när farten på pumpen maxas. Sen kan du kanske ha pumpen på C 2. Du ska även ha en slinga helt öppen, lämpligt då den som går till bad/dusch, så pumpen inte går mot stopp, inget bra.
Har beställt hem manuella returventiltrattar så att jag kan testa precis som du säger.
Ska försöka återkomma här om det löser problemet.
När du ändå håller på, kolla piggarna under ställdonen, så dom inte kärvar, tryck ner och sen ska dom gå upp själva lätt. En klassiker på dom att kärva fast under sommaren då ingen värme bhövs och dom är stängda. Tryck ca 10 ggr för att motionera.N Niklas Hilding skrev:
Klicka här för att svara