Hej forumet,

ett av våra trappsteg i vår spiraltrapp har gått sönder lite så ska se om jag kan få bort det och byta själva steget under mattan....

Är det någon som har en aning om hur man kan få bort detta har känt på de olika delarna med stor polygrip/rörtång mm men vågar ej ta i om det inte är rätt väg att gå så tänkte slänga ut en tråd här. Trappen är från 1974 när huset byggdes om.

Man ser ju att någon skruvat/greppat med något tidigare vid montaget och man ser gängorna på de mindre "bultarna" i mitten och där ska man väl antagligen skruva från ovansidan men när jag drar där så rör sig hela stången upp till ledstången...Vi har matta kvar så vi kan ta bort och laga steget ordentligt alt. så ska vi byta mattan i alla stegen men först måste vi få bort så vi kan laga...

Har sökt på nätet men ej funnit något bra och även pratat med snickeri som gör lite trappor i Norrköping men de behövde komma hit för att kolla...

Så tacksam för alla tips & ideér/tack på förhand Niclas

Forum: Valde Metall- stålkonstruktioner, svets, smide? Kanske skulle valt Inredning?

• Ett trappsteg i trä med sliten brun matta och metallstänger från en spiraltrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spiraltrappa med tre steg täckta av matta, visas från sidan. Metallskenor och belysning under trappan syns också i bilden.
    Skapa konto
  • Undersida av spiraltrappa med trästeg och metallkonstruktion, synliga bultar och skruvgängor i närbild, fokus på möjlig reparation.
    Skapa konto
  • Spiraltrappsteg i trä och metall med synliga fästen, sedd från undersidan. Trappan är del av en reparation och demontering av steget planeras.
    Skapa konto
  • Närbild av två metallstänger fastsatta i en träyta av ett trappsteg, del av en spiraltrappa, med synliga skruvar och mattkant.
  • Trappsteg i spiraltrappa med synliga bultar och trägolv; fokus på underkonstruktion med metallstänger.
    Skapa konto
På undersidan av ledstången, "över" varje grövre stång är ledstången skarvad, denna skarv lär du behöva ta bort samt överdelen på ledstången.

Demmpa Demmpa skrev:
På undersidan av ledstången, "över" varje grövre stång är ledstången skarvad, denna skarv lär du behöva ta bort samt överdelen på ledstången.
Tack för svar, hur får jag bort dem då är det bara att försöka få loss de stora man ser ju att någon har skruvat med något verktyg tidigare, de smala stängerna ser ju ut att vara gängade och dessa skruvar man då kanske från ovansidan? Jag vill ju plocka bort hela steget för att kunna laga det, hittade ritningarna igår i huspärmen vi ärvde vid köpet men mycket av infon har bleknat ser att någon firma i Vingåker byggt den...och framgår inte hur den monteras bara alla mått på den/tack Niclas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.