En bekant hamnade i en liknande situation. Frun ville absolut ha en hästgård så efter mycket diskussioner köpte de en och flyttade från stan. Dagen efter inflytt ångrade hon sig och bad om skilsmässa istället.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
deselby och 23 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J JohanLun skrev:
Många upptäcker att man måste prioritera om, AW, fotboll, bio med "polarna" eller jobbarkompisarna blir nedprioriterat när man får barn och vill bo så barnen får nära till natur, trädgård och kan cykla och springa lite mer fritt.

Endel vill kunna fortsätta det livet. Trist om man är väldigt olika i en relation. Det är nog inte helt ovanligt heller. Mycket kompromiss att bo ihop. Men under småbarnsåren kan resor, resturangbesök, golfrundor, AW mm behöva sättas lite på vänt. Likaså kan man behöva överväga att sänka ambitionsnivå för arbetet, gå ned i antal timmar, inte ha lika mycket "karriär" helt enkelt eftersom barnen lägger till en faktor som tar mycket tid.

Sen väljer ju endel att en i förhållandet jobbar på som fanken och drar in pengar och den andra är med barnen, men hur kul är det för barnen att inte ha en närvarande pappa som hellre jobbar, går på AW osv?
Fast flyttar du till landet får du prioritera ner allt sånt till förmån att sitta i en bil och köra fram och tillbaka konstant. Bor man i stan, en AW kan vara 2 öl och sen ta sig hemåt och ändå vara hemma innan 17.

B Byggmarodören skrev:
En bekant hamnade i en liknande situation. Frun ville absolut ha en hästgård så efter mycket diskussioner köpte de en och flyttade från stan. Dagen efter inflytt ångrade hon sig och bad om skilsmässa istället.
Samma som troligen kommer att hända här, lätt hänt att man tror att man kan lösa ett problem genom att förflytta det.

• Gilla
Gilmorized och 9 till
  • Laddar…
J
Kjell Åkesson1 skrev:
Jag har en rätt hög chefsroll där jag förväntas vara på kontoret. Jag kräver själv att mina rapporterande ska vara där 4 dagar per vecka.
Kanske läge att tänka om, dina medarbetare med lägre lön kanske också har samma problem, jobba mer hemma, skaffa nåt ställe ni kan ses för workshops osv som inte är inne i centrum, givet att de flesta bor på samma sida stan.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Tycker du ska säga till din fru att om du över huvud taget ska diskutera frågan om flytt så ska ni först göra det med en terapeut av något slag. Det är inte rimligt att man blir deprimerad för att boendet inte är det man tror sig önska. Det finns folk som lever på soptippar som kan dra upp smilbanden, det är något annat som skaver. Ni behöver gå igenom och diskutera vad hon tror att denna 'gård' ska göra för henne som nuvarande boende inte klarar av. Hur ser hon på de nackdelar som detta kommer att ge henne, barnens vänner och relation till förskole/skol personal (om de inte är väldigt små) osv.

Har haft liknande diskussioner med min fru som tidvis var deprimerad över att vårt hus är "felvänt" (suterränghus med kök och entre på övervåningen). Det är rätt uppenbart att det varit vår relation i sin helhet som var upp och ner o inte huset. Då får man ju börja dra i de delar man vet med sig inte funkar så bra, det är ju lite annars som när man förlovar sig för att relationen är dålig, eller man skaffar barn för att lösa problemen med brist på gemensamma intressen. Problemet ligger någon annanstans men man hoppas att en förändring i A ska föra med sig en förändring i B. Man får en dopamin kick av allt nytt som händer och att man fick som man ville, möjligen glömmer man att känna efter för man har fullt upp med planering och renovering den första tiden men så fort det börjar stå still igen så kommer samma skavande känsla tillbaka och då kommer hon vara deprimerad igen. Då står du där med en gård, djur och Epa traktorer och ditt ex bor i en etta på Kungsholmen.

Det senare delen av detta har jag inget egentligt belägg för för min fru började träna en massa istället och får sin dopamin där istället och insåg att hon nog inte skulle vilja flytta längre än någon gata bort för hon har så mycket vänner i området, och det är det nog inte värt bara för att få köket på nederplanet.

Jag kanske bara är svår men jag är rätt säker på att problemet inte ligger i ert nuvarande boende.

