88 123 läst ·
527 svar
88k läst
527 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Jo fast då är det sannolikt runt minst 90 min pendling per dag enkel resa i rusning (vi skulle ju inte bo precis bredvid bussen i Gurra C). Såvida jag inte åker totalt off-hours men vill ju kunna hämta lämna barn och vara med på frukostar och middagar etc.S Sthlm_ skrev:
Att vaska 3 timmar per dag i pendling istället för som nu knappt 1 timme skulle ta kål på livskvaliteten.
Jo att jobba på pendel är en "no go" men mälartågen fungerar riktigt bra att jobba på (dock inte ha möten )Kjell Åkesson1 skrev:jättebra förslag. Svårt dock att avräkna tid på tåg. Det mesta sv min arbetstid går åt att sitta med dubbla 26 tums skärmar med stora excels samt att diskutera olika konfidentiella affärsstrategier med kollegorna i olika möten.
Har fö åkt tåg från just tex Knivsta i rusning och det är knappast någon lugn miljö att jobba i på pendeln (som dessutom tyvärr är lika pålitlig som Trump och Putin)
Så då blir det i dit fall nån av de "korta" sträckorna och inte räkna med jobb på tåget.
Dvs Knivsta (med movingo) , Vagnhärad, Nykvarn alla ca 30-35 min in till Sthlm C
Lägger du till bil till tågstation på 20min och lite vänte tid har du 60min in till Sthlm C
suger en del, men du har få alternativ.
Movingo alla sträckor inkl all lokaltrafik i hel mälardalen (tex SL, UL etc) för 3500 i månaden
( finns andra alternativ som kostar mindre , men har inte koll på dem )
Många upptäcker att man måste prioritera om, AW, fotboll, bio med "polarna" eller jobbarkompisarna blir nedprioriterat när man får barn och vill bo så barnen får nära till natur, trädgård och kan cykla och springa lite mer fritt.Kjell Åkesson1 skrev:
Endel vill kunna fortsätta det livet. Trist om man är väldigt olika i en relation. Det är nog inte helt ovanligt heller. Mycket kompromiss att bo ihop. Men under småbarnsåren kan resor, resturangbesök, golfrundor, AW mm behöva sättas lite på vänt. Likaså kan man behöva överväga att sänka ambitionsnivå för arbetet, gå ned i antal timmar, inte ha lika mycket "karriär" helt enkelt eftersom barnen lägger till en faktor som tar mycket tid.
Sen väljer ju endel att en i förhållandet jobbar på som fanken och drar in pengar och den andra är med barnen, men hur kul är det för barnen att inte ha en närvarande pappa som hellre jobbar, går på AW osv?
Fast sl.se anger 50 min från Gurra C. Sen skulle vi ju inte bo precis där så räkna med 20 min till. Dvs 70 minuter i absolut bästa fall enkel resa utan minsta kö.P Posselosse skrev:Nja, de bussarna har egna körfält så bör absolut inte ta så mycket längre tid såvida du inte har otur någon morgon. Om du tänkt ta bil så ja, åk innan eller efter rusning.
Det känns som att ni båda "hittar på" argument som stöttar er syn.
Gör en lista på olika områden som är ok. Skapa en matris med olika bedömningskriterier där ni kan vara objektiva. Tex normal pendlingtid rusning, pendlingstid övrigt, när går sista bussen/tåget, avstånd till närmsta bra affär/reataurang/fik/badplats/gym, avstånd skola, kan barn åka själva till skola, om nej hur mkt extra tid tar det för er att skjutsa etc.
Fyll matrisen med fakta, inte gissningar. Fyll den inte med worst-case, utan vad som är normalt.
Så är det helt omöjligt att lämna barnen på fs kl 08 tex. Behöver vara på jobbet lite innan 09 senast.
