Den här toan är förmodligen 20 år och jag kan inte se något som identifierar tillverkare eller modell. Jag behöver få loss toppen på cisternen eftersom spolknapparna börjar kärva och ha sig. Men locket går bara att rucka lite tram och tillbaka kanske 5 mm, lyfta går inte alls. Jag har försökt att bända upp ramen runt spolknappen men den sitter fast ordentligt och jag vill inte riskera att spräcka den. Knappen går att tilta lite i båda riktningarna, men det hjälper inte mycket.

Någon som har tips pa vad det ar för modell och hur jag ska gå tillväga för att få loss locket?

Gamla toalettstolens cisternlock med spolknappar som inte går att lyfta av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit toalett med en fast cistern där spolknapparna inte fungerar ordentligt.
Skapa konto

Bästa svaret

Under tryck knappen sitter muttern som håller locket.
En liten mejsel så vickar du upp trycket .
Sätt den på mitten av trycket i framkant och vik upp den bara . Bara trycka fast när du är klar inne i cistern
Mvh

• Gilla
matseng
  • Laddar…
Ah... så enkelt det är när man vet ;-) Tack!

Nu ska jag bara lista ut varför ena flottören bara hänger ner i vattnet och ser lessen ut. Börjar att rengöra och avkalka mekanismen innuti så får jag se om den ar vattenfylld eller om den kärvar.

Oj
Om det är det som är problemet brukar det vara den blåa insatsen som gått sönder .
( den som sköter lilla spolfunktionen )

Du kan behöva byta lite grejer
T287
https://lundagrossisten.se/catalogue/i12975.html
Den är lite krånglig att justera in känsligheten
På tryck knappen första gången man provar

Jepp, exakt det som var problemet! Är den röda mera hållfast eller används den inte lika mycket bara?

Ollright, då ska jag beställa en ny, men ska försöka patcha den existerande så att det fungerar tills jag kan byta den.
Blått och rött plastfäste bredvid varandra med synliga brottytor, mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.