• Gilla
  • Älska
Gilmorized och 49 till
  • Laddar…
A
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Fast flyttar du till landet får du prioritera ner allt sånt till förmån att sitta i en bil och köra fram och tillbaka konstant. Bor man i stan, en AW kan vara 2 öl och sen ta sig hemåt och ändå vara hemma innan 17.
Så är det. Kollegorna som bor i city och lämnar barnen är på jobbet 5 min senare.

Det är inte livet med småbarn som blir flaskhalsen som förändrar livet vid en flytt ut till typ Nyköping. Det är pendlingen!

A
J JohanLun skrev:
Kanske läge att tänka om, dina medarbetare med lägre lön kanske också har samma problem, jobba mer hemma, skaffa nåt ställe ni kan ses för workshops osv som inte är inne i centrum, givet att de flesta bor på samma sida stan.
Nej de flesta bor centralt. Jag kan inte begära att se ska ut på vischan för min skull.

P
Kjell Åkesson1 skrev:
Jag är social och älskar att träffa mina kollegor fysiskt varje dag
Är du säker att du inte är Freddan?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Gilmorized och 8 till
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Tycker du ska säga till din fru att om du över huvud taget ska diskutera frågan om flytt så ska ni först göra det med en terapeut av något slag. Det är inte rimligt att man blir deprimerad för att boendet inte är det man tror sig önska. Det finns folk som lever på soptippar som kan dra upp smilbanden, det är något annat som skaver. Ni behöver gå igenom och diskutera vad hon tror att denna 'gård' ska göra för henne som nuvarande boende inte klarar av. Hur ser hon på de nackdelar som detta kommer att ge henne, barnens vänner och relation till förskole/skol personal (om de inte är väldigt små) osv.

Har haft liknande diskussioner med min fru som tidvis var deprimerad över att vårt hus är "felvänt" (suterränghus med kök och entre på övervåningen). Det är rätt uppenbart att det varit vår relation i sin helhet som var upp och ner o inte huset. Då får man ju börja dra i de delar man vet med sig inte funkar så bra, det är ju lite annars som när man förlovar sig för att relationen är dålig, eller man skaffar barn för att lösa problemen med brist på gemensamma intressen. Problemet ligger någon annanstans men man hoppas att en förändring i A ska föra med sig en förändring i B. Man får en dopamin kick av allt nytt som händer och att man fick som man ville, möjligen glömmer man att känna efter för man har fullt upp med planering och renovering den första tiden men så fort det börjar stå still igen så kommer samma skavande känsla tillbaka och då kommer hon vara deprimerad igen. Då står du där med en gård, djur och Epa traktorer och ditt ex bor i en etta på Kungsholmen.

Det senare delen av detta har jag inget egentligt belägg för för min fru började träna en massa istället och får sin dopamin där istället och insåg att hon nog inte skulle vilja flytta längre än någon gata bort för hon har så mycket vänner i området, och det är det nog inte värt bara för att få köket på nederplanet.

Jag kanske bara är svår men jag är rätt säker på att problemet inte ligger i ert nuvarande boende.
Du är rätt på det till viss del. Det finns såklart andra saker som skaver. Hade allt annat varit perfektion hade hon möjligen kunnat acceptera nuvarande boende.

MEN med det sagt. När vi bodde i stan i en vacker sekelskiftslägenhet så svävade hon konstant på moln (även om tjatet om landet kom då) över hur vackert hennes hem var. Hon vaknade med typ ett leende varje dag och det gick aldrig över.

Människan är EXTREMT fokuserad på allt estetiskt med ett EXTREMT detaljfokus. En röd bil tex hade hon vägrat köra i princip. Matchar inte mina strumpor rätt med byxorna blir hon smått tokig.

Notera att detta inte har med pengar eller status att göra. Hon skulle kunna bo i Arvidsjaur om huset är fint.

Den här typen av hus tycker hon är perfektion;

https://historiskahem.se/objekt/til...ign=till-salu&utm_content=norrviken+85#photos

• Wow
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
A
P PappasHammare skrev:
Är du säker att du inte är Freddan?
Önskar ja var det. Han har lite bättre kassaflöde :-D

• Haha
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Kjell Åkesson1 skrev:
Jag vill ha en viss levnadsstandard och så även frugan. hon vill driva sitt egna bolag som hon gör nu men det ger rätt låg inkomst. Vi lever på min väldigt höga inkomst.

