14 218 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Hur får jag firman att göra klart?
detta måste du få ok på av företaget först, annars blir det tvist iaf. Men visst det kan hjälpa att ”hota” med det men de får i värsta fall betala den fakturan själva iaf.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Nja, enligt konsumenttjänstlagen ska fel i tjänsten rättas till inom skälig tid och 2-3 veckor brukar vara gränsen för det.J jugge37 skrev:
Ja du du har tur du. Har haft vatten skada i mitt badrum försäkringsbolaget rekommenderade PASAB och dom har lallat på i 9 månader å är ännu inte klar började i mars den 4 de. Har tjatat på försäkringsbolaget å bygg firman utan resultat käns som dom skiter i privatpersoner... Finns en sak å göra för dig lås pengarna till dom tills det är till fullo betalt. Och jobbet klartL Limajo skrev:Jag har haft en badrumsrenovering pågående i elva veckor nu. Badrummet är klart med undantag för en lysknapp som inte funkar som den ska. Men det är också skador på väggen i ett intilliggande rum (de bilade genom gipsskivorna) som inte åtgärdats. Det är mindre än en dags jobb.
Trots tydliga uppmaningar från min sida har hantverkarna inte varit här på två veckor. De säger bara ”okej, vi fixar det” men kommer inte. Då det var så lite jobb kvar har jag (dumt nog) betalat fakturorna, i och med att man bara har rätt att hålla inne för kvarvarande arbete.
Finns det något jag kan använda som påtryckning för att de ska komma hit och göra klart?
Rent generellt så är rådet att inte betala hela kostnaden innan allt är klart. När jag lät renovera badrummet så var det litet detaljer kvar att fixa. När jag påmint dem och de ändå inte kom så skickade jag ett mail och sa att om ni inte ger mig en tid då ni kommer och gör klart, så gör jag det själv och håller inne de sista 2000:-. De svarade att de hade mycket att göra så det var ok för dem om jag fixade själv.
Är svårt med rättelse med oseriösa hantverkare om man slutbetalt arbetet. Betala ALDRIG i förskott och kom överens om att vid aconto (delbetalning) att denna skall vara prestationsbunden - dvs betala aldrig mer än värdet som är utfört och då 80% av värdet. Vid arbetets slut betala 90 % av summan och när allt är färdigt och ni är överens de sista 10 %. Då har man påtryckning om det är några fel eller brister.L Limajo skrev:Jag har haft en badrumsrenovering pågående i elva veckor nu. Badrummet är klart med undantag för en lysknapp som inte funkar som den ska. Men det är också skador på väggen i ett intilliggande rum (de bilade genom gipsskivorna) som inte åtgärdats. Det är mindre än en dags jobb.
Trots tydliga uppmaningar från min sida har hantverkarna inte varit här på två veckor. De säger bara ”okej, vi fixar det” men kommer inte. Då det var så lite jobb kvar har jag (dumt nog) betalat fakturorna, i och med att man bara har rätt att hålla inne för kvarvarande arbete.
Finns det något jag kan använda som påtryckning för att de ska komma hit och göra klart?
Shit vad folk är negativa till hantverkarna. Jag håller med om detta med att hålla inne pengar, men varför tror ni att alla hantverkare som fått betalt vägrar åtgärda. Det är inte min erfarenhet, fast så bor jag ju i en småstad där dåligt rykte färdas fort ..
Alltid tråkigt att hamna i en sån situation, tyvärr är systemet väldigt trasigt. Det räcker som du skriver att man inte signerar kallelsen så drar det ut på tiden. Det är helt sjukt vad stökigt det är....T Tohan skrev:Jag betalat över 300ts.. Därför rekommenderar jag Trådskapare att kan man gör sj de sista lilla så gör de.. Jag anmäld de till ARN med.
Först ringde och ringde. De kom inte. Gick till konsumentverket.
Efter de ARN och sista då är jurist inkopplad
Företag har fått stämningsansökan av jurist från tingsrätten men ej skrivit på.
Så räknar jag med att detta blir inte klar fören nästa jul
Att stämma de sista vägen.. Tack för denna svar.. De värme att man kan få ett sånt här svar..
