6 898 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Hur fäster man en garageport i lättbetong / siporex?
Hej!
Jag bygger ett garage i Ytong lättbetongblock, och ser många varianter på infästningar. Dock har jag inte riktigt sett någon "rangordning" för hur mycket de tål, och om det är tillräckligt för en garageport som jag tror get ganska stora moment varje gång den öppnas och stängs.
Ytong har en broschyr om Infästning, https://www.xella.se/se/docs/279064_ytong_befaestigelse_Hilti_SE.pdf
Den innehåller dock bara regerenser till Hilti, och om jag räknar rätt kommer varje hål kosta mig 400 kr med moms... Men om jag förstår rätt så är injektionsbruk i kombination med Invändigt gängad hylsa det stadigaste? Är det vad man använder som standard eller?
Om jag läser rätt sen så är, från starkast till svagast:
Nylonplugg HGN 0,65 kN
Slagplugg 0,45 kN
Lättbetongankare (specialverktyg för att banka in) 0,4 kN
Betongskruv 0,2 kN
Sen ser jag också andra lättbetongankare i metall, typ
Samt plugg som skruvas in:

vad ska jag använda? Funderar snar på en av varje.
Jag bygger ett garage i Ytong lättbetongblock, och ser många varianter på infästningar. Dock har jag inte riktigt sett någon "rangordning" för hur mycket de tål, och om det är tillräckligt för en garageport som jag tror get ganska stora moment varje gång den öppnas och stängs.
Ytong har en broschyr om Infästning, https://www.xella.se/se/docs/279064_ytong_befaestigelse_Hilti_SE.pdf
Den innehåller dock bara regerenser till Hilti, och om jag räknar rätt kommer varje hål kosta mig 400 kr med moms... Men om jag förstår rätt så är injektionsbruk i kombination med Invändigt gängad hylsa det stadigaste? Är det vad man använder som standard eller?
Om jag läser rätt sen så är, från starkast till svagast:
Nylonplugg HGN 0,65 kN
Slagplugg 0,45 kN
Lättbetongankare (specialverktyg för att banka in) 0,4 kN
Betongskruv 0,2 kN
Sen ser jag också andra lättbetongankare i metall, typ
Samt plugg som skruvas in:
vad ska jag använda? Funderar snar på en av varje.
Produkter som diskuteras: "Lättbetongankare"
Lättbetongankare FAST
För montage i porösa material
220 kr inkl moms
Läs mer
Ankarmassa!
För att ens kunna komma med ett förlag här så måste vi nog veta hur porten ska fästas. Om det är något av hopplös modell som ger stora krafter så är det en helt annan sak än något som ska klara egenvikt och skalskydd
Hej!
Jag har inte hämtat porten ännu, den är en slagport av modell Diplomat Anna, 2500x2100
Ankarmassa, det är i kombination med en invändigt gängaf hylsa? Funkar alla märken, och finns det på vanliga byggvaruhus?
Jag har inte hämtat porten ännu, den är en slagport av modell Diplomat Anna, 2500x2100
Ankarmassa, det är i kombination med en invändigt gängaf hylsa? Funkar alla märken, och finns det på vanliga byggvaruhus?
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Av det jag kan läsa ut verkar det vara en normal slagport med karm. Monteringsbeskrivningarna för deras ytterdörrar indikerar i alla fall normal användning av karmskruv och karmhylsor. I lättbetong finns det lite olika vägar då, en väg och kanske den enklaste är att sätta dörren enligt normala instruktioner, ev med några extra fästpunkter, och lättbetongskruv. Förutsatt att man drar detta korrekt borde detta sitta men givetvis så om man drar för hårt så är den fästpunkten körd och man måste övergå till plugg/ankarmassa i det hålet.Andreas Lundgren skrev:
Ett sådant montage kommer troligtvis klara all normal användning men sådan infästning kommer troligtvis bara lite känsligare för tex en garageport som slår upp i kraftig vind osv jämfört med infästning i trä som flexar på ett annat sätt. Kanske kan vara lämpligt i det fallet att sätta några dämpare eller andra tillbehör som hindrar att karmen tar hela kraften på en karm som vinden får fatt i.