Hela min bransch finns i Sthlm. Flyttar jag till mindre ort är det kanske 1/3 av inkomsten som gäller och en stor nedgradering i levnadsstandard
nu finns det lantliga ställen som det går att pendla till sthlm med som många gör

A
M maria01 skrev:
nu finns det lantliga ställen som det går att pendla till sthlm med som många gör
Ok tex? Dvs utan typ 90 min dörr till dörr?

A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag och min sambo har iofs inte olika syn, men lite olika tidslinjer.
Just nu har vi ett radhus i förort (ca 20 min från sthlm C med pendeln) och en stuga ca 5 mil ut.

Då ett av barnen bor varannan vecka fortfarande så är jag i stan ca 4-5 dgr varannan vecka och härute 5-6 dgr varannan. På sikt kommer jag flytta hit när barnen flyttar hemifrån dock är tanken och planen. Tar ca 1-1,5h till jobbet de dagar man jobbar på kontoret, och det är lite den pendlingen jag provar just nu ett par dagar i veckan. Sambon bor mestadels i stugan, men i stan kanske 2-3 dgr/v.
Pengamässigt inte det effektivaste, men ett par år funkar det.

Om ni får ihop det så kanske ni kan köpa ett billigare hus utåt och en mindre lägenhet närmare (om inte helt centralt) där du då kanske kan vara ett par dagar i veckan (om du har möjlighet till hybridarbete: Du kanske kan få ned på plats till 3 dgr iaf då och då ?). Frun, som uppenbarligen vill detta mest, kommer iofs få sköta markservicen men barnen då lite extra, men det är ju en del i dealen isf.

Så kan ni båda se om det passar under något år och utvärdera hur ni vill göra sen framgent ?
Har faktiskt haft liknande diskussioner. Men jag vill absolut inte sova borta från min familj typ 3-4 dagar i veckan i någon deppig etta i stan.

Barnen skulle typ börja se mig som en släkting snarare än pappa.

• Gilla
  • Älska
MR Biggles och 5 till
  • Laddar…
Kjell Åkesson1 skrev:
Ok tex? Dvs utan typ 90 min dörr till dörr?
mariefred

J
Kjell Åkesson1 skrev:
Du är rätt på det till viss del. Det finns såklart andra saker som skaver. Hade allt annat varit perfektion hade hon möjligen kunnat acceptera nuvarande boende.

MEN med det sagt. När vi bodde i stan i en vacker sekelskiftslägenhet så svävade hon konstant på moln (även om tjatet om landet kom då) över hur vackert hennes hem var. Hon vaknade med typ ett leende varje dag och det gick aldrig över.

Människan är EXTREMT fokuserad på allt estetiskt med ett EXTREMT detaljfokus. En röd bil tex hade hon vägrat köra i princip. Matchar inte mina strumpor rätt med byxorna blir hon smått tokig.

Notera att detta inte har med pengar eller status att göra. Hon skulle kunna bo i Arvidsjaur om huset är fint.

Den här typen av hus tycker hon är perfektion;

[länk]
Låt mig gissa hon är hemma mycket mer än dig.

Om man har ett estetiskt sinne så har man det. Vissa ser inte ens detaljer i ett hus.

Om du är social så är du det. För andra är det inte viktigt alls att träffa polare eller gå på fotboll.

I detta fall har ni olika önskemål. Kanske går att hitta en kompromiss, du får pendla en kvart längre, hon får ett hus med själ att trivas i.

Frågan är om det är att bo i ett (urblåst) själlöst hus i en trist förort som är problemet, inte att det måste vara "på landet"? Det finns gott om hus på 30 minuters pendling som ligger i vackra områden med sekelskifteshus.

Jag är helt övertygad om att ni båda skulle kunna bo i ett sjuttitalshus i Gävle och klara er på 1/3 av lönen. Men nu har ni båda högre förväntningar. Hon tycker nog att ni har det bra nog att slippa bo i ett litet själlöst hus. Du att det ska vara kort pendlingstid. Det är inte sjysst att bara gå på dina önskemål om att bo citynära om hon inte alls vill bo där.

Har ni tur kan ni hitta en kompromiss med ett hus som gör henne glad i ett trevligt område där pendlingen är rimlig. Jag tror mer på det än ett hus på landet och en övernattnignslägenhet.

• Gilla
Gilmorized och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.