Nu är ju detta ett hus-forum men efter att jag skaffade hus så blev det nästan tvunget att skaffa släp. Så man kan väl argumentera att släpet nästan ingår i huset. Men om det är ngn som vet ngt käckt släpvagnsforum där man kan få hjälp så hojta.

Nu till frågeställningen:
Säkerhetsvajern på ett ÅTM 13025 L från -85 har lossnat. Dock ser jag inte att det skulle finns ngt tydligt hål för att trä in en brytring.
Det som istället finns är en bult som håller ihop två bleck som utgör den nedra delen av bromsen.

Mellanrummet mellan blecken är kanske 5 mm just nu.

Man hade ju kunnat tänka sig att man hade en brytring över bulten men det ser jag inte hur man skulle lyckas få dit. En fundering jag har är ju möjligen om vajern har varit klämd mellan blecken. Men jag har aldrig sett en sådan lösning så jag blir osäker. Eller så kanske finns det någon annan lösning som jag inte ser?

Vad säger ni hus- och släpvagnsexperter?

• Släpvagnens undersida med bult och vajer, där vajern verkar ha lossnat. Markbeläggning är synlig under släpvagnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en släpvagn, fokus på en säkerhetsvajer och bult nära släpets bromssystem. En bil är delvis synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Släpvagnskoppling med säkerhetsvajer där en bult håller ihop två bleck vid bromshuset, noterat med röd pil. Vajern verkar ha lossnat.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det brukar följa med en ring som du trär över bulten mellan dina två bleck

• Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.