F
Har köpt ett äldre hus med carport och fristående förråd som byggts till för några år sedan. Känns rejält byggt med duk mellan panel och reglar, men insidan återstår att fixa som synes. Vi använder det bara till förvaring av trädgårdprylar odyl och tänker sätta in en arbetsbänk att pyssla på, och har i nuläget inga tankar på att värma upp det. (har andra utrymmen för frostfri förvaring). Men jag tänker att det är lika bra att isolera om jag ändå ska sätta väggskivor, så har vi det gjort om vi kommer på anda tankar.

Så då är frågan hur jag löser det så enkelt som möjligt? Duger det att bara lägga in isolering mellan reglarna rakt mot duken, och sen skruva på plywoodskivor rakt på det? Eller måste jag fixa en luftspalt mellan ytterpanel och isolering, och dessutom lägga diffusionsplast mellan isolering och plywood som det sägs i den här artikeln? https://mobil.byggahus.se/renovera/sa-isolerar-du-friggeboden-garaget

Per

DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det beror på om du ska ha det uppvärmt eller inte. Tänker du hålla det under 10 grader på vintern behöver du inget plast. Ska det vara varmt måste du isolera och täta som en "riktig" vägg.

• Gilla
FoffeS
  • Laddar…
F
Bra, tack - då skippar jag plasten. Och att skapa luftspalt mellan isolering och ytterpanel+vindduk känns ju också lite overkill tycker jag, eller borde jag verkligen bygga upp en luftspalt med läkt där?

En annan fundering - jag kommer inte att göra något åt taket nu, men tanken med att isolera väggarna nu är ju att hela utrymmet kanske isoleras i framtiden. Hur högt ska jag då dra skivorna nu för att underlätta en ev fortsättning med taket i framtiden? Lagom att dra till mitten på den översta horisontella regeln, så det finns utrymme att fästa något mer i den? Eller ska jag isolera och sätta skiva ända upp mot yttertaket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.