30 482 läst ·
23 svar
30k läst
23 svar
Hur får jag bort sly ?
Det fungerar bra. Jag har använt Roundup-koncentrat tidigare men Monsanto såg ingen ekonomi i att sälja det på den svenska marknaden så nu finns bara utspädd brukslösning. Du kan borra hål i stammarna (borra inte igenom) och spruta in nu på vintern och när aspen slår ut sina blad i maj så gulnar de och hela slyet dör.B Bargis skrev:
Problemet är att huset byggs under våren/somaren 2020, i ett område en bit utanför vad vi är bekanta med.AXS skrev:
Det kommer bli vårat första hus, så alla genvägar och goda tips som vi tar emot är vi väldigt tacksamma för.
Jag förstår, då blir det jobbigare.B Bargis skrev:
Då kan en ganska enkel väg vara röjsåg och sen gräsklippare.
Väl av metod hänger enligt mig ihop med mängd, hur mycket är det?
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Då finns ju redan maskiner på plats är ju inte så stort projekt att lösa med en riktig maskinB Bargis skrev:
Användning av Roundup för att ta bort sly och stubbar på hustomten är inte rekommenderat av följande skäl:B Bargis skrev:
Miljöpåverkan:
- Roundup innehåller glyfosat, ett bekämpningsmedel som är klassat som farligt för miljön.
- Glyfosat kan skada vattenlevande organismer, bin och andra pollinatörer.
- Det kan också bidra till spridningen av resistenta ogräs.
- Glyfosat har visat sig vara potentiellt cancerframkallande och kan orsaka andra hälsoproblem.
- Det är viktigt att använda skyddsutrustning vid hantering av Roundup för att undvika exponering.
- Roundup är inte alltid effektivt på alla typer av sly och stubbar.
- Vissa växter är resistenta mot glyfosat, och stubbar kan återväxa från roten.
- Det finns flera alternativa metoder för att ta bort sly och stubbar, som är mer miljövänliga och mindre riskfyllda.
- Dessa metoder inkluderar:
- Manuell bekämpning: Att klippa eller gräva bort sly och stubbar.
- Termisk bekämpning: Att använda en varmluftpistol eller gasbrännare för att bränna bort sly och stubbar.
- Ringbarkning: Att avlägsna barken runt en stubbe för att döda den.
- Biologisk bekämpning: Att använda betande djur eller insekter för att äta upp sly.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror TS har fått bort slyn vid det här laget 😉M Martin Kus skrev:Användning av Roundup för att ta bort sly och stubbar på hustomten är inte rekommenderat av följande skäl:
Miljöpåverkan:
Hälsorisker:
- Roundup innehåller glyfosat, ett bekämpningsmedel som är klassat som farligt för miljön.
- Glyfosat kan skada vattenlevande organismer, bin och andra pollinatörer.
- Det kan också bidra till spridningen av resistenta ogräs.
Effektivitet:
- Glyfosat har visat sig vara potentiellt cancerframkallande och kan orsaka andra hälsoproblem.
- Det är viktigt att använda skyddsutrustning vid hantering av Roundup för att undvika exponering.
Alternativa metoder:
- Roundup är inte alltid effektivt på alla typer av sly och stubbar.
- Vissa växter är resistenta mot glyfosat, och stubbar kan återväxa från roten.
Innan du bestämmer dig för att använda Roundup, bör du överväga de alternativa metoderna och välja den som är mest lämplig för din situation: Kom ihåg att det alltid är bäst att använda bekämpningsmedel som sista utväg.
- Det finns flera alternativa metoder för att ta bort sly och stubbar, som är mer miljövänliga och mindre riskfyllda.
- Dessa metoder inkluderar:
- Manuell bekämpning: Att klippa eller gräva bort sly och stubbar.
- Termisk bekämpning: Att använda en varmluftpistol eller gasbrännare för att bränna bort sly och stubbar.
- Ringbarkning: Att avlägsna barken runt en stubbe för att döda den.
- Biologisk bekämpning: Att använda betande djur eller insekter för att äta upp sly.
Hur har det gått?
Är själv i Aspsly bekämpar tagen och vore roligt att höra hur det gått.
Är själv i Aspsly bekämpar tagen och vore roligt att höra hur det gått.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden