Hur slipar man mellanrummet mellan plankorna på en ytterpanel lättast om avståndet mellan plankorna endast är ca. 10-15 mm och djupet ca. 8-10 mm?
Jag har googlat och AI:at men det verkar inte finnas några så smala skrapor (av någon märklig anledning då det borde finnas ett behov), den smalaste verkar vara trekantsskrapan på 25 mm.

Provade med "bums" men det funkade sådär och behovet av skrapning kvarstår ändå.

Det är lite lurigt att komma ned med t.ex. en trekantsslip och slitaget på pappret blir väldigt koncentrerat på kanterna så man måste byta papper (alltför) ofta. Känns trist att slänga en massa slippapper som endast är nedslitna på kanterna och knappt alls på mitten.

Några fiffiga tips från er kloka?

• 20260520_141836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du slipa helt rent? Räcker det inte att skrapa bort det som är löst och måla över?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste du slipa helt rent? Räcker det inte att skrapa bort det som är löst och måla över?
Nja, antagligen gör jag för mycket/är för noggrann (som vanligt). 😉
Men frågan kvarstår, vad jag ska i så fall ska skrapa med om jag nu "bara" ska skrapa?

H Hans G2 skrev:
Köp en sån här och slipa ner
[länk]
Men....hur menar du nu?

Den är ju 25 mm och som jag skrev, spåret är bara mellan 10-15 mm.
Jag nämnde även att det finns 25 mm´s trekantsskrapor som inte funkar speciellt bra.
Det optimala är en skrapa på 10-12 mm.

Stål-, eller nylonrondell till borrmaskin borde fungera. Lite försiktighet så det inte avverkar trät för mycket.

Edit: borstrondell alltså.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Stål-, eller nylonrondell till borrmaskin borde fungera. Lite försiktighet så det inte avverkar trät för mycket.

Edit: borstrondell alltså.
Finns det så smala?
Tänker att om den är bredare än spåret (10-15 mm) kommer den sannolikt även slipa ned kanterna (vilket man inte vill), oavsett om man är försiktig eller ej.
Man måste ju komma ned i botten på hela ytan i "U-et" för att slipa av ytan tillräckligt.

Tack för tipset!
Men - jag är tveksam om inte kanterna kommer ryka före det man egentligen vill slipa ned/bort.
Ska se om jag har någon liggandes som jag ändå kan testa med.

H Hans G2 skrev:
Såhär menar jag att du modifierar den, men med skillnaden att du gör din smalare, inte avrundad
[länk]
Ahh, förstår!

Mycket jobb men visst, en bra idé som kan vara värd att testa om jag inte hittar något annat lättare.
Vill även göra det nu i helgen så jag har inte riktigt möjlighet att beställa en till nästa vecka.
Eventuellt om det i något byggvaruhus/XL/Bejer osv?

Tack! 😀

Om du nu ska vara så noga, så kanske en ståltrissa i en borrmaskin kan funka?

Ohchips Ohchips skrev:
Om du nu ska vara så noga, så kanske en ståltrissa i en borrmaskin kan funka?
Japp, det är en idé jag ska testa.
Tack!

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Finns det så smala?
Tänker att om den är bredare än spåret (10-15 mm) kommer den sannolikt även slipa ned kanterna (vilket man inte vill), oavsett om man är försiktig eller ej.
Man måste ju komma ned i botten på hela ytan i "U-et" för att slipa av ytan tillräckligt.

Tack för tipset!
Men - jag är tveksam om inte kanterna kommer ryka före det man egentligen vill slipa ned/bort.
Ska se om jag har någon liggandes som jag ändå kan testa med.
Jag hade tre stycken som var smalare än 10 mm hemma.
IMG_0101.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Uppner
  • Laddar…
Åkte till Jula och hittade nedan sliprondell som funkade helt okej.
Den är precis på gränsen till för tjock där spåren är som smalast, men med lite trixande kommer den även ner i dem.

Det enda är att den kanske slits lite väl snabbt, så det kommer gå åt ett 10-tal på hela huset.
Men eftersom den funkar så får det kosta!

Stort tack för alla tips och hjälp! 😀🙌

1779695482571.png
Skapa konto

https://www.jula.se/catalog/verktyg...per/roterande-sliptillbehor/slipskiva-020819/

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Köp en sån här och slipa ner
[länk]
Det där är ju en kittkniv inte en skrapa! Visst man kan säkert vässa en kittkniv men stålet är för mjukt för att hålla skärpan.

Jag skulle skrapa med ett lagom brett stämjärn.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.