Hej,

Jag har ett "satellit nätverk" i mitt hemmanät som jag tappar kontakten med lite då och då. Jag misstänker att det är strömförsörjningen till en av enheterna som är problemet men jag vet inte riktigt hur jag felsöker/fastställer detta rent praktiskt. All relevant aktiv utrusning är ubbiquity/unifi om det spelar någon roll, så här ser det ut:

UDM Pro <- cat6 -> UAP-AC Mesh (garage) <-20m line of sight-> UAP-AC Mesh*<- 70m CAT 6 UTP** <-> medföljande PoE strömadapter.

* Det är den här jag tappar kontakten med (inkl det som sitter bakom naturligtvis), den högra röda ringen på bilden nedan.
** https://www.proshop.se/Naetverkskabel/Pro-LAN-Outdoor-CAT-6-UTP-Svart-75-meter/2504908

OM det är strömförsörjningen, finns det då något rimligt prissatt verktyg för att mäta om spänningsfallet i slutet på 75m kabeln är acceptabelt? Kan man på något sätt mäta med vanlig multimeter när allt är inkopplad?

Om det inte är PoE strömförsörjningen, vad kan det då vara? Hade tidigare mycket kortare kabel men katastrofal line-of-site mellan UAP-AC Mesh enheterna och mycket längre avstånd, typ 100m halvtät skog. Då strulade det med samma symptom men mycket oftare och längre. Jag har nu prövat att slå av 2.4GHz nätet och satt TX power till "low", får se om det gör något skillnad.

Två UAP-AC Mesh-enheter monterade på taket av ett garage mot en bakgrund av träd, markerade med röda cirklar.
Även om all form av trådlös kommunikation är underlägsen ordentlig kabel så har jag sjukt svårt att se att det skulle vara problemet mellan dessa 2 mesh prylar.

Svårt att svara på då intermittenta fel är inte roliga. Har dock svårt att tro att det skulle vara POE matningen om det kommer tillbaka. Det finns multimetrar med loggfunktion men dom kostar lite, och lite beroende på vilken typ av POE du har så kan du mäta utan att det ska påverka.

Minns jag rätt så använder poe det bruna och det blå paret dvs, pin 4-5 och 7-8

det finns vad man kallar breakout som ger dig en skarv med mätbara punkter dit du kan koppla en logg multimeter

men vad jag vet om nätverkskablar är detta... de flesta kablar som säljs till konsumenter är inte alla testade, dom testas med stickprov.

Jag crimpade en hel del rj45 manuellt innan jag blev såld på field termination plugs

Du kan arrangera ledarna till en rj45 plug helt perfekt men vissa gånger du crimpar så får du dåliga resultat

En cat5-6 kabel har dessutom en hel del parametrar som man endast kan mäta med ett riktigt dyrt instrument

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.