83 244 läst ·
793 svar
83k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
en googling bort… en undersköterska tjänar i värsta fall 17k innan skatt. Det blir strax under 13 ut.A AkutLumbago skrev:
Här är en lista där de skriver ut heltidslöner. Tyvärr är ju realiteten att de flesta av de här yrkena inte går att få som heltidsanställning så verkligenheten är ju 60-80% av detta.
https://nyheter24.se/amp/nyheter/977954-lista-har-ar-jobben-med-samst-betalt-i-sverige
Vad vill du ha sagt?Niclas Gustafsson skrev:
Din länk bevisar att rödtrumpan ljuger.
och vem ska ta hand om familjen då allt handlar inte om pengar problemet var stor på 90 talet när bruken las ner på små orter och staten sa att man skulle skola om sigRkarlsson skrev:Nej men då har vi rett ut det.
Hur många flyttar till studentlya när de har egen familj? Jag var en del i Lund när kusinen flyttat till studentlya och jag såg aldrig barn där. Det förekommer säkert.
Du målar upp ett problem som inte är ett problem. Korridorrum ligger på mellan 3-5000 kr. Har du inte jobbar innan har du 11088 ut i månaden inkl allt, om du jobbat innan kunde du ta tilläggslån och får ut 15876 kr i månaden. har du barn upp på det så får du ut 16 tusen ungefär utan barnbidrag.
Om man som student lever över detta då har man något problem i sig. Sen kan såklart skolan vara rövhål om du tex ska ha vfu, sambon fick sin på ett ställe som hon måste öka på med en zon på tågkortet. Men det är inget problem =)
Men ponera, du tar en lya i lund för 5000 kr. Då har du 6088 kr kvar till allt annat. Klarar man inte sig på det så hoppas jag de läser ekonomi.
nej. Det gör den inte. Som jag sa är majoriteten av de yrkena deltidstjänster och de räknar på heltidslöner. 21000x0,8 (80% tjänst)=16800 16800x0,75(skatt)=12600 netto ut. En vanlig nettolön för de yrkena länken tog upp är alltså runt 13k.A AkutLumbago skrev:
Många av de här yrkena finns som sagt knappt som heltid fortfarande, även om man anstränger sig för att ändra på det nu för nyanställningar. Några årtionden för sent för de som sitter med fast tjänst utan möjlighet till att växla arbetsplatser för att få upp lön osv.
L Lakritsianen skrev:Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!Jag tycker att dom som sänker sin konsumtion på el ska belönas. Då börjar vi prata på riktigt. Detta skulle per automatik leda till lägre elpriser. Hoppas att någon i nya regeringen nappar på detta
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Fast nu påstods det att 13 kkr var för en heltid:Niclas Gustafsson skrev:
nej. Det gör den inte. Som jag sa är majoriteten av de yrkena deltidstjänster och de räknar på heltidslöner. 21000x0,8 (80% tjänst)=16800 16800x0,75(skatt)=12600 netto ut. En vanlig nettolön för de yrkena länken tog upp är alltså runt 13k.
Många av de här yrkena finns som sagt knappt som heltid fortfarande, även om man anstränger sig för att ändra på det nu för nyanställningar. Några årtionden för sent för de som sitter med fast tjänst utan möjlighet till att växla arbetsplatser för att få upp lön osv.
"Är man lågavlönad och jobbar heltid har man en medelnettolön på 13000 kr"
Det är ju brist på vårdpersonal och larm om att personalen är utarbetad pga långa skift. Finns inte möjlighet att även jobba mer än heltid? Till viss del också tillägg för obekväm arbetstid.Niclas Gustafsson skrev:
Så du vill visa att ett påstående om medellön för heltidstjänst är fel genom att ta upp vad någon som INTE jobbar heltid tjänar?Niclas Gustafsson skrev:
nej. Det gör den inte. Som jag sa är majoriteten av de yrkena deltidstjänster och de räknar på heltidslöner. 21000x0,8 (80% tjänst)=16800 16800x0,75(skatt)=12600 netto ut. En vanlig nettolön för de yrkena länken tog upp är alltså runt 13k.
Inte riktigt relevant, eller hur?
Dessutom räknar du som en kråka.
Nettolönen blir högre.
Varför skarvar även du med sanningen?
Kan ju meddela dig att undersköterskan som enligt dig skulle ha under 13000 netto i verkligheten har 27000 i medelinkomst. Därutöver tillkommer OB tillägg.
Ska vi ha en seriös diskussion så får du nog höja dig ett par snäpp.
Välfärd handlar väl om mer än ersättningar och bidrag som skola, sjukvård, lag och ordning, omsorg m.m som är bekostad eller subventionerade av skattemedel. Skattepengar går inte till privatägda boenden!E EB2 skrev:Det påståendet är fel. Sveriges välfärdssystem bygger på principen om inkomstbortfall, inte grundtrygghet, det vill säga ersättningar ska ge dig möjlighet att (upp till en viss gräns) behålla samma levnadsstandard som innan du blev sjuk, arbetslös etc. Huruvida det är rätt eller fel kan man diskutera, men så är det, och det är anledningen till att vi har så höga skatter. Om systemet istället vore baserat på principen om grundtrygghet hade skatterna kunnat vara betydligt lägre.
Min son hade 19000 kr brutto i lön som servitör i somras och är man sjuk 2 dagar på en månad med karens krymper löner rejält!A AkutLumbago skrev:Så du vill visa att ett påstående om medellön för heltidstjänst är fel genom att ta upp vad någon som INTE jobbar heltid tjänar?
Inte riktigt relevant, eller hur?
Dessutom räknar du som en kråka.
Nettolönen blir högre.
Varför skarvar även du med sanningen?
Kan ju meddela dig att undersköterskan som enligt dig skulle ha under 13000 netto i verkligheten har 27000 i medelinkomst. Därutöver tillkommer OB tillägg.
Ska vi ha en seriös diskussion så får du nog höja dig ett par snäpp.
Vad någon outbildad (?) har i lön på sitt sommarjobb (?) är knappast relevant för diskussionen. Då kanske han nu är motiverad att byta bransch eller t o m utbilda sig vidare för att få en rimlig lön?L Lakritsianen skrev:
/Krille
Medellönen för en Undersköterska är 23 850 kr brutto per månad (131 kr per timme) vilket är 11 950 kr (-33%) mindre än den nationella medellönen i Sverige. En Undersköterska kan förvänta sig en genomsnittlig ingångslön på 17 200 kr. De högsta lönerna kan överstiga 30 000 kr.A AkutLumbago skrev: