Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Vi har golvvärme men jag kan inte få upp temperaturen. Systemet är som följer: vedeldad panna, automatiserad shuntstyrning till element och golvvärme. Innan golvvärmefördelaren sitter ytterligare en shunt.
Problemet är att jag inte kan få upp temperaturen i golvvärmen. Alla termostater på slingorna är bortskruvade och cirkulationspumpen fungerar. Termostaten (A) innan shunten (D) fungerar och är ställd på max (borttagen). Där har jag ca 40-60 grader. Men efter shunten (C) får jag bara 20-25 grader och så även på returen (B). Tanken är ju att man med hjälp av återcirkulation ska ta ner tempen och det fungerar ju men mitt problem är att jag inte kan få upp tempen tillräckligt för när jag stänger återcirkulationen (D) får jag inget flöde i slingorna, vi pratar helt stopp, flödesmätarna går i botten. Jag misstänkte att det kunde vara stopp i returventilen men när jag igår plockade ner systemet och kontrollerade visade det sig att både shunten (D) och returventilen (B) fungerar som de ska. Jag provade även att koppla på vattenslang och spola genom returen (B) och det verkade fungera för det resulterade i att det kom vatten ur skvallerröret på vinden.
Men när shunten (D) är ställd på noll återcirkulation får jag alltså inget flöde i slingorna. Har provat olika inställningar på såväl sekundärpumpen (den i källaren) som primärpumpen (Den på bilden) .
Jag börjar få slut på idéer på vad problemet kan vara. Är det någon som kan komma med några tankar/lösningar vore jag tacksam 😊
Problemet är att jag inte kan få upp temperaturen i golvvärmen. Alla termostater på slingorna är bortskruvade och cirkulationspumpen fungerar. Termostaten (A) innan shunten (D) fungerar och är ställd på max (borttagen). Där har jag ca 40-60 grader. Men efter shunten (C) får jag bara 20-25 grader och så även på returen (B). Tanken är ju att man med hjälp av återcirkulation ska ta ner tempen och det fungerar ju men mitt problem är att jag inte kan få upp tempen tillräckligt för när jag stänger återcirkulationen (D) får jag inget flöde i slingorna, vi pratar helt stopp, flödesmätarna går i botten. Jag misstänkte att det kunde vara stopp i returventilen men när jag igår plockade ner systemet och kontrollerade visade det sig att både shunten (D) och returventilen (B) fungerar som de ska. Jag provade även att koppla på vattenslang och spola genom returen (B) och det verkade fungera för det resulterade i att det kom vatten ur skvallerröret på vinden.
Men när shunten (D) är ställd på noll återcirkulation får jag alltså inget flöde i slingorna. Har provat olika inställningar på såväl sekundärpumpen (den i källaren) som primärpumpen (Den på bilden) .
Jag börjar få slut på idéer på vad problemet kan vara. Är det någon som kan komma med några tankar/lösningar vore jag tacksam 😊
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Det har nog alltid varit så. Tidigare har jag inte haft flödesmätare så jag har inte förrän nu kunnat konstatera att flödet stoppar helt när jag stryper återkopplingen, men innan flödesmätarna reagerade jag på att endast den allra första biten av slingan blev varm.J jonaserik skrev:
Du skriver att flödesmätarna indikerar. Kan vara att någon skit finns i ventilerna. Testa med att vrida på det som går och samtidigt ( svårt ) knacka på metallen på ventiler med en hammare, det ska liksom ruska om ordentlig i en ventil. Var inte rädd, det håller. Pumpen ska då stå max och konstanttryck
Det sitter en pil på pumpen, som indikerar pumpriktningen, men eftersom flödet ökar, så går den inte åt fel håll. Har hänt förr att pumpen felvänts.
Det sitter en pil på pumpen, som indikerar pumpriktningen, men eftersom flödet ökar, så går den inte åt fel håll. Har hänt förr att pumpen felvänts.
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Returventilen (B) är helt ny (bytte i söndags) och termostatventilen (A) fungerar, har testat genom att stänga av båda fördelarna med de gröna vreden och stänga B för att sedan öppna en avluftningsskruv som sitter på C och där kommer varmt vatten med bra tryck.J jonaserik skrev:Du skriver att flödesmätarna indikerar. Kan vara att någon skit finns i ventilerna. Testa med att vrida på det som går och samtidigt ( svårt ) knacka på metallen på ventiler med en hammare, det ska liksom ruska om ordentlig i en ventil. Var inte rädd, det håller. Pumpen ska då stå max och konstanttryck
Kan det vara så att det är för högt motstånd i returröret nedanför B? Jag kanske borde dra ett nytt som går direkt till nedre delen av ackumulatortanken istället för att det ansluter till elementens returledning?
Låt allt vara öppet på shunten. Känn hur varmt det är precis före och efter pumpen med handen. Stäng av pumpen på shunten och känn av igen om värmen stiger hyfsat fort.
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Menar du med "allt vara öppet på shunten", att shunten ska vara ställd på max återcirkulation från golvvärmeslingorna?F Freddan-70 skrev:
Det stämmer. Öppet mellan retur golvvärmeslingor till shuntpumpen, så du inte tvingar vattnet från golvvärmereturen tillbaka till primärsidans retur.
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
När det är öppet och pumpen är på är det ganska kallt (25 grader). Stänger jag sedan av pumpen blir det ingen större skillnad.
Provade även att stänga A och slingorna (de gröna handtagen) och sedan öppna B genom att skruva loss den från shunten och där kom det vatten, jag lät det komma en liter. Det borde ju betyda att det inte är stopp i returen som jag misstänkte…
Provade även att stänga A och slingorna (de gröna handtagen) och sedan öppna B genom att skruva loss den från shunten och där kom det vatten, jag lät det komma en liter. Det borde ju betyda att det inte är stopp i returen som jag misstänkte…
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Termostatventilens pigg fjädrar ju som den ska och jag får ut varmt vatten vid luftningsskruven ovanför pumpen men den kanske inte släpper igenom tillräckligt?
Troligen har du för lågt pumptryck på primärsidan. Prova att sänka hastigheten på golvvärmepumpen, alternativt höja primärpumpen. Ev behöver du strypa flödet till radiatorerna.
Fördelaren förefaller rätt oprofessionellt installerad, så frågan är om man justerat in allt korrekt från början
Fördelaren förefaller rätt oprofessionellt installerad, så frågan är om man justerat in allt korrekt från början
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Jag har provat alla kombinationer av inställningar på pumpar och det som ger bäst resultat är högt, konstant flöde på båda pumparna. Men som sagt så blir det ingen cirkulation alls när jag stryper återcirkulationen i golvvärmeshunten. Elementreturerna kan jag ju ställa in med även när jag stängt av elementen lyckas jag inte få cirkulation i golvvärmeslingorna utan att använda återcirkulationen. Jag kan helt enkelt inte få den att cirkulera mot tanken…(elementen cirkulerar fint, men inte GV)L lordi skrev:
Med tanke på att du inte får en högre temp när du stänger av shuntpumpen får du inte in flöde in i shunten precis som Lordi skriver. Det skulle kunna vara termostatventilen som spökar. Men denna säger du är ok. Min fundering är då hur det ser ut vid värme källan. Du skriver att du har en vedpanna. Har du en ack tank efter den?
Medlem
· Västra götaland
· 55 inlägg
Ja, det är tre tankar (750+500+500). Tänker att jag byter termostatventilen även fast den verkar funka, bra att utesluta möjliga felkällor.