Jag har två tryckimpregnerade limträbalkar (30x9 cm) som bär upp min altan. De är ihopskruvade till 30x18 cm. De har varit täckta ovanifrån med en vanlig trall, men problemet är att skarven mellan limträbalkarna varit exponerad i en skarv i trallen. Det har resulterat i att vatten, och över tid även löv och jord, trängt ner mellan balkarna viket gjort att den yttre balken bliv lite skev och separerat från den inre balken trots att den varit ihopskruvad med många rejäla skruvar. Jag behöver nu få i hopp de här balkarna igen för att göra om konstruktionen så att inget tränga ner mellan. Jag har lossat på alla skruvar som håller ihop den och försökt med tvingar och spännband mm men lyckas inte rubba den skeva balken. Jag tar tacksamt emot förslag på hur jag kan lösa detta.
Skev limträbalk på altan med skruvar och verktyg runtomkring, samt trall där skarven exponeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckimpregnerade limträbalkar på altan oljade och delvis täckta av trall, en hammare synlig.

Ett gäng M14 skruv/mutter med fläskiga brickor med lämpligt inbördes avstånd?

Att med våld försöka böja tillbaka kraftigt virke med någon klenare träskruv kommer vara lönlöst om du inte känner en träslöjdslärare med en armé av limknektar som du kan låna som pressar ihop det tills du fått i tillräckligt med skruv

• Gilla
Teddeby
  • Laddar…
Kan väl inte bara vara jag som är skeptisk till att ha limträbalkar utomhus så utsatt?

M myrstack skrev:

Att med våld försöka böja tillbaka kraftigt virke med någon klenare träskruv kommer vara lönlöst om du inte känner en träslöjdslärare med en armé av limknektar som du kan låna som pressar ihop det tills du fått i tillräckligt med skruv
M myrstack skrev:

Tack, ska testa med bultar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.