Hej,

Jag håller nu på att restaurera några gamla teakstolar. Därav tänkte jag även byta ut tyget på stolsdynorna, men insåg skumgummit var fastlimmat undertill. Har ni någon lösning hur man kan få skumgummit att släppa från träet?

Tar tacksamt emot alla tips!

• Gammal stolsdyna med kvarvarande fastlimmat gult skumgummi på botten, liggandes på en grått stenunderlag intill en rosa sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En skarp morakniv eller annan kniv och skrapa bort, finns ingen genväg.

Sandvikskrapa eller sickelstål

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Du skulle kunna prova om det mjuknar av något lösningsmedel, typ t-sprid, isopropanol, aceton, kemisk bensin, thinner (i ordning efter hur läskiga jag tycker medlen är). Att värma upp det med varmluftspistol kanske också fungerar (eller ger hemska gaser från skummet, var försiktig).
Skulle jag ge mig på det mekaniskt skulle jag försöka skära bort så mycket som möjligt genom att lägga ett (rakbladsvasst) stämjärn platt mot träet och skära loss skummet. Bortanför stämjärnets räckvidd skulle jag göra samma med stålet från en av mina handhyvlar. Sista biten får du nog sickla/skrapa.

Redigerat:
Lim för skumgummi är oftast elastomerbaserade eftersom de skall vara följsamma. Löser man det med aceton m.m. blir det oftast merjobb och limmet smetar ut på en större yta och in i alla porer. Det flyttas mest omkring på ytan utan att egentligen släppa underlaget. Åtminstone inte på fiber- och träbaserat underlag. Det blir alltid bättre om man börjar mekanisk och avslutar med lösningmedel.

Fördelen med färgskrapor och sickelstål är att de har en rätvinklig egg som inte skär in i underlaget och förstör, men tillräckligt skarpa för att lossa limmet från underlaget. Värme hjälper inte på dessa limmer, snarare så att det motverkar avverkning när limmet blir mer elastiskt med uppvärmning.

Redigerat:
Så om jag förstår er rätt nu, först försöka skrapa så mycket som möjligt och sen något medel som kan lösa upp lite? Jag har även 3 cm skumgummi till stolarna, så tänker att det inte heller behöver vara helt perfekt ☀️

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
S Saga12345 skrev:
Så om jag förstår er rätt nu, först försöka skrapa så mycket som möjligt och sen något medel som kan lösa upp lite? Jag har även 3 cm skumgummi till stolarna, så tänker att det inte heller behöver vara helt perfekt ☀️
Tar du ett lösningsmedel så kommer det att bli bra kladdigt, så skrapa bort mekaniskt är det bästa. Går nästan säkert att få nästan trärent. Klart det blir lite jobb och en del skräp på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.