39 951 läst ·
36 svar
40k läst
36 svar
Hur fästa apparatdosa i tegelvägg?
Den dosan du har där har ett tillbehör som består av en metallbit med öron som du snäpper i baksidan av dosan. Metallbiten i sig hakar fast i hålet du tagit i väggen. Verkar dock inte som att eldirekt.se säljer denna.
Det en riktigt bra dosa att använda när man ska fälla in installation i befintliga väggar.
När du putsat/spacklat slår du bara sönder putslocket så är det färdigt.
Det en riktigt bra dosa att använda när man ska fälla in installation i befintliga väggar.
När du putsat/spacklat slår du bara sönder putslocket så är det färdigt.
För andra än proffs som läser detta och vill veta hur allt slutade, lägger upp lite bilder på hur jag gjorde för att ta upp doshålet i tegelväggen utan att använda hålsåg. Att köpa en hålsåg med diamantskär 82 mm för detta ända hål blev lite dyrt tyckte jag (800kr).
Bild 1
Först behöver man en bra borr. Denna kakelborr från Irving är gudomlig, den borrar i tegel och betong som om det vore smör utan att använda slagborrmaskin. En vanlig skruvdragare duger gott. En borr kostar ca 70 kronor.
Bild 2 och 3
Därefter märkte jag upp för dosan med en passare 83 mm diameter och markerade de hål som skulle vara skruvhål på väggen utanför ringen. Skruvhålen borrades först med hela borrens längd. Därefter på med ett borrstopp 42 mm varefter resten av ytterringens hål borrades.
Bild 4
Resten av hålen borrade. Totalt tog detta moment 30 min.
Bild 5
Nya verktyg behövs det grövre för att försiktigt spräcka teglet mellan hålen och det mindre för fintrimmning i botten. Jobba inifrån och ut.
Bild 6
Hälften klart.
Bild 7
Färdigt. Totalt tog detta hackmoment 20 min.
Bild 8
Dosan provmonteras, och hålet fintrimmas
Bild 9
I med Ardex i hålet och dosa och skruvarna sätts på plats
Bild 10
Spackla runt om med doslocket på plats.
Bild 1
Först behöver man en bra borr. Denna kakelborr från Irving är gudomlig, den borrar i tegel och betong som om det vore smör utan att använda slagborrmaskin. En vanlig skruvdragare duger gott. En borr kostar ca 70 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 och 3
Därefter märkte jag upp för dosan med en passare 83 mm diameter och markerade de hål som skulle vara skruvhål på väggen utanför ringen. Skruvhålen borrades först med hela borrens längd. Därefter på med ett borrstopp 42 mm varefter resten av ytterringens hål borrades.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 4
Resten av hålen borrade. Totalt tog detta moment 30 min.
Logga in
Skapa konto
Bild 5
Nya verktyg behövs det grövre för att försiktigt spräcka teglet mellan hålen och det mindre för fintrimmning i botten. Jobba inifrån och ut.
Logga in
Skapa konto
Bild 6
Hälften klart.
Logga in
Skapa konto
Bild 7
Färdigt. Totalt tog detta hackmoment 20 min.
Logga in
Skapa konto
Bild 8
Dosan provmonteras, och hålet fintrimmas
Logga in
Skapa konto
Bild 9
I med Ardex i hålet och dosa och skruvarna sätts på plats
Logga in
Skapa konto
Bild 10
Spackla runt om med doslocket på plats.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Snyggt! Bra gjort!
//Patrik
//Patrik
Blir kanon det där. 
Fasen jag blir inte klok på hur jag skall göra.
Allt som står i denna tråd funkar ju kanon om man skall montera en enskild dosa.
Hur tusan gör jag när jag skall montera en Exxact 3x2-ram? OM jag fattat rätt är c/c måttet mellan varje dosa 70mm. Då blir det lite svårt med 80mm dosor...?
/David
Allt som står i denna tråd funkar ju kanon om man skall montera en enskild dosa.
Hur tusan gör jag när jag skall montera en Exxact 3x2-ram? OM jag fattat rätt är c/c måttet mellan varje dosa 70mm. Då blir det lite svårt med 80mm dosor...?
/David
Det finns ju dubbla rotdosor. Tre sådana och du är hemma. Det blir ett lite större hål bara. 
Länk: http://ecatalogue.schneider-electri...748520&groupid=151345&navid=79845&navoption=2
EDIT: såg nu att länkad dosa hade en bredd av 78mm och då får man ett problem med 3x2-ramen. Men du kanske kan ha 3st dubbelramar i stället?
Länk: http://ecatalogue.schneider-electri...748520&groupid=151345&navid=79845&navoption=2
EDIT: såg nu att länkad dosa hade en bredd av 78mm och då får man ett problem med 3x2-ramen. Men du kanske kan ha 3st dubbelramar i stället?
Redigerat:
Jag hyrde en riktig dosfräs för tegel, kostade 50 spänn för 4 timmar (så slipper man betala 800:-, förutsätter att man har ganska nära till vettig uthyrare). Sågade ur mina 6 hål snabbt och relativt enkelt. Precis som tipsats tidgare la jag in gipsbruk i hålet sen pressade in rotdosan och snyggade till kanterna. Putsen i rummet var ca 16-20 mm tjock så jag klarade mig precis utanför teglet när det gällde vp-slangen, bara att knacka ner en ränna precis ovanför sockeln. Fäste med några spik och sen putsade igen med gipsbruk, Fick använda mindre borrhammare för att få in slangen lite djupare precis vid dosorna.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det fungerar utmärkt ihop, kräftkurt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ja, VP-2 måste vara en 50-55 mm. Man har ju mätt VP-2, men jag kan inte minnas det exakta måttet just nu.
Men som sagt, 71 mm är de garanterat inte.
//Patrik
Men som sagt, 71 mm är de garanterat inte.
//Patrik
Jag satt just och funderade på detta jobb när jag hittade denna tråd. Jättebra förklaringar!
Länken till spårdosan fungerar inte längre, men jag tror det är denna dosa som avses:
http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/spardosa-uhw-40
Länken till spårdosan fungerar inte längre, men jag tror det är denna dosa som avses:
http://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/spardosa-uhw-40