5 434 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Hur får man TV
En dum fråga, men då jag lltid bott i lägenhet och nu ska flytta till hus (bygga nytt hus) så undrar jag hur man får en fungerade TV i huset. Ska jag ha vanlig TV antenn och vad kan jag se då för kanaler och vad kostar det?
Eller bör jag ha parabol? kostnad/vad kan jag se? Leverantör?
Eller måste jag ha både och?
Kan någon förklara hur det hänger ihop och hur jag går tillväga?
Tack på förhand
Eller bör jag ha parabol? kostnad/vad kan jag se? Leverantör?
Eller måste jag ha både och?
Kan någon förklara hur det hänger ihop och hur jag går tillväga?
Tack på förhand
En antenn på Clas Ohlson samt koaxialkabel och ett TV-antennuttag, monterra antenn, dra koaxialkabeln till där du ska ha uttaget, koppla.
Sedan tecknar du dig för ett ab. hos tex. Boxer. I ab. brukar man få med en enkel digitalbox.
Klart. (stort kanalutbud)
Parabol är detsamma, men där tror jag du får allt du behöver hos vissa leverantörer. (tallrik, läshuvud, box, installation)
vissa erbjuder tv via internet med, då behöver du inget av ovan....(adsl)
Men vänta på fler tips, jag är långtifrån "expert" på detta område.
Sedan tecknar du dig för ett ab. hos tex. Boxer. I ab. brukar man få med en enkel digitalbox.
Klart. (stort kanalutbud)
Parabol är detsamma, men där tror jag du får allt du behöver hos vissa leverantörer. (tallrik, läshuvud, box, installation)
vissa erbjuder tv via internet med, då behöver du inget av ovan....(adsl)
Men vänta på fler tips, jag är långtifrån "expert" på detta område.
Redigerat:
Tack, så om jag satsar på Parabol så behöver jag ingen separat TV antenn och uttag som du skrev överst, det är endast om jag väljer ett abonnemang hos ex boxer?
Jag ska inte ha fast telefon så då är inte ADSL ett alternativ.....
Jag ska inte ha fast telefon så då är inte ADSL ett alternativ.....
Ja, men kolla på tex. viasat vad de erbjuder.PINI skrev:
Detta verkar vettigt: http://www.viasat.se/node/1023
Då ingår allt, t.o.m installation (vad som ingår i installation ska man kolla upp noga)
Hur många TV apparater vill du ha?
Det är ju lite meckigare att få till bra multi-tv lösningar med parabol.
Fördelen är ju att man har ett större HD utbud via satelit.
Sen men inte minst. Parabol förutsätter ju att man kan få en bra siktlinje mot sateliten också
Det är ju lite meckigare att få till bra multi-tv lösningar med parabol.
Fördelen är ju att man har ett större HD utbud via satelit.
Sen men inte minst. Parabol förutsätter ju att man kan få en bra siktlinje mot sateliten också
Hur många kanaler vill du ha? Eller snarare vill du betala något för att få mer än de fria kanalerna?
Om du nöjer dig med de fria kanalerna (typ 1,2,4, Barnkanalen etc) så behöver du inte ha något abbonemang alls, utan det räcker med en liten antenn (ofta räcker det ha den på vinden) samt en koaxial-kabel ner som splittas till de rum du vill ha TV i. Om TV:n inte har inbyggd box så får du köpa en separat box för marknätet (från ca 300:- och uppåt).
Vill du sedan utöka med andra kanaler beställer du ett abbonemang och får ett kort att stoppa i TV:n eller boxen.
Om du nöjer dig med de fria kanalerna (typ 1,2,4, Barnkanalen etc) så behöver du inte ha något abbonemang alls, utan det räcker med en liten antenn (ofta räcker det ha den på vinden) samt en koaxial-kabel ner som splittas till de rum du vill ha TV i. Om TV:n inte har inbyggd box så får du köpa en separat box för marknätet (från ca 300:- och uppåt).
Vill du sedan utöka med andra kanaler beställer du ett abbonemang och får ett kort att stoppa i TV:n eller boxen.
Och sen får du beställa extraabonnemang till varje kort du vill ha, och om du inte tänkte på detta från början och köpte boxar utan kortplats (för de fria kanalerna endast) så är det bara att köpa nya boxar igen, ofta kan man få dessa "gratis" om man binder abonnemanget. Just det, sen är det kortavgifter / krypteringsavgifter för alla kort.effo skrev:
Ovanstående gäller väl egentligen oavsett teknik du väljer. (marksänt via antenn, dvs Boxer, satellit via parabol, dvs viasat/canal digital eller IP TV t.ex. Telia). Likaså så måste du dra fram kabel till alla platser du vill ha TV. För IP-TV är det oftast nätverkskabel som gäller, istället för koaxial. Det finns väl också olika utrustning för att konvertera mellan olika signaltyper så att man kan dra det som passar en själv.
Du skriver att det är ett nybyggt hus, är det inget planerat för TV distribution redan? Dvs framdragen koaxial/nätverkskabel till X antal rum i samband med elplaneringen?
Likaså så vill du antagligen ha bredband och tele och då kanske det är dags att kolla över så att du samordnar dessa, kanske skall du dra fram fiber direkt till huset för att få "allt i ett". Detta går också via koppar (ADSL) t.ex. Telia som vi själv har.
Klicka här för att svara