G
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
nej inte på en heltid. Finns nästan ingen som jobbar heltid där.
Många vill ju inte jobba heltid, min fru som har varit chef i komunal verksamhet hade väldigt svårt att få folk att jobba heltid hos dem. De har rätt ok grundlöner och lite olika skift så alla fick rätt mycket ob per månad. Att bara jämföra grundlöner kan slå ganska fel då vissa yrken har en stor del av inkomsten som ob, andra aldrig ob.
Själv har jag varken ob eller övertidsersättning och har inte speciellt hög lön men får då tid för tid om jag jobbar utanför flexramarna.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Arbetar miljonärer mer?? Källa på det!
Höga inkomster hör ju tyvärr ofta också ihop med kön.

L Lakritsianen skrev:
Välfärd handlar väl om mer än ersättningar och bidrag som skola, sjukvård, lag och ordning, omsorg m.m som är bekostad eller subventionerade av skattemedel. Skattepengar går inte till privatägda boenden!
Ditt påstående är fortfarande fel.

G OMathson skrev:
Många vill ju inte jobba heltid, min fru som har varit chef i komunal verksamhet hade väldigt svårt att få folk att jobba heltid hos dem. De har rätt ok grundlöner och lite olika skift så alla fick rätt mycket ob per månad. Att bara jämföra grundlöner kan slå ganska fel då vissa yrken har en stor del av inkomsten som ob, andra aldrig ob.
Själv har jag varken ob eller övertidsersättning och har inte speciellt hög lön men får då tid för tid om jag jobbar utanför flexramarna.
alltså vill och vill. Klart de har ”valet” att gå upp på heltid men då i stället förstöra kroppen pga arbetsbelastningen. Lätt att sitta i en chefsposition och säga åt andra att jobba hårdare när det inte är ens egen rygg som ömmar liksom. Men som tur är blir det bättre och bättre även där. Lyftanordningar eller/och regler om två vid lyft, osv. Så om ett par år är det nog en realitet på fler ställen än idag att heltid är reellt möjligt

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Av nån anledning kommer jag att tänka på denna.
Citat om arbetarersättning och Vänsterpartister som reagerar på arbetsvillkor, text från en artikel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Av nån anledning kommer jag att tänka på denna.
[bild]
Och skillnaden är att ledning/tjänstemän sällan jobbar ihop sin egen ersättning utan får högre om produktionspersonalen jobbar hårdare.

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
V Tobj skrev:
Höga inkomster hör ju tyvärr ofta också ihop med kön.
Nej.
Höga inkomster hör ihop med hur efterfrågad du är på arbetsmarknaden.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L lat skrev:
Och skillnaden är att ledning/tjänstemän sällan jobbar ihop sin egen ersättning utan får högre om produktionspersonalen jobbar hårdare.
Finns ju ingen lag som hindrar produktionspersonalen från att bli tjänstemän.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
alltså vill och vill. Klart de har ”valet” att gå upp på heltid men då i stället förstöra kroppen pga arbetsbelastningen. Lätt att sitta i en chefsposition och säga åt andra att jobba hårdare när det inte är ens egen rygg som ömmar liksom. Men som tur är blir det bättre och bättre även där. Lyftanordningar eller/och regler om två vid lyft, osv. Så om ett par år är det nog en realitet på fler ställen än idag att heltid är reellt möjligt
I just mitt exempel finns det inga tunga lyft eller för kroppen hårt arbete, ändå svårt att få dem att jobba heltid.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
G OMathson skrev:
I just mitt exempel finns det inga tunga lyft eller för kroppen hårt arbete, ändå svårt att få dem att jobba heltid.
oj. Inte ett vård/omsorgsyrke med andra ord?

• Gilla
Jejo16
  • Laddar…
Handlar inte tråden om hur fattig medelklassen kan bli av höga elräkningar? Inte om att låginkomsttagare har låg inkomst. Det senare är väl snarast ett axiom. Sedan kan vi argumentera länge om vad som är låg lön och när man är fattig och om vad som är orättvist.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P

Har jag förstått det rätt att om man gör följande:

• Låter miljonärer betala sina höga elräkningar 100% själv.
  • Medelklass får delvis sina elräkningar betalda via bidrag/ersättning eller liknande statligt finansierat.
  • Fattiga hushåll/individer får sina elräkningar i princip helt betalda.
  • Parallellt med ovanstående gör vi om systemet så att ALLA som klassas som miljonärer (av icke miljonärer) blir delvis fråntagna allt så dom över en natt blir fattiga. (och även lär sig lite om hur det känns)
  • Ledning och tjänstemän behövs inte, dom gör ändå ingen nytta. Låt dom bli "arbetare" eller kanske rent av arbetslösa.
  • Fattiga får 43,7% av miljonärers beslagtagna pengar.
Blir alla medelklass då och energiproblematiken löser upp sig självt? Alla problem överlag i samhällen kanske löser sig då?

Raljerar väldigt mycket i det här inlägget, hoppas det märks.
Självklart finns det "förbannat grisiga miljonärer" som borde fråntas all rätt att ha sina pengar eller att ens rösta.
Finns också en hel del "fattiga" som är helt galna och som också borde få förlora sin rösträtt.
Likaså tvärtom. Som en känd möbeljättes grundare som säljer korv för 5kr. Mäktigt.

Men att påstå att fattiga är en belastning eller att rika är giriga jävlar är ett märkligt narrativ i en modern energikris. Jag repeterar: Vad har inkomsten med elen att göra?

För att få båten att gå framåt behövs både kapten, styrmän och maskinister.
Med bara kaptener åker båten runt i cirklar och med bara styrmän börjar alla ombord bråka om vägen.
Har vi endast maskinister, då vet vi inte vart vi ska.

Allt fel i denna elkris kan bara tillskrivas politik, politiska beslut och dåliga politiker i dåliga partier.
Som vi själva röstat fram oavsett inkomst.

• Gilla
anders07 och 6 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Med det resonemanget skulle man också kunna säga att offentlig sektor aldrig jobbar ihop sin egen lön då de är beroende av transfereringar av pengar från andra människors arbete.
Men nu råkar jag gilla välfärden i Sverige så det är helt okej för mig.

• Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Nej.
Höga inkomster hör ihop med hur efterfrågad du är på arbetsmarknaden.
Ett kön och dess kompetens värderas högre än ett annats. Det är tex brist på både hantverkare och sjuksköterskor, men den enas kompetens värderas och betalas betydligt högre än den andras.

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Finns ju ingen lag som hindrar produktionspersonalen från att bli tjänstemän.
Nej, och då blir ingen längre upprörd om man inte drar ihop sina egna pengar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.