Men i Gävle finns det ju bra ishockey i alla fall...Kjell Åkesson1 skrev:Problemet är levnadsstandarden där båda har rätt höga krav. Min bransch finns i Sthlm och en flytt till typ Gävle skulle minska min inkomst med mer än 100k per månad.
Sen ÄLSKAR jag att bo nära Sthlm där allt finns. Älskar att kunna gå på fotboll, träffa familj och alla vänner. En flytt till Gävle innebär bort från allt
Pendlade en längre tid från Gävle till Stockholm. Håller med om att arbeta på pendeltåg (eller t-bana) är ganska svårt. Däremot på fjärrtågen, typ X2000, gick det riktigt bra att jobba. Jag brukade sätta mig i djurkupén om det fanns plats. Lugnt och skönt. Och du får lära dig att använda kortkommandon så ska du nog kunna hantera dina exceler också. Finns även bra sekretsskydd till skärmen + att man kan välja en plats med vägg bakom ryggen. Nu finns det ju fler aspekter i ert boplatsval, men kan ni hitta en plats du kan resa med fjärrtåg eller InterCity tycker jag inte dina invändningar för pendelarbete håller, om inte din arbetsgivare helt sätter hälarna i backen.Kjell Åkesson1 skrev:jättebra förslag. Svårt dock att avräkna tid på tåg. Det mesta sv min arbetstid går åt att sitta med dubbla 26 tums skärmar med stora excels samt att diskutera olika konfidentiella affärsstrategier med kollegorna i olika möten.
Har fö åkt tåg från just tex Knivsta i rusning och det är knappast någon lugn miljö att jobba i på pendeln (som dessutom tyvärr är lika pålitlig som Trump och Putin)
Detta är en viktigt poäng. Det är få tonåringar som ens tycker att det "går väl just ann" att på på landet.pacman42 skrev:
MEN har man tur som mig, att kunna åka 10min pendeltåg in till närmaste större stad så tycker de att det fungerar hyfsat iaf.
Haha 3500 i månaden????M MrDizzy skrev:Jo att jobba på pendel är en "no go" men mälartågen fungerar riktigt bra att jobba på (dock inte ha möten )
Så då blir det i dit fall nån av de "korta" sträckorna och inte räkna med jobb på tåget.
Dvs Knivsta (med movingo) , Vagnhärad, Nykvarn alla ca 30-35 min in till Sthlm C
Lägger du till bil till tågstation på 20min och lite vänte tid har du 60min in till Sthlm C
suger en del, men du har få alternativ.
Movingo alla sträckor inkl all lokaltrafik i hel mälardalen (tex SL, UL etc) för 3500 i månaden
( finns andra alternativ som kostar mindre , men har inte koll på dem )
Lägg sen på +2-3% i kommunalskatt och mycket mer bilberoende.
Den månadskostnadsökningen finansierar räntan på typ 4 msek extra i bolån enkom.
Om du kan överväga områden som gustavsvberg så ser jag inte att du inte kan hitta något där pendlingen blir dräglig, dvs ca 45-60 min i vardera riktning. Om du har 60 minuter totalt idag så är det förvisso en fördubbling, men något som ändå borde gå att leva med. Pendling ÄR jobbigt. Vardagen blir kämpig. Jag gick ned i tid, sen kom covid och barnen växte, så nu är det inte nåt stort problem längre. Har du inga uppgifter alls du kan ta med hem? Många där jag jobbar är inne 2-3 dagar per vecka, kommer lite efter 9, några kan komma in kl 10. Några åker hem tre och kör teamsmöte hemifrån, eller jobbar med något på egen hand hemma. Då kan man se till att barnen landar hemma, får nåt mellis, jobba lite, äta och om det behövs göra klart efter maten. Har man internationella möten är det perfekt att ringa in på sena möten hemifrån.Kjell Åkesson1 skrev:Jo fast då är det sannolikt runt minst 90 min pendling per dag enkel resa i rusning (vi skulle ju inte bo precis bredvid bussen i Gurra C). Såvida jag inte åker totalt off-hours men vill ju kunna hämta lämna barn och vara med på frukostar och middagar etc.
