1 515 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur får jag upp värmen till vån 2?
Har en villa på 120 m2 som byggdes 2011 med en braskamin. Har mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning. När sotaren var här i höstas kollade han till ventilationen.
När jag eldar på nedervåningen blir det varm 22 grader varmt. På våning 2 är det tyvärr bara 17 grader.
Hur får jag upp värmen till våning 2?
När jag eldar på nedervåningen blir det varm 22 grader varmt. På våning 2 är det tyvärr bara 17 grader.
Omöjligt att besvara utan lite info om planlösningen och vart braskaminen är placerad.
-15 i Sollentuna just nu, stödeldar i braskaminen och vårat "problem" är snarare att det kan bli för varmt på övervåningen, kaminen står typ mitt i underplanet med öppen planlösning och en "öppen" trappa upp. 128m2 1½ plans hus. Värmen är ALDRIG påslagen på övervåningen.
Innan vi byggde om undervåningen så stannade den mesta värmen i vardagsrummet ...
Om kaminen står i ett rum som har en vägg mot trapphuset så bör en cylinderfläkt i den väggen kunna trycka upp värmen till övervåningen
-15 i Sollentuna just nu, stödeldar i braskaminen och vårat "problem" är snarare att det kan bli för varmt på övervåningen, kaminen står typ mitt i underplanet med öppen planlösning och en "öppen" trappa upp. 128m2 1½ plans hus. Värmen är ALDRIG påslagen på övervåningen.
Innan vi byggde om undervåningen så stannade den mesta värmen i vardagsrummet ...
Om kaminen står i ett rum som har en vägg mot trapphuset så bör en cylinderfläkt i den väggen kunna trycka upp värmen till övervåningen
Redigerat:
En värmeflyttare kanske. Beror ju på förutsättningarna i huset.A Anders.Johansson skrev:Har en villa på 120 m2 som byggdes 2011 med en braskamin. Har mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning. När sotaren var här i höstas kollade han till ventilationen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Får ej upp värmen inne, 14 grader / Viessman Vitocal 222-A
Värme allmänt -
Får inte upp värmen
Värme allmänt -
HJÄLP! Med golvvärme som jag inte får upp värmen tillräckligt med.
Värme allmänt -
Får inte upp värmen på övervåningen, blandat golvvärme och element i huset - bergvärme
Värme allmänt -
Roslagsspis, eldar men får inte upp värmen
Värme allmänt