Jag har en clematis President på landet och den brukar blomma mycket väldigt tidigt (innan vi flyttat ut dit).
Så här såg den ut 1 Juni i år:
Röd trähusvägg med klematis klättrande över fönster och takränna, under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kom mera blommor efter detta men en månad senare så var de utblommade och i stället har det bildats fröställningar som bollar överallt. Så här ser det ut idag:

Rödmålat trähus delvis övertäckt av klängväxter och vissnade blommor med en torkställning framför.
Skapa konto

Jag har läst att denna sorts clematis kan fås att blomma om men jag förstår inte hur man skall göra...

Är det någon här som kan ge råd om vad man skall göra för att stimulera en andra blomning på eftersommaren?

Idag har jag klippt bort fröbollarna i hopp om att det skall stimulera växten att "börja om" igen...
Men i fjol gjorde jag inget utan väntade på ny blomning och inget hände. :(

Clematis är indelade i tre klippgrupper, anledningen till det handlar om hur de skall beskäras och deras blomningstid.

Clematis `the President´ tillhör klippgrupp 2 som blommar dels på fjolårsskott men även på årsskotten. Den tidiga blomningen på våren är fjolårsskotten som blommar, sedan kommer en senare blomning på årets tillväxt. Klipper man ner hela plantan på hösten uteblir vårblomningen, klipper man inget alls tenderar växten att bli risig så småningom.

Såhär kan du gör på våren, lämpligen i maj månad. Lämnar några rankor med kraftiga sidoskott, där finns blomanlag från ifjol och de kommer att blomma på våren. Klipp ner resterande rankor till ungefär 20 cm, nedklippningen stimulerar tillväxten av nya skott som kommer att blomma på sensommaren.
Clematis gillar gödsel tidig vår när tillväxten börjar.

Lycka till!

Tack, lite undringar:
Detta innebär att man inte skall skära alls på hösten då?
Utan man gör det på våren innan tillväxten startat (maj verkar sent med tanke på hur mycket utslagna blommor det fanns redan 1:a Juni).

Nedskärning av återstoden till 20 cm, betyder ju nästan ner till marknivå, så hård beskärning har jag aldrig gjort. Har jag missförstått denna punkt?

Finns det något man kan göra för att stimulera sen blomning när första blomningen är över? Tex som jag gjorde: ta bort fröställningarna?

B Bo Berglund skrev:
Detta innebär att man inte skall skära alls på hösten då?
Ja, inte klippgrupp två.

B Bo Berglund skrev:
Utan man gör det på våren innan tillväxten startat (maj verkar sent med tanke på hur mycket utslagna blommor det fanns redan 1:a Juni).
Du kan nog klippa i april också, lite beroende på var man bor i vårt långa land.

B Bo Berglund skrev:
Nedskärning av återstoden till 20 cm, betyder ju nästan ner till marknivå, så hård beskärning har jag aldrig gjort. Har jag missförstått denna punkt?
Clematis i klippgrupp tre som blommar senare på sommaren klipps alltid till ca 20 cm över jord vår eller höst. Rankorna växer snabbt upp och blommar senare på sommaren. Samma princip här fast man gör beskärningen på endast en del av plantan.

B Bo Berglund skrev:
Finns det något man kan göra för att stimulera sen blomning när första blomningen är över?
Nej, tillvägagångssättet jag beskriver stimulerar sen blomning.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Men klematisen på din bild är inte President utan en av de tidiga småblommiga sorterna! Här ser du bilder på President, absolut inte samma som din klematis! [länk]

Den klematis du har är en slags alpklematis. De blommar på försommaren. Tror inte det är någon av de sorterna som kan fås att blomma om senare på sommaren.
Oj då, det var ju inte bra! Hur kan man artbestämma en klematis då?
Den har blommat över nu men jag har ju bilder från 1/6-22, här är ett utsnitt:
Klematis med lila blommor bredvid ett tegeltak, bild från 1 juni 2022.
Skapa konto

Vi köpte huset 2001 och då fanns där en klematis som vi tror är Jackmanni. Den blommar senare på säsongen så för ett antal år sedan köpte vi en till för att få tidig blomning.
Det är den som jag trodde var en President, men nu är det oklart alltså.
Frågan är om jag helt enkelt skall skära ner den helt och låta den växa upp igen för att blomma på till våren?

