Hej!

Har en gammal lysrörsarmatur där jag vill byta till led lysrör men jag kommer inte på hur jag skall få loss dem, det går inte att snurra på dem som man brukar, jag får inte loss kåpan, jag hittar inte heller vilket märke det är mer än att de är gjorda i England, någon som känner igen dom och vet hur jag skall gå till väga så vore det uppskatta.
 
  • Gammal lysrörsarmatur monterad på vägg med två lysrör, svår att öppna, tillverkad i England, utan synlig märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lysrörsarmatur monterad i taket, omgiven av hyllor med förvaringslådor och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lysrörsarmatur med fastklämt rör, synligt från sidan, monterat under ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns varianter där änden hålls tryckt mot röret av en fjäder. I så fall drar du plastdelen som håller röret axiellt ut från det och viker sedan ut röret.
 
Pröva att dra röret mot ena änden och se om det fjädrar, då bör andra änden släppa.
 
Testade och det flexande faktiskt lite så det gick att ta loss, hade jag aldrig gissat, tusen tack till båda!
 
Helst bör man ta bort drosseln/ballast (och eventuell kondensator), annars ligger den och drar lite ström. En gammal drossel är en ganska hög källa till brand.

Du måste högst troligt bygga om armaturen, rören är troligen seriekopplade (kan vara två parallellkopplade singelrör med var sin frossel), LEDrören måste vara parallellkopplade.

Diagram som visar anslutningsscheman för seriekopplade lysrörsarmaturer och modifierade varianter för LED-lysrör, inklusive drosslar och tändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Traditionellt singellysrör,
Schema för seriekopplat lysrör med ballast och kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strömmen som ev går genom drosseln är ju inte större än den ström som går genom den nya "lampan", den är ju inte stor så förlusten i drosseln är låg, men visst någon/några watt blir det.
 
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Ja led-röret drar betydligt mindre ström så att avlägsna drosseln är inte nödvändigt.
Däremot en ev kondensator bör man definitivt avlägsna då den utgör en onödig belastning i form av kapacitiv reaktiv effekt.
 
Säg den lycka som varar, att bygga om armaturerna ligger nog över min kunskapsnivå och ”ganska hög källa till brand” låter inte så roligt, lutar åt att köpa nya armaturer då antar jag?
 
Det ser ut att vara en armatur för 36W T8-rör. Stämmer det? Dessa brukar enligt min erfarenhet inte vara seriekopplade i armaturen. Eftersom LED-rören drar mindre ström än lysrören blir inte drosseln lika varm. Jag kan inte bedöma hur vanligt det är att en drossel orsakar brand. Men givet hur många gamla lysrörsarmaturer det finns kan det inte vara någon enorm risk.

Det skadar inte att ta bort drosseln och koppla om internt i armaturen. Men det är ingenting du måste göra. Den eventuella brandrisken kommer att minska jämfört med nuläget.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag är i normalfallet för att laga/bygga om etc. så länge som det är vettigt men i detta fallet får du en enkel ledarmatur för småpengar. Vad kan det där lysröret ge, ungefär 3000 lm? Då hittar du ett ok alternativ för runt 200 kr.
 
A Avemo skrev:
Det ser ut att vara en armatur för 36W T8-rör. Stämmer det? Dessa brukar enligt min erfarenhet inte vara seriekopplade i armaturen. Eftersom LED-rören drar mindre ström än lysrören blir inte drosseln lika varm. Jag kan inte bedöma hur vanligt det är att en drossel orsakar brand. Men givet hur många gamla lysrörsarmaturer det finns kan det inte vara någon enorm risk.

Det skadar inte att ta bort drosseln och koppla om internt i armaturen. Men det är ingenting du måste göra. Den eventuella brandrisken kommer att minska jämfört med nuläget.
Ja det stämmer att det är en armatur för 36w med t-8 rör. Jag får fundera lite på hur jag skall gå vidare, nu sitter dom där och det är ganska sällan de används (garaget).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.