Kanske avloppstank är fel ord, rätta mig gärna isf! 😊 Hursomhelst, någon tyckte det var en bra idé att gräva ner avloppstanken precis framför en perfekt uteplats framför huset. Dessutom ligger locken ca 20 cm under vanliga marknivån. Lösningen på detta har tidigare varit att lägga ett stort trälock ovanpå, vilket inte är så snyggt. Kan man på något vis skarva rören så man får upp allt i marknivå?

Och nu tänker jag utanför boxen kanske…Men behöver locken vara så stora?! När dessa slamsugs så gissar jag att man för ner ett rör och suger upp det som finns där under? Borde det inte räcka med en öppning dimensionerad för en slamsugarslang?

• Betonglock för avloppstank placerade i marknivå, omgivna av grus och gräs, intill en grön uteplats med buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ringar du kan lägga på.

• Gilla
Sara_M
  • Laddar…
Jag tror att dom som kommer och slamsuger vill ha de stora locken, tror det skulle bli besvärligt om det bara är ett litet hål så man precis får ner slangen....

J Jansson69 skrev:
Ja du får mäta diametern på brunnen och vända dig till dom som säljer brunnar för det finns förhöjningsringar..
Typ:

[länk]

[länk]
Tack!

Zixten Zixten skrev:
Jag tror att dom som kommer och slamsuger vill ha de stora locken, tror det skulle bli besvärligt om det bara är ett litet hål så man precis får ner slangen....
Ja, så är det nog. Men det hade varit praktiskt för mig! 😝

Karrock
Zixten Zixten skrev:
I mitt fall KRÄVER de som slamsuger att det är ett lätt lock, annars kör de förbi och debiterar bomkörning. Så om det ska bytas och fixas, kolla upp om det finns maxvikt, och i så fall försök lösa det i samma veva (jag har själv kvar betonglock för barnskydd, och byter till en träskiva under veckan då tömningen sker)

Karrock Karrock skrev:
I mitt fall KRÄVER de som slamsuger att det är ett lätt lock, annars kör de förbi och debiterar bomkörning. Så om det ska bytas och fixas, kolla upp om det finns maxvikt, och i så fall försök lösa det i samma veva (jag har själv kvar betonglock för barnskydd, och byter till en träskiva under veckan då tömningen sker)
Intressant! Har inte hört att de har sagts något om det tidigare (har bara ägt huset tre månader), och de tömde nu i oktober så det verkar lugnt på den fronten iaf.

Karrock
Yes, men det skadar inte att söka i det lokala bolagets broschyr. Såhär såg det ut hos mig.
Illustration av regler för slamsugning, med bilder av lastbil, brunnslock och måttspecifikationer. Text om maxvikten för lock och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Yes, men det skadar inte att söka i det lokala bolagets broschyr. Såhär såg det ut hos mig.
[bild]
Oj, ja det kanske är värt att kolla upp. Såvida man inte väcker nån björn då… 😅

Karrock
Haha, nä, fråga inte för guds skull! Nöj dig med att snoka i vad för broschyrer som finns tillgängligt på hemsida :)

• Haha
Sara_M
  • Laddar…
Har du själv kikat under locken och tagit bilder - kan vara bra för jämförelse för framtiden och lära känna avloppet en smula. - sådana saker skall egentligen tittas till per 6 månader som fastighetsägare just för att upptäcka problem i tid innan det blir aktuellt med stopp i avlopp och överfulla brunnar med slamflykt som sakta kväver infiltreringen - det är infiltreringen som kostar att åtgärda om den blivit igensatt medans att byta 3-kammarbrunnen är den mindre delen i sammanhanget.

Du har två lock - och gissar att den närmast huset är 3-kammarbrunnen och den efter är fördelningsbrunn (ser dock lite stor ut) - alternativt så är 3-kammarfunktionen uppdelat på 2 brunnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.