Jag gillar personligen att köra plugg i lättbetong, och inte då lättbetongplugg med massivt stora vingar osv, utan mer normala pluggar kombinerat med tex 6x80 skruv eller motsvarande. Tycker det sätter sig lite oftare än lättbetongskruven även om jag ibland börjar där och övergår till plugg i de hålen där jag antingen drar för hårt eller skruven slirar av någon annan anledning
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Nej, så här. Ingen plugg.Andreas Lundgren skrev:
https://www.brider.se/forbrukningsa...pXcHtUYiUQHZh-_acZAbmhbHb9pKwnIUaAgI1EALw_wcB
Jag hade inte använt karmhylsor direkt mot lättbetongen.
Antingen hade jag kilat karmen och dragit med lättbetongskruv (som inte behöver plugg) men då har man ingen att justera på om man skulle behöva. (som man monterade dörrar o fönster förr)
Annars hade jag tänkt på det från början och gjort öppningen lite större, klätt öppningen med en kraftigare bräda, som med fördel kunde skruvas o limmas, och sen monterat karmen som normalt med hylsa och skruv.
Ett 3e alternativ är att skaffa några större brickor, som man lägger mellan karmhylsan och lättbetongen.
Antingen hade jag kilat karmen och dragit med lättbetongskruv (som inte behöver plugg) men då har man ingen att justera på om man skulle behöva. (som man monterade dörrar o fönster förr)
Annars hade jag tänkt på det från början och gjort öppningen lite större, klätt öppningen med en kraftigare bräda, som med fördel kunde skruvas o limmas, och sen monterat karmen som normalt med hylsa och skruv.
Ett 3e alternativ är att skaffa några större brickor, som man lägger mellan karmhylsan och lättbetongen.
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ingen plugg till dessa, de drar satan i siporex och leca.Andreas Lundgren skrev:
dessa är anpassade för att användas med karmhylsor. Som @Isakare säger är det bra att lägga något mellan hylsan och väggen när väggen är porös, eftersom hylsan annars lätt äter sig in i väggen när man justerar. Antingen tar man en teäbit man borrar ett hål i eller så köper man den färdiga produkten essve har i sitt sortiment.
Men ... det finns ju även alternativet att man fäster ett mellanliggande material mellan porten och ytongen för att fördela belastningen på en större yta än enstaka fästpunkter direkt i ytong. Tex skruva + sättlimma (pl400 typ) plank mot ytong och sedan fästa garageporten i planken ...
Garanterat starkaste och mest hållbara alternativet, dessutom faller alla diskussioner bort ang vad som är bästa skruven i lättbetong ;-)
Är redan lättbetongen på plats, hyr en kapsåg och såga bort 5 cm från lättbetongen. Jag skulle aldrig aldrig fästa din port direkt i det materialet.
Varför?
Fråga alla dom husägare som jag hjälpt med att fixa deras ytterdörrar som lossnat från infästningen i lättbetong ... så "better safe than sorry" fäst inte något tungt skakigt tryckbelastande direkt i lättbetong, det finns INGA marginaler, när det spricker så är det totalt utan fäste
Garanterat starkaste och mest hållbara alternativet, dessutom faller alla diskussioner bort ang vad som är bästa skruven i lättbetong ;-)
Är redan lättbetongen på plats, hyr en kapsåg och såga bort 5 cm från lättbetongen. Jag skulle aldrig aldrig fästa din port direkt i det materialet.
Varför?
Fråga alla dom husägare som jag hjälpt med att fixa deras ytterdörrar som lossnat från infästningen i lättbetong ... så "better safe than sorry" fäst inte något tungt skakigt tryckbelastande direkt i lättbetong, det finns INGA marginaler, när det spricker så är det totalt utan fäste
Redigerat:
Använd karmhylsa med tryckfördelningsbricka och lättbetong skruv.
Skruva i dubbla rader. Dvs både i falsen och i den synliga delen av karmen.
Det håller!
Skruva i dubbla rader. Dvs både i falsen och i den synliga delen av karmen.
Det håller!