Det är ju hos de oseriösa hantverkarna som kunden ofta kan råka illa ut - är hantverkaren seriös, vilket de flesta är, är det ju inget problem eller hur elpaco.elpaco skrev:
Jag är inte negativ till hantverkare i gemen. Problemen brukar alltid lösa sig i slutänden. Mer kritisk kan man kanske vara mot de som beställer tjänster för stora pengar och inte orkat kolla hur ett avtal bör se ut. Det finns mallar att hämta hem på nätet eller att inspireras av om man vill skapa något eget. Den helt seriösa hantverkaren (tänk ett större jobb) har ju med vettiga betalningsvillkor i offerten. T ex hur mycket som hålls inne till den gemensamma besiktningen är gjord och Hur ev justeringar hanteras och betalas. Om det saknas i offerten så skicka ett avtalsförskag själv. På detta sätt slipper man trista konflikter.
Det är ju hantverkarna själva som skapat sitt ryckte tyvärr, i större städer kommer de undan mer. Som du skriver så är ryktet betydligt mer värdefullt på mindre orter.elpaco skrev:
Är själv snickare och upprörs när man hör om sådant här.
Är egenföretagare och verkligen avskyr att inte få avslut på de projekt jag/vi gör.
Men sen är det ju så att i vissa fall man kanske inte kan göra klart allt på en gång av andra omständigheter. Men då ska ju kunden inte bli lidande. Då får man betala för det som är gjort och ta resten när det är klart.
Vi brukar köra löpande och stämmer av mot kund att allt är ok innan vi fakturerar.
Trist med sådana aktörer främst för kunder men också för oss som försöker leverera ett bra jobb och bemötande.
Hoppas du får hjälp och att allt löser sig!
Peace✌️
Är egenföretagare och verkligen avskyr att inte få avslut på de projekt jag/vi gör.
Men sen är det ju så att i vissa fall man kanske inte kan göra klart allt på en gång av andra omständigheter. Men då ska ju kunden inte bli lidande. Då får man betala för det som är gjort och ta resten när det är klart.
Vi brukar köra löpande och stämmer av mot kund att allt är ok innan vi fakturerar.
Trist med sådana aktörer främst för kunder men också för oss som försöker leverera ett bra jobb och bemötande.
Hoppas du får hjälp och att allt löser sig!
Peace✌️
Jag inledde veckan med att ringa dem för att försöka sätta en sista press men kom inte fram, på tre olika nummer. Så jag kollar alla bolag och nog är det en konkurs inledd. Bolaget har funnits i trettio år och gjort vinst de senaste åren enligt alla bolag, men när jag anlitar dem så kånkar de.
Jag kan som sagt göra klart återstående arbeten själv men borde jag göra något annat nu? Jag har ju inte fått några slutintyg/garantier.
Jag kan som sagt göra klart återstående arbeten själv men borde jag göra något annat nu? Jag har ju inte fått några slutintyg/garantier.
Har du numret till platschefen eller arbetsledare som var med på plats?? Ring igen maila till ARN..L Limajo skrev:Jag inledde veckan med att ringa dem för att försöka sätta en sista press men kom inte fram, på tre olika nummer. Så jag kollar alla bolag och nog är det en konkurs inledd. Bolaget har funnits i trettio år och gjort vinst de senaste åren enligt alla bolag, men när jag anlitar dem så kånkar de.
Jag gjorde så ringde och ringde till slut blev man hotade och jag kopplade jurist då sa de att de har gått i kunkurs vilket var ikke..
Sen fick de hem stämningsansökan från oss genom tingsrätten då kom de 4st och ville prata med mig.. Då ringde jag polisen och sa att de har hotat mig. Nu ska fyra personer kommer och ville bara prata..
De sa att de har gått i kunkurs men de vill bara vara snälla mot oss och fixa felet... Med en ny firma..
Jurist sa att de har ej gått i kunkurs..
Så ring ring och ring
Annars fixa sj om de bara små justeringar..
Mvh
För min del håller de på att fixa felet.. Mycket återstår som inte fixat
Om företaget går i konkurs / håller på konkar så spelar inte garantin någon roll, det faller ju med företaget.L Limajo skrev:Jag inledde veckan med att ringa dem för att försöka sätta en sista press men kom inte fram, på tre olika nummer. Så jag kollar alla bolag och nog är det en konkurs inledd. Bolaget har funnits i trettio år och gjort vinst de senaste åren enligt alla bolag, men när jag anlitar dem så kånkar de.
