15 042 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Hur får ni EXAKTA 45-gradiga geringar med sänksåg?
Sida 1 av 2
Jag har en Makita SP6000 med skena.
Hur gör jag för att få exakta 45-gradiga vinklar?
Ställer jag in sågen på 45 grader så tycker jag ändå att det diffar på någon grad. Hur gör jag för att få det exakt?
Säg att jag vill gera en bänkskiva 45 grader och låta den fortsätta ner på golvet i en 90-gradig vinkel. Då vill jag ju inte ha en liten springa i hörnet.
Det känns som att alla andra får perfekta vinklar. Hur gör man?
Likadant med min nya kap-/gersåg (Bosch GCM 8 SJL).
Ingen av graderingarna stämmer ju och den horisontella inställningen verkar inte ens gå att kalibrera. Fruktansvärt irriterande.
Som ni märker håller jag på att bli knäpp.
Hjälp!?
Hur gör jag för att få exakta 45-gradiga vinklar?
Ställer jag in sågen på 45 grader så tycker jag ändå att det diffar på någon grad. Hur gör jag för att få det exakt?
Säg att jag vill gera en bänkskiva 45 grader och låta den fortsätta ner på golvet i en 90-gradig vinkel. Då vill jag ju inte ha en liten springa i hörnet.
Det känns som att alla andra får perfekta vinklar. Hur gör man?
Likadant med min nya kap-/gersåg (Bosch GCM 8 SJL).
Ingen av graderingarna stämmer ju och den horisontella inställningen verkar inte ens gå att kalibrera. Fruktansvärt irriterande.
Som ni märker håller jag på att bli knäpp.
Hjälp!?
Boschen kan du kalibrera, åtminstone så kan jag göra det på min GCL 8 SJL.
Om du tittar till vänster om sågen så finns det ett par tappar som sitter på ett revolverfäste. När du vinlar sågen så är det en skruv som tar i de tapparna. Om det är så att du hela tiden får någon grad fel så är det bara att skruva på skruven och finjustera den exakta vinkeln.
Om du tittar till vänster om sågen så finns det ett par tappar som sitter på ett revolverfäste. När du vinlar sågen så är det en skruv som tar i de tapparna. Om det är så att du hela tiden får någon grad fel så är det bara att skruva på skruven och finjustera den exakta vinkeln.
Det dumma är att det finns två skruvar men bara en skala på SP6000.
Det gör att även om man skulle lyckas komma på exakt var man ska vara på skalan, för att få 45 grader, så kan den bakre skruven (utan skala) vara lite fel och på så sett göra snittet < eller > 45 grader
Det gör att även om man skulle lyckas komma på exakt var man ska vara på skalan, för att få 45 grader, så kan den bakre skruven (utan skala) vara lite fel och på så sett göra snittet < eller > 45 grader
Kolla denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/212259-justera-gcm-8sjl.htmlHlm_OH skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag använder en liten digital vinkelkub för att ställa in alla sågar. Ngn får hjälpa mig med vad dessa heter köpte min från axminster.
Jag är osäker på om de har något bra namn på svenska men på utrikiska kallas de väl helt enkelt "bevel box":norrbottenssnickaren skrev:
http://www.axminster.co.uk/gemred-digital-bevel-box
Jag har också hört benämningen "Wixey" efter tillverkaren:
http://www.wixey.com/anglegauge/
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Digital vinkelmätare
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Ett alternativ är väl en smartphone och någon av alla vinkelmätarapplikationerna som finns. Har själv använt mig av iphone till att ställa in 45 grader på bordsågen. Funkade helt ok!
Nu blir det lite off topic här, men jag är rätt så säker på att appar som mäter vinklar i huvudsak använder sig av telefonens accelerometer, gyrot används i andra sammanhang. Och en kompassapp använder sig av en magnetometer, inte av GPS..
För att komma tillbaka till ämnet - är det någon mer som har några bra tips på gerning med sänksågen? Jag har hittills bara haft behov av att såga 90°, men det är ju aldrig fel med lite tips till den dagen jag behöver exakt 45°.
För att komma tillbaka till ämnet - är det någon mer som har några bra tips på gerning med sänksågen? Jag har hittills bara haft behov av att såga 90°, men det är ju aldrig fel med lite tips till den dagen jag behöver exakt 45°.
Nu känns det som att jag är ensam om att vara dum i huvudet här - och kanske är det så...
Men, jag tolkade TS fråga som två:
Fråga B, "det blir knas när jag använder min kap- och gersåg, inga vinklar stämmer". På den frågan har det trillat in lite olika svar som ev kan ha löst hans problem.
Fråga A, "när jag gör ett rakt snitt utefter skenan med min sänksåg inställd på att göra ett 45-gradigt snitt, blir det inte 45 grader. Vad ska jag göra?" Jag tror att vi har tappat bort TS problem med att kalibrera sänksågen till att göra vinklade snitt i rätt gradtal. Jag tycker också att de olika svaren tyder på en viss förvirring/sammanblandning...
Jag kan ha fel, men om jag inte har det så behöver TS hjälp med att kalibrera sin sänksåg också inte bara kap-/Ger:en.
Eftersom jag bara är en glad amatör och mycket lycklig ägare till en TS55:a kan jag inte bistå med råd i det här fallet, men vi har ju annan kompetens på forumet.
//Ronnie
Men, jag tolkade TS fråga som två:
Fråga B, "det blir knas när jag använder min kap- och gersåg, inga vinklar stämmer". På den frågan har det trillat in lite olika svar som ev kan ha löst hans problem.
Fråga A, "när jag gör ett rakt snitt utefter skenan med min sänksåg inställd på att göra ett 45-gradigt snitt, blir det inte 45 grader. Vad ska jag göra?" Jag tror att vi har tappat bort TS problem med att kalibrera sänksågen till att göra vinklade snitt i rätt gradtal. Jag tycker också att de olika svaren tyder på en viss förvirring/sammanblandning...
Jag kan ha fel, men om jag inte har det så behöver TS hjälp med att kalibrera sin sänksåg också inte bara kap-/Ger:en.
Eftersom jag bara är en glad amatör och mycket lycklig ägare till en TS55:a kan jag inte bistå med råd i det här fallet, men vi har ju annan kompetens på forumet.
//Ronnie