Hej! Hur får vi bara rent denna? Är aningen novis. Tack på förhand om någon vill hjälpa mej.

• Vit kamin med sotfläckar, två flaskor rengöringsmedel ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta rent med målartvätt och så måla. Brukar inte gå att tvätta rent enbart.
Vi använder vanlig inomhusfärg halvmatt/blank och den kan man torka av hyfsat bra.

Okej tack snälla 😊

A AndersS skrev:
Tvätta rent med målartvätt och så måla. Brukar inte gå att tvätta rent enbart.
Vi använder vanlig inomhusfärg halvmatt/blank och den kan man torka av hyfsat bra.
Okej tack snälla 😊

Hej! Jag vet inte om du har tid att svara men jag provar. Vi har tvättat med
Målartvätt och sen målat. Det blev mycket bättre! Det enda är att det lyser igenom gult på ett ställe. Blir det så för dej med? Ska man tvätta igen eller måla eller bara gilla läget? Hälsningar Louice

LouiceH LouiceH skrev:
Hej! Jag vet inte om du har tid att svara men jag provar. Vi har tvättat med
Målartvätt och sen målat. Det blev mycket bättre! Det enda är att det lyser igenom gult på ett ställe. (Hade ingen bild från när det var fixat men visst på min gamla bild vart jag menar). Blir det så för dej med? Ska man tvätta igen eller måla eller bara gilla läget? Hälsningar Louice

• Vit murad öppen spis med sotfläckar upptill och några tuber tätningsmassa ovanpå spishyllan. Golvet är av grå trälaminat.
    Skapa konto
Att försöka tvätta rent och måla är lönlöst, den nya färgen får genomslag, bakifrån. Du måste på med en pantentfärg/spärr kanske 2 gånger och sedan måla med den kulör som ni vill ha.

• Gilla
LouiceH
  • Laddar…
Och fixa så det inte ryker in så f-b, annars är ommålning oavsett metod en väldigt temporär fix!

Googla på tvätta bort sot så borde du få tips på produkter som löser ditt bekymmer, men många starka rengöringsmedel är nog inte så kul att slabba med inne i bostaden.

Mvh

Redigerat:
  • Gilla
LouiceH
  • Laddar…
Du behöver nog börja med att lära dig hur du ska elda i din eldstad.
Annars lär du få sanera rummet fler gånger, inte bara måla spisen.
Såpa funkar bra till att tvätta sot, om du tar en bra sort och använder den koncentrerad.

• Gilla
LouiceH
  • Laddar…
C
LouiceH LouiceH skrev:
det lyser igenom gult på ett ställe
Eldstad målad med fläckar och sot, två burkar fogmassa på den. Röd pil pekar på eldstaden.
Skapa konto

Ja, det där blev ju inge bättre... 😆

• Haha
InsidersUnited
  • Laddar…
Det är ju samma bild du klippt in och ritat gult på fotot?
Hur många gånger har ni strukit med färg?

kan oxalsyra hjälpa till?

Sot påverkas inte av syra som oxalsyra. - den är 'fet' och ickepolär vilket gör att den hellre blanda sig med oljor och fetter, man får använda samma teknik som med mekarsotiga händer, börja med smör eller matolja och gno runt innan man börja med pumptvålen eller diskmedel och börja tvätta ur, kör man med tvålen direkt kan det istället får verkan att sotet gräver sig djupare in i skinnet och det blir aldrig riktigt rent även om man tvättar sig ordentligt. - samma beteende har man med sot på färg, att det biter sig fastare i färgen om man försöker med diskmedelsvatten först...

Såpa i sin koncentrerade form har liknande egenskap som en olja med en fet-del (hydrofob) som gärna vill samlas runt sotet och en vattendel i ena ändan på fettmolekylen som gärna söker mot vatten (hydrofil), vilket gör att det emulgerar till sk. miceller - små kulor med vattenälskande delen utåt som ett skinn och fettdelen innåt som fyller upp kulan när det blandas ut med vatten över en viss utspädningsnivå och i denna kan sotpartikeln, omringad av såpans fettpartiklar följa med vid senare avsköljning. - dvs. såpan i koncentrerad form beter sig ganska mycket som en olja, och när det späds ut tillräckligt mycket med vatten blir en tensidblandning som emulgerar upp oljedelen med sotet i sig

Hög pH-värde (rester av kalium (såpa) eller natriumhydroxid (tvål) som inte har reagerat med fettsyror i såpakoket) i såpan gör också att oljor och fetter som kan sitta runt sotpartiklarna och bidrar till att sotet inte vill beblanda sig med vatten alls över huvud taget, förtvålas delvis av den högre pH och plötsligt lättare kan vätas av vatten.

Med andra ord prova att pensla/smeta ut så koncentrerad såpa du kan hitta - skura med borste i den koncentrerade lagret av såpan på sotet och hela blandningen kommer snart att bli kolsvart - torka av så mycket svart såpa det går och sedan torka av med ytterligare trasor och vätt med blomspruta med vatten på ytan hela tiden, tills det inte avger någon smutsvatten längre - skydda golvet innan med tex byggplast, får inte släppa genom vatten.

upprepa behandlingen med konc. såpa igen vid behov.

---

Restmängden lut i såpan varierar med tillverkare, batch och hur gammal såpan är, då koldioxid i luften sakta men säkert minskar pH i såpan när det gör om alkaliluten till dess karbonat och vätekarbonatformer.

Vill man vässa sin såpa pH-mässigt för högre pH-nivå i sin koncentrerade form för att förtvåla fett lite bättre/snabbare (men med risk att färgen under kan bubbla/krulla sig och bitar av det lossnar) så provade jag på många år gammal grumme-såpa i plastflaska jag hade stående, med inledande 9,4 pH att vid 4 gram (~4 kryddmått NaOH-pärlor) kaustiksoda per lite konc. såpa så hamnade pH vid 13,0 och då är den definitivt på nivå att det börja tvåla förtvålningsbara fetter och därmed får de mer lösbara. - man får lösa kaustiksodan i en liten skvätt vatten innan den blandas in i såpan - rör om väl.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Nu kan inte jag editera ovanstående text pga. tiden gått ut, men tog lite av det 'förstärka' såpan och ett par kryddmått av det utan utblandning på en bit hushållspapper och sedan smetade ut denna på glasluckan på kaminen - jeflar vad det lossade sot och avsatta tjäran bra på glaset! - betydligt bättre och snabbare än att gnugga bort det med tex. med Cif cream som jag annars brukar använda och nu försvann även det som satt på kanterna av glaset av bara farten och som jag normalt inte bemödar att gnugga rent. - att jag inte provat detta tidigare !!?

Hej! Tack för alla svar. Jag har ingen bild från när vi målat, jag glömde det, men jag ska ta en ny när jag är där och fixar nästa gång och även prova era knep. Ha en fortsatt fin dag alla och tack att ni tagit er tid.

Hälsningar Louice

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.