Det som är av vikt är om arbetet är utfört fackmannamässigt. Om du kan få ut våtrumsintyg, säkra vattenintyg osv skulle det vara en bonus. Bilder samt underlag av era konversationer osv är också bra att ha.
Saken är att det är svårt att säga exakt vad som händer om det tex skulle uppstå en vattenskada. Försäkringsbolag kan vara lömska, förhoppningsvis är du safe (självrisk samt eventuella kostnader som kommer pga av en skada tex åldersavdrag?).
Ju mer underlag du har att skydda dig med desto bättre.
1) Intyg - våtrum, säkra vatten, el behövs oftast inte mer än att man kan påvisa att företaget är behörigt (kan vara en UE)
2) Bilder, bilder, bilder - speciellt på montering av tätskiktet.
3) All korrespondens - mail, sms (printscreena sms och skicka till mailen), pappersunderlag (faktura, offert osv)
Kommer inte på mer nu men se till att ha allt i en egen pärm IFALL något händer.
En sak jag verkligen skulle rekommendera är att beställa en besiktning omgående. Det kostar lite JA men om det är några större brister så är det lika bra att kolla upp dem nu. Väntar man för länge kan säkert försäkringsbolaget hålla på dryga.
OM du har möjlighet, åk till firman och försök på plats få tag på någon som kan hjälpa dig (jag vet att det är en longshot men det skadar ingen och man behöver inte bråka utan mer att försöka få hjälp istället för att vänta på återkoppling). Det hjälper faktiskt att vara "dryg" ibland!
Med det skrivet så hoppas jag att inga större brister finns och att du kommer kunna lägga detta bakom dig, det är inte ditt fel. Du kollade upp firman och såg att de gick bra under flera år, det finns en sak till man kan göra om man vill skydda sig.
Beställa en kreditupplysning (kan inte läsa mig till om du gjorde en sådan) samt ringa kronofogden och kolla om de har några pågående ärenden (utmätningar osv). Informationen finns där ute och lägger man ihop allt så kanske det går att rädda sig från en oskön situation. Ser man att de har massa obetalda räkningar så är det ju en varningsklocka.
Resultatrapporterna är oftast 1-1,5 år gamla. Det hinner hända mycket under den tiden, speciellt inom bygg.
Lycka till och jag hoppas verkligen att allt kommer gå bra!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om vi antar att elfelet ligger på en elfirma som de anlitat som underentreprenör. Så skulle det kunna fungera att gå direkt på elfirman, de vill kanske inte bli kända på orten som dåliga elektriker som inte vet hur man får en lampa att lysa. Formellt är det fel väg att gå, men iom. konkursen så existerar inte den rätta vägen.
Kontakta även firman och tjata, så länge de inte helt stängt ned. Är de seriösa, som genom olyckliga omständigheter gått i KK, så kanske de faktiskt har tid att fixa detta nu när de inte kan ta in nya affärer till firman. Alla som går i KK är ju inte skumma.
Är de mindre seriösa så har de redan startat på nytt, och kommer att försöka lura dig att beställa det återstående av deras nya firma, med "rabattpris". Så länge man inte betalar en krona i förskott, så kan man ju faktiskt "låta sig luras till det", och i detta läge kan man ju med gott samvete bli en extremt strulig betalare när det blir dags att betala den "nya" firman.
Kontakta även firman och tjata, så länge de inte helt stängt ned. Är de seriösa, som genom olyckliga omständigheter gått i KK, så kanske de faktiskt har tid att fixa detta nu när de inte kan ta in nya affärer till firman. Alla som går i KK är ju inte skumma.
Är de mindre seriösa så har de redan startat på nytt, och kommer att försöka lura dig att beställa det återstående av deras nya firma, med "rabattpris". Så länge man inte betalar en krona i förskott, så kan man ju faktiskt "låta sig luras till det", och i detta läge kan man ju med gott samvete bli en extremt strulig betalare när det blir dags att betala den "nya" firman.