K Kalle Andersson4 skrev:
Nu har jag själv varit upp på taket och spanat in röret som går upp från kaminen upp ur skorstenen. Det är ett rör med en diameter på ca 10 cm, med ett litet plåttak över det. Jag körde ner armen så långt jag kunde, men fann ingenting. För ett fågelbo kan väl ej vara ner i ett rör med den storleken tänker jag? Ska prova igen med stålwire nerifrån kaminen. Nästa steg uppifrån taket och ner, men som sagt inget fågelbo ovanpå röret iaf.
Plocka undan vermeculit-plattorna i kaminen så att skorstens-röret är öppet i spisen.
Gå sedan upp igen och fira ned något i stil med
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-oppna-spisar/sotarverktyg/sotarsats-392001/

Sedan bör du ha ett rent och fint skorstensrör och bra drag i kaminen igen.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Plocka undan vermeculit-plattorna i kaminen så att skorstens-röret är öppet i spisen.
Gå sedan upp igen och fira ned något i stil med
[länk]

Sedan bör du ha ett rent och fint skorstensrör och bra drag i kaminen igen.
Fire in the house🔥, jag kom på att det fanns en servicelucka vid böjen på röret, och där låg mycket aska. Och sedan innan jag började elda, så kände jag vinddraget i kaminen.

• Brinnande eld i en kamin, betraktad genom en glaslucka, med intensiva orangeflammor i en mörk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Härligt!

Tomture61
Har man en sotig rökkanal så isolerar sotet så att det tar längre tid att få rökkanalen varm .
Värmen i rökkanalen är det som driver draget .
Självklart är ju att rökgasers temperatur är viktiga också .

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Menade bara att efter dessa åtgärder så kunde jag känna draget med handen, kunde det ej innan

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.