1 039 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hur farligt är det med fukt i uterum?
Vi har nyligen glasat in vår altan som nu alltså sitter ihop med huset där golvet är trall med balkongmatta på. Enkelglas skjutdörrar och 16 mm kanalplast som tak.
Nu när det blir kallt blir det mycket fukt och kondens som rinner på glasen men också ner på reglar (målad limträ) och golvet på vissa ställen.
Eftersom uterummet är oisolerat så används det inte under vintern så min fråga är egentligen hur farligt detta är?
Riskerar jag fuktskador på huspanel eller limträreglarna?
Innan vi glasade in så var ju allt detta utomhus ändå så det borde vara ok eller?
Antar att alla oisolerade uterum har samma problem?
Tacksam för svar!
Nu när det blir kallt blir det mycket fukt och kondens som rinner på glasen men också ner på reglar (målad limträ) och golvet på vissa ställen.
Eftersom uterummet är oisolerat så används det inte under vintern så min fråga är egentligen hur farligt detta är?
Riskerar jag fuktskador på huspanel eller limträreglarna?
Innan vi glasade in så var ju allt detta utomhus ändå så det borde vara ok eller?
Antar att alla oisolerade uterum har samma problem?
Tacksam för svar!
Egentligen ingen ventilation, heltäckande balkongmatta på golvet med trall under.T TypRätt skrev:
Tre sidor av husfasad/förrådsfasad samt skjutdörrar med enkelglas.
Eftersom vi inte använder rummet på vintern är det ok så jag undrar egentligen om det kan bli fuktskador pga detta?
Bör jag ha skjutdörrarna lite öppna på vintern så luften kan cirkulera?
Samtidigt så lär det ju då komma in lite regn tex…
Om det är otäta fönster så att det läcker ut inomhusluft ut i rummet kan det komma fukt den vägen. Om så är fallet är det inte säkert att det hjälper så mycket att ventilera. Det är i så fall fönster och dörrar som måste tätas så att det inte läcker ut luft inifrån. Om golvet är en trall borde det ju vara ganska ventilerat som det är.
Det är väl mer om det är varmt på dagen och luften blir varm och håller mer fukt för att sedan när solen passerat kondensera detta på trämaterial. Rinner det ner vatten som blir liggande finns det så klart risk men om de torkar av sig själv så att det i alla fall är helt torr någon gång under dygnet lär det som värst bli missfärgning tänker jag.
Om det hade varit öppet längs infästning mot vägg (tänker att det till stor del täcks av husets taköverhäng) så hade den varma luften sugit upp fukt men sedan ventilerats ut längst taket och dragit in kall luft med lägre luftfuktighet via golvet. Då borde det bli mindre problem med kondens.
Om det hade varit öppet längs infästning mot vägg (tänker att det till stor del täcks av husets taköverhäng) så hade den varma luften sugit upp fukt men sedan ventilerats ut längst taket och dragit in kall luft med lägre luftfuktighet via golvet. Då borde det bli mindre problem med kondens.
Var tar kondensen vägen, rinner den och samlar sig någonstans? I morsans uterum, egentligen bara en liten inglasad hörna där hon får sig lite sol, satte jag upp plastlister där kondensen rann som ledde vattnet till några slangbitar och vidare till en dunk som töms någon gång i veckan. Förmodligen gör det nog inte någon större skada på den impregnerade trallen men hon gillade inte att det doftade lite fuktig jord därinne men "dräneringen" löste det.
Klicka här för att svara