62 887 läst ·
114 svar
63k läst
114 svar
Hur får man bort katter från trädgården?
Då missuppfattade jag nog frågan, det var med all välmening jag skickade en glimten i ögat. Jag svarade att vi inte har gårdsgrus utan ett finare (fraktionsstorleken) grus, att jag återfinner nergrävd bajs i snön och undvek ge svar på jorden då jag inte tyckte det behövdes ett svar. Du hittar inte bajs i jorden men jag gör det, vad som skiljer våra jordarter åt vet jag inte men förmodligen ngt som lockar katter till mig men inte dig.
Jag funderar på om det inte är så att en del av er som säger sig ha problem med kattbajs i själva verket har problem med räv eller igelkottar. Särskilt igelkottbajs är väldigt likt kattbajs och till skillnad från katter gräver de inte ner sitt bajs. Vi har massor med utekatter i området, men jag ser aldrig något bajs. däremot kan man hitta en del nergrävt i sandlådan på lekplatsen när man vårstädar den.
Sedan jag flyttade in har jag aldrig sett igelkott eller räv, eller spår efter dem, men katter ser jag varje dag. Hur igelkottar bajsar vet jag inte, men räv och katt har jag rätt bra koll på.
Tills jag blir överbevisad så tänker jag fortsätta tro att det är katter som gräver ner kattbajset i sandlådan.
Tills jag blir överbevisad så tänker jag fortsätta tro att det är katter som gräver ner kattbajset i sandlådan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hähä, vad jobbigt ni har det!
Här kan man inte gå fem meter utan att stöta på komockor eller hästskit.
Och ni ojar er över lite kattskit.
Till skillnad mot hästar, kossor, hundar, får...
Men som påpekats, barnens sandlådor bör man lägga nät över, då nedgrävt kattbajs kan ge toxoplasmos,
om en gravid kvinna smittas. Men obs, barnen, som gräver i sandlådan tar ingen skada!
Här kan man inte gå fem meter utan att stöta på komockor eller hästskit.
Och ni ojar er över lite kattskit.
J Jotsat skrev:
Katten som dessutom är noga med att gräva ner/täcka över sin avföring, för att ingen skall kunna spåra henne/honom.Hep skrev:
Till skillnad mot hästar, kossor, hundar, får...
Men som påpekats, barnens sandlådor bör man lägga nät över, då nedgrävt kattbajs kan ge toxoplasmos,
om en gravid kvinna smittas. Men obs, barnen, som gräver i sandlådan tar ingen skada!
https://www.1177.se/Halland/sjukdom...nfektioner/toxoplasmainfektion---toxoplasmos/
"Men obs, barnen, som gräver i sandlådan tar ingen skada!"
Visst kan man resonera så, men då tar väl inte du heller skada av lite bajs på fingrarna? Nästan lite trevligt kanske du tycker?
Bara för att klargöra så straffar jag inte katterna eller kattägaren och lever inte heller rövare i grannskapet för det här. Men visst störs jag av att mina barn ibland gräver med fingrarna i nedbajsad sand. Och, nej jag kan inte få mina barn att lägga på lock eller ett nät när de pausar i sin lek. De funkar inte riktigt så.
Även mina ovanligt svåruppfostrade barn undviker häst- och kobajs då båda sorterna är väldigt synliga, så det är inget problem. Fast just på min tomt har vi inte den typen av bajs. Rådjur och älg bajsar också helt synligt, så de bajset undviker de också tack och lov.
Visst kan man resonera så, men då tar väl inte du heller skada av lite bajs på fingrarna? Nästan lite trevligt kanske du tycker?
Bara för att klargöra så straffar jag inte katterna eller kattägaren och lever inte heller rövare i grannskapet för det här. Men visst störs jag av att mina barn ibland gräver med fingrarna i nedbajsad sand. Och, nej jag kan inte få mina barn att lägga på lock eller ett nät när de pausar i sin lek. De funkar inte riktigt så.
Även mina ovanligt svåruppfostrade barn undviker häst- och kobajs då båda sorterna är väldigt synliga, så det är inget problem. Fast just på min tomt har vi inte den typen av bajs. Rådjur och älg bajsar också helt synligt, så de bajset undviker de också tack och lov.
Kan bara gissa att även "ta i trä" inte skulle oja sig över lite kattskit på fingrarna, så visst kan man resonera så. Men trevligt, nä. Men hellre det, än att lyssna på grannarnas förbaskade gräsklippare och trimmrar, som kan förstöra en hel helg.Hep skrev:
Kattbajs vet jag allt för väl hur den ser ut. Tyvärr har jag en bit sandig väldränerad mark intill husgrunden där det är för torrt för något att växa. Detta gillar grannarnas katter. Ibland har jag haft lust att be grannen komma och plocka upp och ta bort halvt nergrävt kattbajs. Varför skall jag behöva göra det som inte ens har katt? Brukar bli ett par kilo.
En mer praktisk lösning som kattägare i villa kan fixa. Skaffa en egen liten sandlåda för katterna!
Hur svårt kan det vara?
En mer praktisk lösning som kattägare i villa kan fixa. Skaffa en egen liten sandlåda för katterna!
Hur svårt kan det vara?
Har du pratat med grannen?blackarrow skrev:
Kattbajs vet jag allt för väl hur den ser ut. Tyvärr har jag en bit sandig väldränerad mark intill husgrunden där det är för torrt för något att växa. Detta gillar grannarnas katter. Ibland har jag haft lust att be grannen komma och plocka upp och ta bort halvt nergrävt kattbajs. Varför skall jag behöva göra det som inte ens har katt? Brukar bli ett par kilo.
Hur svårt kan det vara?
Vi har även en igelkott i grannskapet. Tror det är den som bajsat i laddstationen för gräsklipparroboten. Lite mindre och mer regelbunden form än kattbajs. Tror inte någon katt skulle tycka det var en bra plats.
Hobbyelektriker
· E
· 15 413 inlägg
Igelkottakit och kattskit är väldigt lika, skillnaden är att igelkott innehåller frökärnor och skalrester, sånt äter inte katter.
Nedgrävda krallar i sand är troligen katt, gör en ram med nät så slipper ni det. Har man egna utekatter kan man göra någon sandlåda av nåt sla för dem är göra ifrån sig i men katter har egna åsikter om saker och världens ordning, det är inte säkert det duger...
Här går en till tre katter runt huset, det varierar lite. Så länge det är åtminståne en så slipper jag få in möss på vinden. Mina egna katter är innekatter.
Nedgrävda krallar i sand är troligen katt, gör en ram med nät så slipper ni det. Har man egna utekatter kan man göra någon sandlåda av nåt sla för dem är göra ifrån sig i men katter har egna åsikter om saker och världens ordning, det är inte säkert det duger...
Här går en till tre katter runt huset, det varierar lite. Så länge det är åtminståne en så slipper jag få in möss på vinden. Mina egna katter är innekatter.