När man bygger själv går det ju inte alltid så fort. Sakta men säkert har vår tillbyggnad blivit klar och vi är inflyttade, men ett sovrum och badrummet återstår att färdigställa.

Badrummet skulle vi helst vilja pausa med och vila upp oss lite inför, det är mer ett nice-to-have.

Nu har jag fått anmodan att avsluta bygglovsärendet och som K.A. skicka in handlingar enligt kontrollplan. Förutom att vi har en femton-spels-utmaning där handlingarna ifråga (inklusive listan över vad som ska in) är någonstans i mitten på en omstuvning mellan rum och kommer kräva lite letande efter (lite extra besvär men lösbart) så undrar jag om de kan få för sig att tycka att vi bör ansöka om förlängning på bygglovet eller liknande för att två rum inte är klara.

Det kinkigaste är väl badrummet, för jag vill minnas att något dokument som ska in rör det.

Är det någon som vet vad som gäller?

Hur har ni fått ta utbygget i bruk utan ett slutgodkännande?

Därför att ingen har sagt att vi inte får ta det i bruk allt efter som det är klart.
Med flera andra bekanta som byggt så är det så vi fattat det är brukligt.

Freddex skrev:
troligen är lovet beviljat på gamla pbl

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Freddex skrev:
Det där blir ju ofta ganska tramsigt teoretiskt när det gäller utbyggnader. När jag byggde ut gick det tex inte att ta sig in i huset utan att gå igenom utbyggnaden vilket i praktiken betydde att utbyggnaden var i bruk från det att det fanns ett provisoriskt golv att gå på. Köket låg till hälften i utbyggnaden vilket skulle betyda att vi bara fick vistas i halva köket innan slutgodkännande. :rolleyes:

• Gilla
annabanana och 2 till
  • Laddar…
Kolla upp det innan ni drar dit kommunen då.

Hade inte tänkt dra dit kommunen men gärna höra av erfarna bygga-husare hur klart är "klart".
Kan ju inte vara den enda bygga-självare som hamnat i denna situation och ibland är det bättre att få bilden klar för sig innan man ställer fel fråga till nitisk tjänsteman.

Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Du får inte slutbesked om inte utbygget är klart, och det är det ju inte. Anledningen att jag säger att det år bäst att kolla upp regleringen för när det får tas i bruk är att, kommunen kan komma att vilja göra ett platsbesök för att se vad som återstår när förlängning ska beviljas.
Men det varierar säkert från kommun till kommun, men smartast är nog att kolla innan. Det har varit rätt mastiga böter på att ta byggnad i bruk innan slutbesked.

Ok, bra att veta, tack för tipset!

Om bygglovet är på väg att gå ut, så är det beviljat enl. gamla lagen, då var det inte så petigt med att ta i bruk innan det var klart. Jag tror att de sanktioner man nu kan drabbas (typ 20 000) av bara gäller om lovet är beviljat enl. nya lagen.

Helt färdigt behöver det inte vara. Kan du lämna in en komplett kontrollplan ifylld, så bör det gå att få ett slutbesked.

Det kan vara rätt struligt om bygglovet löper ut. I värsta fall skall det isåfall till ett nytt bygglov, som måste uppfylla dagens regler. Det har skett kraftiga skärpningar av kraven energieffektivitet, och även en hårdare syn på tillgänglighet. Så det är inte säkert att ett nytt lov beviljas lättvindigt.

Hypotetiskt så kan du tvingas återställa huset, det har nog aldrig gått så långt i något fall.

I vårt bygglov för tillbyggnad (2014, nya lagen) är det explicit inskrivet att byggnaden får tas i bruk innan slutbesked...

Mvh, Magnus

Tack alla som svarat!
Jag var i kontakt med bygglovsenheten i veckan och pratade med en trevlig herre och är nu betydligt lugnare. Mängden dokument som skulle in var högst blygsam och inget specifikt om badrum.
Jag kommer således att skicka in det som krävs och ser ingen anledning till att gå in på att två av rummen har design style rustic med gipsplattor till väggar och spånplattor till golv.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Finns massa stilar, den senaste building style kommer komma och bli årets trend 2015 ;)
Hur du inreder är din smak och ej kommunens :)

Tex så är/var plyfaskivor väldigt inne för inte så länge sedan som ytbeklädnad inne..

Vi levde med gipsgråa ytor i vardagsrummet mellan 1-2 år (har glömt den exakta tiden) innan tapeterna kom upp.

Efter ett tag så tänkte man inte på att det var ytskicktet på gipsskivan som man såg utan en grå vägg :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.