Hej!
Har en gammal lysrörsarmatur där jag vill byta till led lysrör men jag kommer inte på hur jag skall få loss dem, det går inte att snurra på dem som man brukar, jag får inte loss kåpan, jag hittar inte heller vilket märke det är mer än att de är gjorda i England, någon som känner igen dom och vet hur jag skall gå till väga så vore det uppskatta.
Har en gammal lysrörsarmatur där jag vill byta till led lysrör men jag kommer inte på hur jag skall få loss dem, det går inte att snurra på dem som man brukar, jag får inte loss kåpan, jag hittar inte heller vilket märke det är mer än att de är gjorda i England, någon som känner igen dom och vet hur jag skall gå till väga så vore det uppskatta.
Pröva att dra röret mot ena änden och se om det fjädrar, då bör andra änden släppa.
Helst bör man ta bort drosseln/ballast (och eventuell kondensator), annars ligger den och drar lite ström. En gammal drossel är en ganska hög källa till brand.
Du måste högst troligt bygga om armaturen, rören är troligen seriekopplade (kan vara två parallellkopplade singelrör med var sin frossel), LEDrören måste vara parallellkopplade.
Traditionellt singellysrör,
Du måste högst troligt bygga om armaturen, rören är troligen seriekopplade (kan vara två parallellkopplade singelrör med var sin frossel), LEDrören måste vara parallellkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traditionellt singellysrör,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja led-röret drar betydligt mindre ström så att avlägsna drosseln är inte nödvändigt.
Däremot en ev kondensator bör man definitivt avlägsna då den utgör en onödig belastning i form av kapacitiv reaktiv effekt.
Däremot en ev kondensator bör man definitivt avlägsna då den utgör en onödig belastning i form av kapacitiv reaktiv effekt.
Det ser ut att vara en armatur för 36W T8-rör. Stämmer det? Dessa brukar enligt min erfarenhet inte vara seriekopplade i armaturen. Eftersom LED-rören drar mindre ström än lysrören blir inte drosseln lika varm. Jag kan inte bedöma hur vanligt det är att en drossel orsakar brand. Men givet hur många gamla lysrörsarmaturer det finns kan det inte vara någon enorm risk.
Det skadar inte att ta bort drosseln och koppla om internt i armaturen. Men det är ingenting du måste göra. Den eventuella brandrisken kommer att minska jämfört med nuläget.
Det skadar inte att ta bort drosseln och koppla om internt i armaturen. Men det är ingenting du måste göra. Den eventuella brandrisken kommer att minska jämfört med nuläget.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 643 inlägg
Jag är i normalfallet för att laga/bygga om etc. så länge som det är vettigt men i detta fallet får du en enkel ledarmatur för småpengar. Vad kan det där lysröret ge, ungefär 3000 lm? Då hittar du ett ok alternativ för runt 200 kr.
Ja det stämmer att det är en armatur för 36w med t-8 rör. Jag får fundera lite på hur jag skall gå vidare, nu sitter dom där och det är ganska sällan de används (garaget).A Avemo skrev:Det ser ut att vara en armatur för 36W T8-rör. Stämmer det? Dessa brukar enligt min erfarenhet inte vara seriekopplade i armaturen. Eftersom LED-rören drar mindre ström än lysrören blir inte drosseln lika varm. Jag kan inte bedöma hur vanligt det är att en drossel orsakar brand. Men givet hur många gamla lysrörsarmaturer det finns kan det inte vara någon enorm risk.
Klicka här för att svara