Den ursprungliga Jackmannin försvann och ersattes av en ny för c:a 10 år sedan men den kämpar i motvind och växer inget vidare...
Vi har knappt sett några blommor på flera år så i år köpte jag en ny och planterade. Den växte snabbt upp till c:a 2 m men sen vissnade den helt plötsligt...

Skall man gödsla klematis på något speciellt sätt?

Någon slags alpklematis är det. Om det är den vanliga eller någon av de förädlade namnsorterna låter jag vara osagt. Du kan själv googla efter bilder på klematis atragene-gruppen och se vad du får upp. Googla också alpklematis och jämför bilderna. Alla dessa klematis tillhör beskärningsgrupp 1 som du kan läsa om här: https://www.wexthuset.com/fakta-och...av-trad-och-vaxter/sa-har-beskar-man-klematis

ja klematis behöver gödsel. Naturgödsel eller vanligt npk på våren/försommaren och gärna lite benmjöl som stimulerar blomning. Att vattna vid torka är heller inte fel. Ingen kvävehaltig gödsel senare än midsommar.

PS att din nyplanterade klematis fick ”vissnesjuka” kan antingen bero på en svamp eller på att rankorna växte snabbare än vad rötterna hann med. Googla ”klematis vissnesjuka” så hittar du en del info. Man brukar rekommerndera att rankorna kortas in så att de inte drar för mycket kraft medan rötterna etablerar sig.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
PS att din nyplanterade klematis fick ”vissnesjuka” kan antingen bero på en svamp eller på att rankorna växte snabbare än vad rötterna hann med. Googla ”klematis vissnesjuka” så hittar du en del info. Man brukar rekommendera att rankorna kortas in så att de inte drar för mycket kraft medan rötterna etablerar sig.
Det var inte så mycket rankor på den nyköpta klematisen...
Jag grävde ett ganska djupt hål och vattnade ordentligt när jag planterade, men jag kapade inga rankor då. Ledde bara upp dem mot väggen. De verkade ta sig OK till att börja med.

Igår kollade jag den vissnade plantan, jag grävde undan jorden runt stammen tills jag kom ner till roten.
Där var stammen skadad, liksom bruten och den lossnade direkt när jag drog lätt i den...
Antingen har den ruttnat själv eller också måste den blivit skadad när jag tog bort några av pinnarna som satt i rotklumpen vid köpet. Det gjorde jag för nån vecka sedan drygt.

Men när jag kom ner till brottstället såg jag också ett grönt skott som verkade komma upp underifrån, så kanske att den tar sig och återuppstår framöver. :thinking::rolleyes:

Det var väldigt torrt fast jag vattnat en hel del under sommaren, så nu gjorde jag vad jag kanske borde gjort i våras:
- Rensade bort allt ogräs som fanns i närheten
- Hällde på 6-7 kannor med vatten och bearbetade jorden en bit ut från väggen för att den skulle absorbera fukten
- Fyllde upp med plantjord ovanpå c:a 1 dm
- Vattnade igen några kannor för att blöta upp det ordentligt.

Nu är det bara att vänta, antar jag...
Händer inget får jag börja om till våren (eller höstplantera).

PS:
När jag letat på nätet har jag också hittat en site där de föreslår att man tar sticklingar på klematisen.
Det verkade intressant så jag tog en ranka från den här icke-Presidenten och fick 6 sticklingar från den.
Spännande att se om de rotar sig.
DS

Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.