Som rubriken lyder så undrar jag hur dessa VVS kopplingar sitter? Hur får jag bort dom?

Bild 1-3

• VVS-koppling monterad på vägg, med blank mutter märkt CR 1/2 vid metallisk anslutning. Skugga av kopplingen och en handskriven etta syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-koppling på vägg märkt med nummer två, visar en metallisk anslutning som ser ut att vara fastsatt i en vägg med en bricka runt.
    Skapa konto
  • VVS-koppling av mässing fäst i en vit vägg, nummer tre markerat bredvid.
    Skapa konto
En skiftnyckel o en polygrip o hålla emot med.
Skiftnyckeln på "muttern"i polygrip på lämpligt ställe o hålla emot.
Vrid skiftnyckeln moturs.
Se till att vattnet är avstängt!
Vad skall du göra sen?

J Johan Lindell skrev:
En skiftnyckel o en polygrip o hålla emot med.
Skiftnyckeln på "muttern"i polygrip på lämpligt ställe o hålla emot.
Vrid skiftnyckeln moturs.
Se till att vattnet är avstängt!
Vad skall du göra sen?
Glömde skriva att det är själva ”brickan” mot väggen jag vill få bort. Ska riva våtrumsmatta och sen dit med nytt tätskikt. Ska ju vara rörmanschetter. Allt ska följas enligt GVK regler.

För att få bort väggbrickan har jag inget svar.
Du har troligtvis en klämring som är större än väggbrickan.
Är inte väggbrickan delbar?
Svårt o se på bilderna.

Det är väl sannolikt äldre installationer inne i väggen som nån snyggat till med lite nytt utanpå. I väggen sitter det i mässing gjutna anslutningar som är gängade. Så det som syns utanför brickan ska gängas bort bara. Anslutningen på bild två delas och sen brukar det vara rillor inne i "röret" som greppar i ett verktyg man sticker in och vrider ur de med. Man behöver alltså inte mala sönder kromet på utsidan med div tänger.

Du har ingen liten låsskruv på undersidan av brickan?

Karrock
Undrar om det ens går få loss brickorna samma väg som de kom dit utan risk att en gänga inne i väggen börjar dela sig. Hur mycket ska vara kvar i den nya installationen? Minst risk för läckage i väggen torde vara att dela brickan med vinkelslip.

Om du inte är superduktig på vvs så föreslår jag att du inte skruvar på något alls. Vrider du något inne i väggen och det är gammalt så har du problem. Och definitivt inte på kvälls/helgtid..) Ta att nytt bågfilsblad, och börja såga i täckbrickan, inte i röret =) Det kommer ta ett tag, är det en gammal i mässing så räkna med en lugn halvtimme per manschett. När du kommit halvägs så brukar det gå att få tag med en tång och vrida upp dom.

Du kommer inte att kunna lösa någon utav de kopplingarna med manchetter och en godkänd installationslösning.

Allt sitter gängat i väggen innanför evt tätskikt.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.