Att vaska 3 timmar per dag i pendling istället för som nu knappt 1 timme skulle ta kål på livskvaliteten.
Det finns möjlighet att ha dubbla skärmar hemma, kamera och delade skärmar. Men visst är det trevligt att ses F2F och mycket saker löses "i korridoren" (även om vi inte har korridorer längre).
Vi har stor tomt, skogar, sjöar någon km bort och bor i ett extremt tryggt område redan. Att barnen skulle bli så mycket lyckligare av total vischa har jag lite svårt att köpa.J JohanLun skrev:Många upptäcker att man måste prioritera om, AW, fotboll, bio med "polarna" eller jobbarkompisarna blir nedprioriterat när man får barn och vill bo så barnen får nära till natur, trädgård och kan cykla och springa lite mer fritt.
Endel vill kunna fortsätta det livet. Trist om man är väldigt olika i en relation. Det är nog inte helt ovanligt heller. Mycket kompromiss att bo ihop. Men under småbarnsåren kan resor, resturangbesök, golfrundor, AW mm behöva sättas lite på vänt. Likaså kan man behöva överväga att sänka ambitionsnivå för arbetet, gå ned i antal timmar, inte ha lika mycket "karriär" helt enkelt eftersom barnen lägger till en faktor som tar mycket tid.
Sen väljer ju endel att en i förhållandet jobbar på som fanken och drar in pengar och den andra är med barnen, men hur kul är det för barnen att inte ha en närvarande pappa som hellre jobbar, går på AW osv?
Dessutom tillgång till familjens fantastiska skärgårdshus större delen av året där vi spenderar mycket tid.
Det sjuka är att sambons släktingar är uppvuxna på total vischa 15 mil utanför sthlm. Vet inte hur många gånger de berättat hur mycket se hatade att vara så totalt avskurnaM MrDizzy skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag och min sambo har iofs inte olika syn, men lite olika tidslinjer.
Just nu har vi ett radhus i förort (ca 20 min från sthlm C med pendeln) och en stuga ca 5 mil ut.
Då ett av barnen bor varannan vecka fortfarande så är jag i stan ca 4-5 dgr varannan vecka och härute 5-6 dgr varannan. På sikt kommer jag flytta hit när barnen flyttar hemifrån dock är tanken och planen. Tar ca 1-1,5h till jobbet de dagar man jobbar på kontoret, och det är lite den pendlingen jag provar just nu ett par dagar i veckan. Sambon bor mestadels i stugan, men i stan kanske 2-3 dgr/v.
Pengamässigt inte det effektivaste, men ett par år funkar det.
Om ni får ihop det så kanske ni kan köpa ett billigare hus utåt och en mindre lägenhet närmare (om inte helt centralt) där du då kanske kan vara ett par dagar i veckan (om du har möjlighet till hybridarbete: Du kanske kan få ned på plats till 3 dgr iaf då och då ?). Frun, som uppenbarligen vill detta mest, kommer iofs få sköta markservicen men barnen då lite extra, men det är ju en del i dealen isf.
Så kan ni båda se om det passar under något år och utvärdera hur ni vill göra sen framgent ?
Just nu har vi ett radhus i förort (ca 20 min från sthlm C med pendeln) och en stuga ca 5 mil ut.
Då ett av barnen bor varannan vecka fortfarande så är jag i stan ca 4-5 dgr varannan vecka och härute 5-6 dgr varannan. På sikt kommer jag flytta hit när barnen flyttar hemifrån dock är tanken och planen. Tar ca 1-1,5h till jobbet de dagar man jobbar på kontoret, och det är lite den pendlingen jag provar just nu ett par dagar i veckan. Sambon bor mestadels i stugan, men i stan kanske 2-3 dgr/v.
Pengamässigt inte det effektivaste, men ett par år funkar det.
