83 244 läst ·
793 svar
83k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Många vill ju inte jobba heltid, min fru som har varit chef i komunal verksamhet hade väldigt svårt att få folk att jobba heltid hos dem. De har rätt ok grundlöner och lite olika skift så alla fick rätt mycket ob per månad. Att bara jämföra grundlöner kan slå ganska fel då vissa yrken har en stor del av inkomsten som ob, andra aldrig ob.Niclas Gustafsson skrev:
Själv har jag varken ob eller övertidsersättning och har inte speciellt hög lön men får då tid för tid om jag jobbar utanför flexramarna.
alltså vill och vill. Klart de har ”valet” att gå upp på heltid men då i stället förstöra kroppen pga arbetsbelastningen. Lätt att sitta i en chefsposition och säga åt andra att jobba hårdare när det inte är ens egen rygg som ömmar liksom. Men som tur är blir det bättre och bättre även där. Lyftanordningar eller/och regler om två vid lyft, osv. Så om ett par år är det nog en realitet på fler ställen än idag att heltid är reellt möjligtG OMathson skrev:Många vill ju inte jobba heltid, min fru som har varit chef i komunal verksamhet hade väldigt svårt att få folk att jobba heltid hos dem. De har rätt ok grundlöner och lite olika skift så alla fick rätt mycket ob per månad. Att bara jämföra grundlöner kan slå ganska fel då vissa yrken har en stor del av inkomsten som ob, andra aldrig ob.
Själv har jag varken ob eller övertidsersättning och har inte speciellt hög lön men får då tid för tid om jag jobbar utanför flexramarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
I just mitt exempel finns det inga tunga lyft eller för kroppen hårt arbete, ändå svårt att få dem att jobba heltid.Niclas Gustafsson skrev:
alltså vill och vill. Klart de har ”valet” att gå upp på heltid men då i stället förstöra kroppen pga arbetsbelastningen. Lätt att sitta i en chefsposition och säga åt andra att jobba hårdare när det inte är ens egen rygg som ömmar liksom. Men som tur är blir det bättre och bättre även där. Lyftanordningar eller/och regler om två vid lyft, osv. Så om ett par år är det nog en realitet på fler ställen än idag att heltid är reellt möjligt
Handlar inte tråden om hur fattig medelklassen kan bli av höga elräkningar? Inte om att låginkomsttagare har låg inkomst. Det senare är väl snarast ett axiom. Sedan kan vi argumentera länge om vad som är låg lön och när man är fattig och om vad som är orättvist.
Har jag förstått det rätt att om man gör följande:
- Låter miljonärer betala sina höga elräkningar 100% själv.
- Medelklass får delvis sina elräkningar betalda via bidrag/ersättning eller liknande statligt finansierat.
- Fattiga hushåll/individer får sina elräkningar i princip helt betalda.
- Parallellt med ovanstående gör vi om systemet så att ALLA som klassas som miljonärer (av icke miljonärer) blir delvis fråntagna allt så dom över en natt blir fattiga. (och även lär sig lite om hur det känns)
- Ledning och tjänstemän behövs inte, dom gör ändå ingen nytta. Låt dom bli "arbetare" eller kanske rent av arbetslösa.
- Fattiga får 43,7% av miljonärers beslagtagna pengar.
Raljerar väldigt mycket i det här inlägget, hoppas det märks.
Självklart finns det "förbannat grisiga miljonärer" som borde fråntas all rätt att ha sina pengar eller att ens rösta.
Finns också en hel del "fattiga" som är helt galna och som också borde få förlora sin rösträtt.
Likaså tvärtom. Som en känd möbeljättes grundare som säljer korv för 5kr. Mäktigt.
Men att påstå att fattiga är en belastning eller att rika är giriga jävlar är ett märkligt narrativ i en modern energikris. Jag repeterar: Vad har inkomsten med elen att göra?
För att få båten att gå framåt behövs både kapten, styrmän och maskinister.
Med bara kaptener åker båten runt i cirklar och med bara styrmän börjar alla ombord bråka om vägen.
Har vi endast maskinister, då vet vi inte vart vi ska.
Allt fel i denna elkris kan bara tillskrivas politik, politiska beslut och dåliga politiker i dåliga partier.
Som vi själva röstat fram oavsett inkomst.
Med det resonemanget skulle man också kunna säga att offentlig sektor aldrig jobbar ihop sin egen lön då de är beroende av transfereringar av pengar från andra människors arbete.L lat skrev:
Men nu råkar jag gilla välfärden i Sverige så det är helt okej för mig.