Hej!

Bor sedan 12 år i ett hus med elektrisk golvvärme i badrummet. Den funkar sådär, man måste i princip ha den på max för att få hyfsad effekt. Men med forna elpriser spelade det inte så mycket roll, och förre ägaren sade något om att de lagt slingorna ”på fel håll” och liknande så de inte blev så effektiva.

Har inte haft lust att riva upp hela klinkersgolvet för detta men nu har jag sett att man kanske kan fixa sånt här ändå, via termostaten. Beroende på om den använder rums- eller golvgivare, som beskriva i denna artikel.

https://www.elinstallatoren.se/2020...l-i-golvvarmen-utan-att-riva-upp-hela-golvet/

Jag är helt novis på sånt här men undrar om någon har erfarenhet av detta eller om vi har ett hopplöst fall.

Tack på förhand!

• EBECO termostat på vägg för golvvärmeinställningar, omgiven av vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fungerar givaren? Den kan du mäta på själv med en multimeter. Och fungerar den där Ebecon? De har tyvärr haft rätt dålig kvalitet så jag har fått byta en av mina.

Jag vet inte om givaren funkar, det blir ju varmt när jag vrider på reglaget och den lyser grönt och rött, men sköter inte så mycket själv. Är det ”gallret” på sidan av Ebecon som är givaren? Då kanske man kan byta bara den? Ska kolla upp multimeter!

B Bombus pratorum skrev:
Fungerar givaren? Den kan du mäta på själv med en multimeter. Och fungerar den där Ebecon? De har tyvärr haft rätt dålig kvalitet så jag har fått byta en av mina.

Jag hade givare i golvet så då fick jag mäta motståndet på sladdarna som kom upp ur golvet och in i Ebecon. Men min temperaturgivare var ok och det var Ebecon som var sönder. Den hade svårt att bestämma sig för värme eller inte och stod och flipprade så det var tydligt att något var sönder.

Ok! Jag kanske ska ta hit en elektriker för att få en ordentlig koll på den.

QUOTE="Bombus pratorum, post: 4933957, member: 504093"]Jag hade givare i golvet så då fick jag mäta motståndet på sladdarna som kom upp ur golvet och in i Ebecon. Men min temperaturgivare var ok och det var Ebecon som var sönder. Den hade svårt att bestämma sig för värme eller inte och stod och flipprade så det var tydligt att något var sönder.[/QUOTE]

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.