Om ni får ihop det så kanske ni kan köpa ett billigare hus utåt och en mindre lägenhet närmare (om inte helt centralt) där du då kanske kan vara ett par dagar i veckan (om du har möjlighet till hybridarbete: Du kanske kan få ned på plats till 3 dgr iaf då och då ?). Frun, som uppenbarligen vill detta mest, kommer iofs få sköta markservicen men barnen då lite extra, men det är ju en del i dealen isf.
Så kan ni båda se om det passar under något år och utvärdera hur ni vill göra sen framgent ?
Jag har en rätt hög chefsroll där jag förväntas vara på kontoret. Jag kräver själv att mina rapporterande ska vara där 4 dagar per vecka.J JohanLun skrev:Om du kan överväga områden som gustavsvberg så ser jag inte att du inte kan hitta något där pendlingen blir dräglig, dvs ca 45-60 min i vardera riktning. Om du har 60 minuter totalt idag så är det förvisso en fördubbling, men något som ändå borde gå att leva med. Pendling ÄR jobbigt. Vardagen blir kämpig. Jag gick ned i tid, sen kom covid och barnen växte, så nu är det inte nåt stort problem längre. Har du inga uppgifter alls du kan ta med hem? Många där jag jobbar är inne 2-3 dagar per vecka, kommer lite efter 9, några kan komma in kl 10. Några åker hem tre och kör teamsmöte hemifrån, eller jobbar med något på egen hand hemma. Då kan man se till att barnen landar hemma, får nåt mellis, jobba lite, äta och om det behövs göra klart efter maten. Har man internationella möten är det perfekt att ringa in på sena möten hemifrån.
Det finns möjlighet att ha dubbla skärmar hemma, kamera och delade skärmar. Men visst är det trevligt att ses F2F och mycket saker löses "i korridoren" (även om vi inte har korridorer längre).
Sen blir inte Gustavsberg tex 1 timme enkel. Vi skulle kanske bo 20 min från Gustavsberg så räkna med absolut minimum 70-80 min om bussen aldrig behöver stå i kö typ.
Där jag bor nu lämnar jag tex barnen 2-3 dagar i veckan vid 08. Det är den värsta tiden men jag är utan problem på jobbet innan 9. När jag inte lämnar åker jag tidigare och kör in på under 20 min
Nja.. för mig är det inte 3500 extraKjell Åkesson1 skrev:
Dels måste jag ändå ha lokaltrafik i Östergötland , kostnad 1000 kr
Sen så bodde jag tidigare i Sigtuna och bilkostnaden där var 3-4ggr större.
Så extra kostnaden för mig ligger närmare 1500 vilket är helt ok.
Och räknar man med bodendet så är det faktiskt +-0
Och som du vet så kan man leka med siffror (iom att du verkar köra massor med excel) samt allt mäts inte i kr /ören.
Ja det kommer att kosta betydligt mer i kr att bo på landet ... men frågan är om det ändå kan vara värt det.
Betala mer, pendla mycket längre för att bo på vischan som jag absolut inte vill. Känns sådär tyvärr.M MrDizzy skrev:Nja.. för mig är det inte 3500 extra
Dels måste jag ändå ha lokaltrafik i Östergötland , kostnad 1000 kr
Sen så bodde jag tidigare i Sigtuna och bilkostnaden där var 3-4ggr större.
Så extra kostnaden för mig ligger närmare 1500 vilket är helt ok.
Och räknar man med bodendet så är det faktiskt +-0
Och som du vet så kan man leka med siffror (iom att du verkar köra massor med excel) samt allt mäts inte i kr /ören.
Ja det kommer att kosta betydligt mer i kr att bo på landet ... men frågan är om det ändå kan vara värt det.
Jag tror jag gör mig själv och hela familjen en otjänst om jag är dumsnäll och går med på något jag inte vill. Jag kommer inte vara en trevlig person om jag måste leva i det. Det går ut över alla