62 886 läst ·
114 svar
63k läst
114 svar
Hur får man bort katter från trädgården?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag la till detta citat från Vårdguiden, för att inte skapa omotiverad panik och ångest hos småbarnsföräldrar.Hep skrev:
Men, som jag skrev, lägg över ett nät när sandlådan inte används så får ungarna ha sandlådan ifred.
Mjaaaa.Anna_H skrev:
Jag funderar på om det inte är så att en del av er som säger sig ha problem med kattbajs i själva verket har problem med räv eller igelkottar. Särskilt igelkottbajs är väldigt likt kattbajs och till skillnad från katter gräver de inte ner sitt bajs. Vi har massor med utekatter i området, men jag ser aldrig något bajs. däremot kan man hitta en del nergrävt i sandlådan på lekplatsen när man vårstädar den.
Jag har 3-4 igelkottar som bor i min trädgård och deras skit är inte alls likt katternas skit. Kattens är större, eller så är de monsterkatter jag har här.
Ena grannkatten gräver inte ner sitt utan den skiter mitt på gräset och bara går ifrån. Men sen jag skaffade robot så har jag bara sett skit från igelkottarna.
Innan jag fixade roboten så hade jag 3 stamkatter och som mest en kväll 9 jävla katter som satt i en ring mitt på tomten.
Idag har jag bara en grannkatt som vågar gå in på tomten och en annan som sitter vid brevlådan och stirrar precis som han vill mörda mig då han blev lite blöt i somras.
KnockOnWood skrev:
Hähä, vad jobbigt ni har det!
Här kan man inte gå fem meter utan att stöta på komockor eller hästskit.
Och ni ojar er över lite kattskit.
Katten som dessutom är noga med att gräva ner/täcka över sin avföring, för att ingen skall kunna spåra henne/honom.
Till skillnad mot hästar, kossor, hundar, får...
Men som påpekats, barnens sandlådor bör man lägga nät över, då nedgrävt kattbajs kan ge toxoplasmos,
om en gravid kvinna smittas. Men obs, barnen, som gräver i sandlådan tar ingen skada!
[länk]
Har du otur så kan du i vilken ålder som helst drabbas av parasiten och nästan dö. Inte så vanligt kanske. Men jag träffade på en gubbe som blivit riktigt dåligt pga kattskit. Kommer inte ihåg vad det var han drabbades av men de var så illa att de fick reparera/byta stamceller ?
Nåja jag kommer inte ihåg men han kunde dött om han inte fått vård.
Jag har varken panik eller ångest och hade jag det skulle jag verkligen inte vända mig till vårdguiden, men det hör kanske inte hit. Kattskit är äckligt. Kattskit på barnens fingrar är jätteäckligt. Inte mer med det.KnockOnWood skrev:
Förutom att det inte funkar rent praktiskt med nät på sandlådan så är det ju en fin tanke. Nu är mina barn tyvärr extra svårstyrda, men utmaningen med barn som leker i sandlådor är bland annat att de är i en ålder där de inte alltid städar efter sig. Eller lägger på ett nät på sandlådan när de lekt klart.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det gläder mig att du känner ansvar för mina barn, men jag försäkrar dig att de är i säkerhet. Inte så att jag alltid vet var de är, men alltför farliga saker når de inte. Vi har stor tomt med flera hus och massor av kul saker för dem att upptäcka, leka med, skaffa erfarenheter och skrubbsår på. Lite som livet ska vara tycker jag. Men vår situation är inte speciellt typisk, så vi kanske kan lämna den. Situationen med kattbajset i sandlådan är nog mer typisk och det är vad tråden handlar om.KnockOnWood skrev:
Kanske inte någon dum idé om de som har utekatter i tättbebyggda områden har en kattlåda på sin tomt. Jag vet att katter är svåra att styra, men det kanske är värt att prova.
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
Vi bor i en villa på landet med skogen tätt inpå. De senaste två åren har vi sett åtminstone fyra nya katter i området, som för det mesta bara passerar förbi på skogsvägen bredvid, men ibland kan nån katt även hitta in på gården. I början retade jag mig på dem, för jag kunde se dom i sandlådan, i carporten, på altanen, etc, men nu har jag accepterat dom. Anledningen är helt enkelt att fördelarna överväger nackdelarna.
Som husägare i skogen får jag bl a stå ut med igelkottar som revirskiter överallt, björktrastar som skiter i flykten så det rinner nerför fasaden, talgoxar (fågelvärldens råttor) som far runt och hackar sönder allt de kan få tag tag i (barnvagnar, trädgårdsmöbler, husisolering m.m), men mest av allt så är jag rädd för möss. Med katterna runt huset så har situationen förbättrats avsevärt.
Sedan måste vi ju inse att det är vi som har bosatt oss i skogen och om man accepterar att djurlivet kan bli lite närgånget och anpassar sig därefter, så blir livet enklare.
Som husägare i skogen får jag bl a stå ut med igelkottar som revirskiter överallt, björktrastar som skiter i flykten så det rinner nerför fasaden, talgoxar (fågelvärldens råttor) som far runt och hackar sönder allt de kan få tag tag i (barnvagnar, trädgårdsmöbler, husisolering m.m), men mest av allt så är jag rädd för möss. Med katterna runt huset så har situationen förbättrats avsevärt.
Sedan måste vi ju inse att det är vi som har bosatt oss i skogen och om man accepterar att djurlivet kan bli lite närgånget och anpassar sig därefter, så blir livet enklare.
Kan återigen bara svara för mig själv, men min upphöjda altan på baksidan har sand undertill. Vi är övertygade (eftersom det är sand) om att våra och andra katter skiter där, men vi har ingen aning eftersom vi inte hittat någon bajs där heller. Dock lite mussvansar och hårbollarHep skrev:
Det gläder mig att du känner ansvar för mina barn, men jag försäkrar dig att de är i säkerhet. Inte så att jag alltid vet var de är, men alltför farliga saker når de inte. Vi har stor tomt med flera hus och massor av kul saker för dem att upptäcka, leka med, skaffa erfarenheter och skrubbsår på. Lite som livet ska vara tycker jag. Men vår situation är inte speciellt typisk, så vi kanske kan lämna den. Situationen med kattbajset i sandlådan är nog mer typisk och det är vad tråden handlar om.
Kanske inte någon dum idé om de som har utekatter i tättbebyggda områden har en kattlåda på sin tomt. Jag vet att katter är svåra att styra, men det kanske är värt att prova.
Ska banne mig göra ett experiment i vår och göra en riktig kattlåda ute
Katter gräver inte alls alltid ner sin avföring. Katter i mitt område skiter på tak i snön på gräsmattor rabatter.KnockOnWood skrev:
Hähä, vad jobbigt ni har det!
Här kan man inte gå fem meter utan att stöta på komockor eller hästskit.
Och ni ojar er över lite kattskit.
Katten som dessutom är noga med att gräva ner/täcka över sin avföring, för att ingen skall kunna spåra henne/honom.
Till skillnad mot hästar, kossor, hundar, får...
Men som påpekats, barnens sandlådor bör man lägga nät över, då nedgrävt kattbajs kan ge toxoplasmos,
om en gravid kvinna smittas. Men obs, barnen, som gräver i sandlådan tar ingen skada!
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden