B badtastex skrev:
Jag gjorde för ett tag sedan en större mängd lådor i furu med en ganska lik jig (köpt på Duabhuset) och förutom att stålet som följde med lämnade en del övrigt att önska så tyckte jag det funkade ganska ok till slut.

Problemet med furu är att det är väldigt mjukt och det är lätt hänt att det slår ur som du också märkt. Plywood tror jag också är ganska dåligt för det här ändamålet av samma anledning.

1. Märk upp alla ämnens utsida så att du inte tappar bort dig

2. Ritsa i förväg där du vet att du skall skära bort allt material - gör så att det blir snyggt snitt istället för att slå ur. Exempel på rits ser du nedan men det funkar lika bra med en mattkniv.

3. Ha alltid en offerbit bakom/bredvid där stålet skall gå in/ur materialet. Du ser att jag har en tunn plywoodskiva som sitter fäst på "tvingen" som håller den vertikala biten i jiggen och sedan ligger det två små bitar som jag sätter på var sida om ämnet.

4. Kör två gånger längs med mallen så att du är helt säker på att allt material har tagits bort. Detta gör du i en följd utan att lyfta någon av tvingarna.

[bild][bild]
Tack! Det här var riktigt fina tips, ska testa.
Du ser ut att ha fått väldigt jämna och snygga fogar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.