Hur får jag bort fogskummet som hantverkarna kladdat på nya dörren?
De hade inte möjlighet att själva ta bort det när de höll på, och jag skulle vilja ta bort det på egen hand NU. Vill ju ha fint direkt. :)
Hur går jag tillväga för att inte förstöra dörren?
CIMG1967.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt svårt.....

Jag skulle försöka skrapa bort det. Kanske med en isskrapa i plast eller liknande, helst nöta bort det med fingrarna.

Jag tror att du bör vara tydlig med vem som kladdat dit detta och inte ta på dig själv ansvaret för att få bort det.

Stefan N skrev:
[länk]
Det skulle förvåna om den lämnar underlagets färg oförändrad?

Jag har för mig att det står på burken med fogskum att det endast kan tas bort med mekanisk kraft (dvs skrapa bort det) när det torkat men jag hoppas för din skull att jag har fel för det blir ju svårt att göra utan att skada dörren.

pezlin skrev:
Jag har för mig att det står på burken med fogskum att det endast kan tas bort med mekanisk kraft (dvs skrapa bort det) när det torkat men jag hoppas för din skull att jag har fel för det blir ju svårt att göra utan att skada dörren.
Har fått samma svar på frågan: mekaniskt :(
Skumrester på 2-3 fönster från förra ägaren..

Jag skulle inte ens försöka ring till den/dom som kladdat dit det så får dom ordna bort det om du försöker och misslyckas så lär dom inte ersätta dörren.

• Gilla
Freddemaster
  • Laddar…
Kanske bäst att vänta tills de som gjort "jobbet" återvänder och låta det bero tills dess. Men dessa fläckar är lite irriterande när man skaffat ny dörr.
Är dock lite osäker på att de kommer att få bort skummet utan att skada dörren, men de kanske vet vad de gör...? Men när jag sökt runt verkar det svårt.
Eftersom det är de som orsakat detta är väl inte den tidsåtgången, eller eventuellt skadad dörr, något som jag ska behöva stå för...!?!?

MathiasS skrev:
Det skulle förvåna om den lämnar underlagets färg oförändrad?
Jag har inte testat det själv men det anges att det går att använda på det flesta ytor tex dörrkarmar. Kan ju va värt ett försök i alla fall.

• Gilla
Paul M
  • Laddar…
Förstår inte varför dom inte tar bort det direkt med rengöringstrasor. Då är det ingen chans att skada dörren.

jennypennys skrev:
Kanske bäst att vänta tills de som gjort "jobbet" återvänder och låta det bero tills dess. Men dessa fläckar är lite irriterande när man skaffat ny dörr.
Är dock lite osäker på att de kommer att få bort skummet utan att skada dörren, men de kanske vet vad de gör...? Men när jag sökt runt verkar det svårt.
Eftersom det är de som orsakat detta är väl inte den tidsåtgången, eller eventuellt skadad dörr, något som jag ska behöva stå för...!?!?
Naturligtvis skall du inte betala för den tid det tar att få bort skummet. Skadar dom dessutom dörren så får dom stå för det!

jennypennys skrev:
Nej, tänk inte ens den tanken. Ej heller ska du acceptera färgförändring på dörren. Detta har uppstått genom slarv och då är det bara att bita i suräpplet för den som gjort jobbet.

Även om standardsvaret är att härdat skum ska tas bort mekaniskt, är det inte lämpligt. Det blir märken oavsett vad för typ av skrapa/rakblad man använder.
Använd istället vanlig T-sprit. Man får hålla på och blöta med en trasa/t-shirt åtminstone 10 minuter. Gnugga, blöta, gnugga blöta. Till slut ger skummet med sig. Färgen blir lite mjuk, så använd inte naglar, även om det känns frestande.
Färgen på det behandlade stället blir inte mattare. Testad och beprövad metod.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Man kan låta tiden göra sitt. Fogskum som utsätts för UV ljus under längre tid vittrar bort.
Låt det va till sommaren då kan du gnugga bort det med torr trasa.'
Vet det e lång tid......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.