Sist på bollen 😂

Och vill man trolla bort kabeln så spacklar man in den mot list/vägg, SAMT använder typ EKRK (Kulo).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
MultiMan
Tänk på att samma kabel finns i olika ytterdimensioner trots samma ledararea och den kulo som elektrikerna brukar använda är typ 1 mm mindre i diameter än standard på Clas Ohlson eller liknande, vilket gör stor skillnad på utseendet. Enbent Letti och den sortens proffskabel ser väldigt nätt ut.

Amokabel kallar t ex den versionen för "Pro".

Hos mig är det spacklat mot list och sedan tapetserat över, nästan osynligt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det blir oftast bättre om man sätter tapeten mot och inte över kabeln, kabeln "smälter" då in i listen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade inte använt klammer alls, jag använder numera mest kabelkanaler, exempelvis denna:
- [länk]
Samma här, använder även div 60x25 kabelkanaler istf traditionella Golvsocklar för att slippa lösa & klamrade kablar👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte provat, men det ska funka med dessa plugg:
[länk]
Det är dock himla pyssligt och krångligt, det passar bara dem som har oändligt tålamod-

Mikael_L
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hej!

Har bytt golvsocklar i ett rum. Sedan tidigare satt det en elkabel klamrad ovanpå sockeln. Med ny sockel upptäckte jag att det blev lite tight att få dit klammer.

Sockeln är 12mm tjock i ek. Plan ovansida. Kabeln har diameter knappt 10mm. Hade i huvudet kabelklammer likt dessa: [länk][bild]

Inser nu att det kommer att bli svårt att få dem på plats, spiken kommer väldigt långt ut på golvsockeln.

Hur gör man? Finns det bättre lämpade klammer eller andra lösningar på problemet?
Tack på förhand!
Jag själv skulle kört med enbent Lettiklammer i trälisten (8mm/16mm längd, ev 7mm/16) och EKRK (EQRQ/QLO)-kabel.
Är listen hård kan man bli tvungen att förborra med t.ex. 2mm borr, lite pyssligt.

Det enda för mig tänkbara alternativet är TKK-klammer, men då är det frågan om det inte blir att borra och plugga i väggen, och svårt att få riktigt rakt och snyggt.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag själv skulle kört med enbent Lettiklammer i trälisten (8mm/16mm längd, ev 7mm/16) och EKRK (EQRQ/QLO)-kabel.
Är listen hård kan man bli tvungen att förborra med t.ex. 2mm borr, lite pyssligt.

Det enda för mig tänkbara alternativet är TKK-klammer, men då är det frågan om det inte blir att borra och plugga i väggen, och svårt att få riktigt rakt och snyggt.
Uppenbar letti. Som sagt.

Mikael_L
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Uppenbar letti. Som sagt.
Det är det enda som ser riktigt bra ut.
Dessutom går det snabbt att utföra en riktigt smakfull installation.

Nackdelen är att man ska ha ett Lettidon och att klamren är aningens dyra och ligger i 200-pack.

Fast jag såg nu att CO hade letti i 20-pack, för ca dubbla priset som jag ger (i 200 pack).

Bara att dom är ungefär dubbelt så dyra som "riktiga" Letti på nätet.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Biltema-kvalitet kostar...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.