Jag ska bygga en slags pergola, endast ca 2 x 2,6 m på min uteplats. Idén är att bygga en ram med de måtten och placera ena kortsidan på (1) två stolpar samt (2) hänga andra änden i ett betongtak (balkong ovanpå ). Pergolan ska bära sig själv plus ev en hängstol som man ska kunna sitta i.

Nu min fråga: hur fäster jag effektivast möjligt ramen i "taket"? Jag vill gärna ha den så nära taket som möjligt för att få den högt upp, kanske bara lite space för att inte bygga in fukt.

Vad för infästning "duger" v.g. utdragsvärde? Jag tänkte kanske borra genom ramen och hänga den med gängstång vid typ 4 punkter. Men hur fäster jag isf den i taket tillräckligt starkt?

Tacksam för tips!
 
Redigerat:
Bild på taket/balken kan underlätta.

Vilka mått har taket/balken?
Det gäller att inte borra för nära betongkanten.

Det finns pinexspander, expanderbultar, slagankare, mm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på taket/balken kan underlätta.

Vilka mått har taket/balken?
Det gäller att inte borra för nära betongkanten.

Det finns pinexspander, expanderbultar, slagankare, mm.
Tack! Ska återkomma med bild. Taket har en nedskjutande balk i betong som är 250 mm bred, gissningsvis 150 mm på höjden. Borde inte utgöra någon risk att borra för nära kanten om jag borrar på mitten va?

Tror du det funkar att använda en skarvhylsa och fästa gängstång i den (som jag låter gå igenom regeln) om jag använder en expanderbult? Jag vill ju att det blir så stabilt som möjligt i sidled (säger man skjuvled?), men också kunna bära vikten neråt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.