Attitudeswe
Kolla att golvvärme "hattarna" öppnar / stänger om du justerar golvvärme termostater (5min fördröjning är normalt). Vanligt att dom kärvar ihop.

Dumpar du all värme i golvet så finns inte så mycket energi kvar till ovanvån...

Attitudeswe
Om din FTX har elektrisk eftervärmare så kan förra ägaren ha blockerat / reducerat den för att offra komfort för att värma mer med fjärrvärmen (eller har FTXen vattenbatteri?)

• Gilla
Toolfix
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kolla att golvvärme "hattarna" öppnar / stänger om du justerar golvvärme termostater (5min fördröjning är normalt). Vanligt att dom kärvar ihop.

Dumpar du all värme i golvet så finns inte så mycket energi kvar till ovanvån...
Okej! Hur ser hattarna ut? 🫢 Är det här jag ska titta?

• Eltavla och rördragning inuti en vägg, inklusive ventiler och kopplingar för golvvärme eller vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Ja, dom nio vita på nedersta raden har blåa hattar rom rör sig uppåt och nedåt för att släppa fram eller blockera värme till olika rum.

Är botten muttern avskruvad så är det också ett tecken på att dom inte funkar. Kostar 300kr/st. Kan vara 24V eller 230V

Beror på hur syatemet är kopplat? Är det så att en av slingorna från golvvärmen går till radiatorerna på övervåningen så gäller det att radiatorena på övervåningen är dimmensionerade för det.

Jag var därför lite intresserad vad som står på ett av ställdonen. Men troligen inte då en LK reglerenhet verkar sitta på övervåningen.

Om din FTX har elektrisk eftervärmare så kan förra ägaren ha blockerat / reducerat den för att offra komfort för att värma mer med fjärrvärmen (eller har FTXen vattenbatteri?)
Bra synpunkt. Ja så kan det säkert vara. Om det nu är så att man blåser in 17 grader så måste radiatorerna höja resten. Och då kanske inte hjälper med dom andra omställningarna.

Så mitt tips att man lägger krutet först på FTX och dess orsak varför tilluften i donen är så kallt.

T Toolfix skrev:
Bra synpunkt. Ja så kan det säkert vara. Om det nu är så att man blåser in 17 grader så måste radiatorerna höja resten. Och då kanske inte hjälper med dom andra omställningarna.

Så mitt tips att man lägger krutet först på FTX och dess orsak varför tilluften i donen är så kallt.
I ett så nytt hus som från 2011 så ska inte en tilluft på 17⁰ göra så att värmesystemet/radiatorerna inte klarar av att hålla 25⁰ inne när det är nollgradigt ute.
A A&O skrev:
Jaha, okej.. men ska jag testa öka trycket först? Och hjälper inte det, strypa vattnet? Det fanns ingen luft alls i elementen, det kom vatten direkt. De kan bli lite småljumna ibland, men aldrig varma. Vet du vad det bör stå på rören som vreden är kopplade till? Har dessa vred (ursäkta, har inte hunnit damma av än)
Någonstans mellan fjv-centralen och golvvärmefödelaren så bör det sitta en golvvärmeshunt.
Ut från fjv-centralen är det kopparrör, inkommande till golvvärmefödelaren är det slang, så någonstans finns det en skarv.

Vad säger manöverpanelen att det är för framledningstemperatur?

Vi klarar enkelt av att hålla 21⁰ samtidigt som FTXen har en tilluftstemperatur på 15-16⁰, å detta i ett hus från -69/70, å vi har "bara" 40⁰ i framledningstemperatur till radiatorerna (original).

• Gilla
Toolfix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I ett så nytt hus som från 2011 så ska inte en tilluft på 17⁰ göra så att värmesystemet/radiatorerna inte klarar av att hålla 25⁰ inne när det är nollgradigt ute.
Jag håller med. Men tycker det är konstigt att inställd önskad temperatur är på 24 grader och tilluft på 17. Efter VVXen verkar inte eftervärmaren fungera eller saknas?

Tack snälla för alla era svar, ska läsa igenom & svara sen 🙏🏼 Men upptäckte för nån timme sen att varmvattnet försvann.. 😟 Så får börja där. Felanmält…

• Värmemätare från Landis+Gyr med display som visar "F 0" och texten "QC PASSED", omgiven av rör och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.