Polyene skrev:
Nu blir det lite off topic här, men jag är rätt så säker på att appar som mäter vinklar i huvudsak använder sig av telefonens accelerometer, gyrot används i andra sammanhang. Och en kompassapp använder sig av en magnetometer, inte av GPS..

För att komma tillbaka till ämnet - är det någon mer som har några bra tips på gerning med sänksågen? Jag har hittills bara haft behov av att såga 90°, men det är ju aldrig fel med lite tips till den dagen jag behöver exakt 45°.
Hel rätt, det är accelerometern som används för lutningsbestämningen.

Såg nu att apple hade haft problem med flera av sensorerna på iphone 5, tur att man har en äldre.

På ämnet; det är ju rätt svårt att få en bra indikator på sågen eftersom det finns så lite plats för skalan. Ju mindre skala desto större risk för fel. Festool har haft en hel del problem med detta.

När jag gjorde 45-graders sammafogningar med min sänksåg (Bosch GKT 55 GCE) så sågade jag till en plywoodbit med exakt 45 grader vinkel som jag numera har liggande i lådan för sågen. Bara att lossa ställskruven och hålla plywoodbiten mellan blad och anhåll och skruva åt skruven igen.

badtastex skrev:
När jag gjorde 45-graders sammafogningar med min sänksåg (Bosch GKT 55 GCE) så sågade jag till en plywoodbit med exakt 45 grader vinkel som jag numera har liggande i lådan för sågen. Bara att lossa ställskruven och hålla plywoodbiten mellan blad och anhåll och skruva åt skruven igen.
Låter som en enkel och bra lösning!
Lika bra att såga till en sån så fort som möjligt, annars så har man ju säkerligen förträngt detta tips den dagen man behöver den... Speciellt med tanke på att jag har en festool.. 😄

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.