Lite lurigt med mätarnas montering. Dom som sitter på översta röret är nog felvända. Samt varför är dom där, sitter mätare nertill. 2 liter i botten och med flöde från ovan, så trycks indikeringen ner. Dom nedre sitter rätt, ( om flödet går rätt väg ) flödet från undersidan ( returen ) så lyfter indikeringen.
Lite långsökt om indikeringen nertill visar flöde. Har du kollat att pilen på pumphuset visar uppåt.
Inget hugget i sten, alla möjligheter bör kollas.

På (höger)sidan av ventilhuset (termostatventilen), står det VR eller FVR på den?

Står det FVR så är det en ventil med förinställning innanför packboxen. Då kan den vara för mycket instrypt jämfört med alla radiatorventiler så att det blir för lite flöde till gv-shunten.

S Squareneck skrev:
Ja, det är tre tankar (750+500+500).
Jonaserik: ja de två övre Flödesmätarna sitter fel, de satt där när vi flyttade in. De som sitter på returfördelaren har jag satt dit och det är dem jag läser av. Jag kan inte se någon pil på pumpen, men jag är ganska säker på att jag läste manualen när jag satte dit den förra året (då bytte jag från orginalpumpen till denna som är lite kraftigare) men jag kan ju dubbelkolla måste ju utesluta alla faktorer så jag en gång för alla får ordning på detta.

Demmpa: Det står VR 20 på termostatventilen, se bild.

• Närbild av en metallisk rörkoppling och ventil i en vattenledning, omgiven av andra rör och ledningar mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Squareneck skrev:
Jonaserik: ja de två övre Flödesmätarna sitter fel, de satt där när vi flyttade in. De som sitter på returfördelaren har jag satt dit och det är dem jag läser av. Jag kan inte se någon pil på pumpen, men jag är ganska säker på att jag läste manualen när jag satte dit den förra året (då bytte jag från orginalpumpen till denna som är lite kraftigare) men jag kan ju dubbelkolla måste ju utesluta alla faktorer så jag en gång för alla får ordning på detta.

Demmpa: Det står VR 20 på termostatventilen, se bild.
Jepp , det med en pil, så är den kanske gjuten på pumphuset som en relief. Kan vara lite liten och sitta så den är svår att se. Blir som tandläkaren, använda spegel och lyse. Med pumpen på full fart och stänga alla utgående utom en, så bör den öppna gå i maxläge. Du har inte provat att knacka på metallen på sidan av termostaten. Var inte rädd det håller. Det ska ruska om ordentligt i den, gärna även då rakt på från piggens riktning, ( på sexkanten neriill på ventilen ) tätningen ska utåt som sitter innanför.

Hittade pilen och pumpen sitter rätt. Provade även att skruva bort piggen på termostatventilen och banka hårt med hammare framifrån (även från sidan), tyvärr utan resultat.

Hur sitter pump på värmekälla kontra tankarna? Sitter den mellan 2 tankar eller på de rör som går ut mot radiatorer/golvvärme på sista tanken?

En till fråga. Hur varm är returen på rören in i värmekälla från radiatorer en bit innan värmekällan?

Freddan: Jag gjorde en skiss på systemet så man kan se var saker och ting sitter, se bifogad bild. Returen är ca 30 grader vid shunten (inte golvvärmens då utan den som sitter direkt efter tanken.

• Skiss av värmesystem med cirkpump Wilo Stratos Pico 25, ESBE-shunt och rörschema som visar radiator och returventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden. Verkar vara korrekt monterad. Annars kan det vara en felkälla. En till fråga om detta bara. Vad har du för framledningstemp när du har 30 i retur?

F Freddan-70 skrev:
Tack för bilden. Verkar vara korrekt monterad. Annars kan det vara en felkälla. En till fråga om detta bara. Vad har du för framledningstemp när du har 30 i retur?
Fråga på bara, jag är tacksam :-) Just nu är det ca 70-80 grader.

70⁰ i framledningstemperatur till radiatorerna när det är över nollan ute är väldigt högt.
Det borde räcka med ca 40-45⁰.

Difftemperaturen mellan framledning och retur på radiatorkretsen bör vara 7-10⁰.

Om det är 70 fram och 30 i retur har du nog problemet där. Till en början med är 70 väldigt högt om du har mätt det efter shunten vid värmekällan. Är det gamla 40-tals radiatorer du har?
Med det temperaturfallet på ca 40gr har du nog ingen snurr i systemet med hjälp av pumpen utan det är nog snarare självcirkulation du har. Då sitter problemet där och inte vid golvvärmeshunten.

Aha, ja jag kan ju välja vilken framledningstemperatur jag vill ha med shuntstyrningen, har för mig att man kan ställa max och min på den.

Elementen är rätt så moderna, finns ett gammalt kvar i källaren men resten är som sagt gamnska moderna.

Så du tänker så här att den stora temperaturskillnaden i primärkretsen (radiatorerna) gör att det blir dålig cirkulation i dito. Den dåliga cirkulationen i primärkretsen hindrar cirkulationen i sekundärkretsen (golvvärmen)?

Jag ska prova sänka framledningstemp till 45 ikväll så får vi se om det blir någon skillnad.

Du behöver nog sänka framledningen men det är inte den som gör att du får dåligt flöde. 40 i temperaturfall kan tyda på att pumpen vid VP inte funkar som den ska eller att du har stopp någonstans på matning mot radiatorer.

Ok, jag har sänkt till 45 nu iallafall men tyvärr blev det ingen skillnad. Precis efter pumpen sitter en "stängningventil" (en gammal historia med röd ratt) undrar om den skulle kunna vara boven?

Fast å andra sidan undrar jag ju om det verkligen är något fel på pumpen eller något annat i primärkretsen för den delen heller., radiatorerna funkar ju som de ska. Mitt problem är ju att jag inte kan få golvvärmen att cirkulera mot ack.tanken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.