39 927 läst ·
36 svar
40k läst
36 svar
Hur fästa apparatdosa i tegelvägg?
Lyfter tråden
Har tagit hål för denna dosan och spårat med diamant klinga (damm i hela huset och hos alla grannar inom 200m).
Tryckt i disirna i hålen och skall till att fixera dom.
Vad tror panelen om att slänga i lite c-bruk I hålen innan man trycker in dosorna? Eller skulle ni sätta i dom i hålen och sen tjoffa på bruket?
(putsade väggar på betonghålsten)
Har tagit hål för denna dosan och spårat med diamant klinga (damm i hela huset och hos alla grannar inom 200m).
Tryckt i disirna i hålen och skall till att fixera dom.
Vad tror panelen om att slänga i lite c-bruk I hålen innan man trycker in dosorna? Eller skulle ni sätta i dom i hålen och sen tjoffa på bruket?
(putsade väggar på betonghålsten)
Lite på baksidan om det får plats , normalt att fästa rör och dosor i tegelvägg , sätta några spikar i kors över stosar och rör så dom sitter stadigt , sedan putsa igen med bruk , spikarna blir kvar och armerar lite
Ett tips stoppa tidningspapper i dosorna ut till kant så får du inget bruk i dosan .och fukta upp teglet
Ett tips stoppa tidningspapper i dosorna ut till kant så får du inget bruk i dosan .och fukta upp teglet
Jag har en fråga om dessa dosor.
Jag murar en innervägg med 70mm lecablock som sedan ska putsas. Ska dessa dosor då monteras i liv med lecablocken eller i liv med färdig putsyta?
Jag skulle ju hellst vilja ha dem i liv med lecablocken så jag får lite flexibilitet avseende putstjockleken.
Jag murar en innervägg med 70mm lecablock som sedan ska putsas. Ska dessa dosor då monteras i liv med lecablocken eller i liv med färdig putsyta?
Jag skulle ju hellst vilja ha dem i liv med lecablocken så jag får lite flexibilitet avseende putstjockleken.
Men funkar verkligen VP2 bra i en massiv lecavägg som bara är 70mm? Jag tyckte den här spårdosan som avhandlats i tråden verkade vettig, men den saknar ju justerbar spårring.E elmont skrev:
Ja alla dosor fungerar i en lecavägg, jag bara undantagsvis använt "spårdosor" utan normalt "vanliga" apparatdosor som man putsar fast med murbruk. Det fungerar utmärkt om man bara fäster dom lite med tex skruv, spik, tråd, en brädbit som trycker fast dosan mm mm. så att dom sitter på plats tills bruket brunnit. Jag tror att dom allra flesta använder samma dosa till det mesta.
För ett stort "problem" är att ha med sig alla olika varianter av allt, så man försöker alltid att minimera bredden på sitt sortiment.
För ett stort "problem" är att ha med sig alla olika varianter av allt, så man försöker alltid att minimera bredden på sitt sortiment.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden